Ce este pozitivismul fals si de ce iti face rau

Maria Dima1
De Maria Dima
23 ian. 2020

Exista un motiv pentru care nu putem da un scroll sanatos pe un canal de social media fara a da nas in nas cu un citat motivational: pozitivismul chiar functioneaza. Cateodata insa, un punct de vedere care pune accentul pe “totul o sa fie bine”, “tine capul sus”, sau “se putea si mai rau” se simte mai degraba ca un pumn in stomac.

Asa numitul “pozitivism toxic” face mai mult rau decat bine. Acesta apare atunci cand iei in brate tot ce e bun pe lume si juri ca numai asa se traieste, ignorand orice altceva. Respingand realitatea, daca cumva nu e roz. Suprimand emotii si frici daca nu se incadreaza in peisajul cu sclipici desenat anterior.

Chiar daca intentiile din spatele unui asemenea tipar sunt bune, si oamenii care iti livreaza “afirmatii pozitive” iti doresc binele si vor sa te insufleteasca catusi de putin, rezultatul e fix invers.

Atunci cand treci printr-o depresie cu de toate, cand nu mai poti dormi din cauza anxietatii, cand iti cauti job si mergi la interviuri 4 luni la rand fara finalizare, nu mai poti auzi mereu replici de genul: “rasare soarele si pe strada ta”, “esti o inspiratie”, “nu e chiar asa de rau”.

Prietenii iti vor binele si trimit numai ganduri senine, dar Doamne, ce n-ai da pentru un “asta e chiar nasol!” autentic, spus din suflet si acompaniat de oftari prelungite!

Cele 5 calitati esentiale pe care trebuie sa le aiba prietena ta cea mai buna

Cum stii care e diferenta dintre pozitivismul fals si un sprijin autentic?

Adevarul este ca cei dragi vor sa ajute. Se simt si ei mai bine daca-ti pot da o solutie sau o vorba de duh.

Insa sprijinul dupa care tanjim nu trebuie sa fie ceva grandios. De multe ori, vine sub forma unui dulap de la IKEA, cu multe parti mici, ajutor la asamblare si pasi pe care-i parcurgem cu frica.

Whitney Hawkins Goodman a explicat pe contul sau de Instagram, intr-un grafic frumos, diferenta intre pozitivism fals si ajutor pe bune, prin exemple de fraze pe care le putem schimba de azi.

Cum sa fii o prietena buna daca esti introvertita

Ne ajuta sa ne dam seama ca folosim prea des niste cuvinte care nu aduc o raza de lumina asupra problemei si ne ofera alternativa care chiar face diferenta. Asadar, iata ce poti inlocui in abordarea ta atunci cand vrei cu adevarat sa-i ridici moralul celul de langa tine:

  • O sa treci peste → E greu acum, dar ai mai trecut prin lucruri dificile si am incredere in tine!
  • Fii optimist → Mereu sunt lucruri care pot iesi rau. Insa ce-ar putea iesi bun de aici?
  • Numai ganduri bune → Orice gand ai, indiferent de natura lui, e binevenit.
  • Nu mai fi asa negativist → In situatia de fata, e normal sa fii ingrijorat de unele lucruri.
  • Gandeste-te la lucruri bune → Sigur e greu sa-ti pastrezi pozitivismul acum. Eu trimit ganduri bune catre tine, sper sa le simti din plin.
  • Nu te da batut → Nu trebuie sa duci la bun sfarsit orice demers. Care ar fi cel mai bun scenariu pentru tine, data fiind situatia?
  • Be happy → Ai o perioada destul de urata. Ce-ai putea face azi pentru un boost de bucurie in viata ta?
  • Concentreaza-te pe partile bune → N-ai cum sa vezi binele din treaba asta acum. Totul o sa capate sens mai incolo.

Cel mai bun sfat de dezvoltare personala de care puteam sa jur ca nu am nevoie

Diferenta care face toti banii: empatia. Alege o abordare bazata pe empatie, chiar daca nu ai solutii practice la-ndemana. Raspunde cu grija, cu consideratie si caldura la problemele celui pe care vrei sa-l faci sa se simta mai bine. Fii acolo. Accepta-i fricile si momentele de disperare in loc sa le minimizezi si trateaza cu respect orice emotie.

Foto: Getty Images.