Cum scapi de un obicei negativ folosind curiozitatea. Metoda unui specialist in dependente

Denisa Toma1
De Denisa Toma
27 feb. 2020

Neurolog si psihiatru, Jud Brewer analizeaza modul in care se formeaza obiceiurile negative si cum pot fi eliminate. Iar curiozitatea este o solutie.

In mod sigur recunosti acest scenariu: ti-ai promis ca vei renunta la dulciuri si junk food, dar dupa un timp iti spui ca nu e asa o mare tragedie daca mananci un fursec. Si revii astfel la vechiul obicei de care simti ca pur si simplu nu poti scapa.

Cum sa transformi obiceiurile sanatoase in a doua ta natura

Jud Brewer studiaza acest tip de comportament de peste 15 ani. Neurolog si psihiatru, Brewer analizeaza modul in care se formeaza obiceiurile negative si cum pot fi eliminate. Si a ajuns la concluzia ca o modalitate de a scapa de ele este sa devii curios cu privire la obiceiurile tale nocive.

Cum te poate ajuta curiozitatea sa renunti la obiceiurile negative

Potrivit specialistului, toate obiceiurile incep cu acelasi tipar: la un moment dat in viata suntem stimulati de ceva anume (sa spunem o felie de tort); reactionam la acel stimul (in cazul nostru mancam felia de tort) si apoi primim rasplata (care in aceasta situatie este un val de dopamina care ne provoaca placere). Ca un mecanism de supravietuire, creierul nostru este conceput sa retina unde anume am gasit aceasta sursa de rasplata ca sa o putem accesa din nou daca avem nevoie. Prin urmare, dupa ce asociem felia de tort cu rasplata, devine dificil pentru creier sa puna la indoiala aceasta asociere pe masura ce trece timpul.

Obiceiuri banale care iti distrug imunitatea

Devine problematic atunci cand incepem sa cautam aceasta rasplata pe care o cunoastem nu cand ne este foame, ci cand ne simtim tristi sau plictisiti. „Acea parte a creierului care actioneaza ca in vremurile cand traiam in pestera este prezenta si in lumea moderna, cand fiecare are un frigider”, spune Brewer. „Obiceiurile au rolul de a ne ajuta sa acumulam informatie fara sa apelam la toate detaliile unei situatii; putem sa ne amintim doar rasplata pe care o primim cand facem ceva. Problema este ca acea rasplata nu mai este la fel de mare”, spune medicul.

„Oamenii devin mai putin incantati de acel obicei vechi prin simplul gest de a-l constientiza”

Acesta este motivul pentru care mananci dulciuri ca adult, desi stii ca iti vor face rau mai tarziu. „Pentru a schimba obiceiul trebuie sa fim constienti de valoarea pe care o are acea rasplata acum”, adauga specialistul. Iar aici intervine constientizarea si tehnica mindfulness. De exemplu, daca iti concentrezi atentia asupra modului in care te simti cu adevarat cand mananci si digeri prajitura, poti descoperi ca nu este chiar atat de placut pe cat iti aminteai.

„Oamenii devin mai putin incantati de acel obicei vechi prin simplul gest de a-l constientiza. In loc sa folosim vointa, care este cea mai slaba parte a creierului, apelam la cea mai puternica parte a creierului – sistemul de rasplata – si actualizam valoarea pe care rasplata o are in prezent”, declara Brewer.

Studiile psihologice confirma: Aceste 10 obiceiuri simple aduc sanatatea si fericirea in viata ta

Cum sa pui in practica metoda curiozitatii

Pentru a pune in practica aceasta strategie, specialistul recomanda sa ne folosim curiozitatea. Abordeaza acel obicei de parca l-ai face pentru prima data si investigheaza cum te face sa te simti cu adevarat. Dupa ce ai facut acest lucru, poti descoperi ceea ce Brewer numeste „oferta mai buna” – un nou obicei care este mai benefic pentru tine acum.

Daca cineva se simte blocat in obiceiul de a gandi negativ despre sine, aceasta metoda presupune sa devina curios asupra modului in care se simte cu adevarat cand adopta acest comportament. Apoi trebuie sa incerce un discurs mental pozitiv despre sine si sa analizeze cum il face acest comportament sa se simta.

Aproximativ 10-15 repetari ale acestei practici a curiozitatii au fost suficiente pentru a elimina obiceiurile negative in unele cazuri. Un test realizat cu ajutorul aplicatiei pe telefon dezvoltate de Brewer pentru a-i ajuta pe oameni sa puna in practica aceasta strategie de midfulness a descoperit ca reduce mancatul compulsiv cu pana la 40% intr-o perioada de trei pana la sapte luni.

Foto: Getty Images.