Mai multe optiuni nu inseamna mai multa fericire

1
De Larisa Giurea
26 iun. 2019

Ideea de baza a marketingului este ca daca oferi clientilor mai multe optiuni, acestia vor putea gasi mai usor ce le trebuie. In teorie, promovarea a 50 de perechi de blugi in loc de doua ar trebui sa creasca numarul clientilor multumiti. Cu toate acestea, studiile in domeniu arata ca suntem in permanenta bulversati de varietatea posibilitati.

Fie ca este vorba de alegerea unei perechi de blugi, a unui job sau a unei relatii, atunci cand avem prea multe optiuni suntem coplesiti si, intr-un final, aproape mereu nesiguri sau nemultumiti de decizia luata.

Un studiu dulce-amarui

Psihologii Sheena Iyengar si Mark Lepper au publicat un studiu in care clientii dintr-o piata au fost invitati sa guste una dintre cele 24 de mostre de dulceata. In alta zi, doar 6 mostre de dulceata au fost expuse pentru a fi incercate de cumparatori.

Rezultatele au concluzionat ca cei care au fost expusi unui numar mai mic de optiuni au cumparat cu 10% mai multe borcane de dulceata decat clientii care au avut mai multe mostre de testat.

Paralizia alegerii

Multe alte studii confirma acelasi rezultat: mai multe optiuni nu semnifica intotdeauna o experienta mai pozitiva. Pe masura ce oferta creste, dorinta de a alege scade, iar satisfactia celui ce este nevoit sa aleaga este de asemenea afectata. In plus, s-a dovedit ca expunerea la prea multe optiuni si decizii in viata de zi cu zi poate duce la „paralizia alegerii”.

Chiar daca decizia luata ar fi teoreric cea mai buna, suntem in permanenta ingrijorati ca nu am ales ce trebuie sau ca vom fi nefericiti cu alegerea facuta. Astfel ajungem sa amanam sau sa renuntam total la dorinta de a mai lua o decizie.

Acest lucru se aplica de la cele mai banale alegeri (cum ar o sticla de vin sau un provider de telefonie mobila) pana la alegeri deosebit de importante (spre exemplu, un partener de viata sau un job nou).

Descopera-te in 35 de zile. Ziua 17. Alegerile care iti influenteaza viata.

Anxietatea deciziilor

Numarul mare de optiuni cu care ne confruntam zi de zi provoaca anxietate cu precadere din cauza ca alegerile pe care le facem nu sunt 100% independente fata de tot ceea ce ne-a fost insuflat prin educatie sau de catre societatea in care traim.

  1. De cele mai multe ori alegem ce ar alege altii. Optiunea nu mai este una personala, atunci cand alegem ce este bine. Aceasta anxietate vine si dintr-o preocupare legata de ce vor crede ceilalti despre alegerea noastra.
  2. Incercam sa facem alegerea perfecta. Acesta este motivul pentru care oamenii fac alegeri sperand ca viata lor se va schimba, dar sunt in permanenta dezamagiti. Iarba este intotdeauna mai verde de cealalta parte a gardului.
  3. Alegerea este intotdeauna strans legata de pierdere. Cand alegem sa pornim intr-o directie, pierdem posibilitatea de a cunoaste sau experimenta celelalte directii pe care le-am respins in momentul in care am ales. Iar gandul de a pierde este unul dintre cei mai mari factori care provoaca anxietate in ziua de azi.

Rezultatele acestor studii contesta tot ceea ce credeam ca stim despre natura umana si bunastare. Toate domeniile, de la psihologie la business, au pornit de la premisa ca relatia dintre alegere si bunastare este simpla: cu cat ai mai multe optiuni, cu atat esti mai fericit, pentru ca ai de unde alege.

In psihologie, beneficiile alegerii au fost legate de independenta si control. In business, acestea au fost asociate avantajele pietelor libere. Un numar crescut de optiuni nu poate face rau, din contra, poate doar creste capacitatea cuiva de a lua o decizie informata, corecta si care sa ii aduca satisfactie.

Tehnica 4-7-8: cum controlezi anxietatea

Optiuni, optiuni, optiuni…

Capacitatea de a alege este in principiu un avantaj, dar relatia dintre numarul de optiuni si satisfactie pare sa fie mai complicata decat credeam. In plus, atat psihologii cat si oamenii de afaceri deopotriva par sa fi ignorat o alta consecinta a a vizualizarii, sortarii si alegerii optiunilor.

Acestea necesita timp si efort sporit si pot duce la anxietate, regret, asteptari mult prea mari si blamarea de sine in cazul in care alegerile facute nu sunt intotdeauna cele potrivite.

Nefericirea vine din zona de confort

Fara indoiala, existenta mai multor optiuni ne permite de cele mai multe ori, sa alegem perechea de blugi care ne place cel mai mult, jobul potrivit sau persoana care ne face cei mai fericiti. Dar consecinta mai putin promovata a acestui proces constant si nesfarsit de a alege, ne va face sa ne simtim coplesiti si, in cele din urma, nefericiti.

Foto: Shutterstock.com