„Niksen”, conceptul olandez care te provoaca sa nu faci nimic. Crezi ca poti?

Maria Constantin1
De Maria Constantin
22 nov. 2019

Daca ai un stil de viata alert, in care lupti cu stresul, incearca niksen. Acest concept inseamna sa nu faci nimic. Chiar asa, pur si simplu!

Mai intai a fost la moda hygge, conceptul danez care te indeamna sa te bucuri de confortul caselor scandinave, de relaxarea si linistea care definesc spatiile locuintelor nordice. Apoi a fost lagom, stilul de viata suedez care propune moderatia si echilibrul in tot ceea ce faci.

Acum, un alt concept nordic ne ajuta sa combatem stresul, sa ne regasim calmul si sa ne bucuram de viata: niksen. Acest concept olandez este la de fel de simplu ca a nu face nimic, noteaza Time. Pentru ca asta propune: sa nu faci nimic.

Evadare din prezent

„Niksen inseamna efectiv sa nu faci nimic, sa fii inactiv”, spune Carolien Hamming, managing director la CSR Centrum, un centru olandez care ii ajuta pe clientii stresati sa se recupereze dupa o perioada foarte intensa.

Practicarea niksen este foarte simpla – stai degeaba, te plimbi pe ici, pe colo, admiri imprejurimile, casti gura, asculti muzica, privesti lumea, stai. „Cat timp e fara scop”, spune Carolien, fara sa faci ceva cu un scop sau pentru a fi productiv, niksen te ajuta sa scapi de stres.

„Gandeste-te doar sa stai pe un scaun si sa te uiti pe fereastra”, sugereaza Ruut Veenhoven, sociolog si profesor la Universitatea Erasmus din Rotterdam.

In timp ce abordarile de tip mindfulness implica sa traiesti prezentul, niksen iti propune sa lasi concentrarea deoparte, sa evadezi si sa te lasi prada unor „momente moarte”.

In Olanda, niksen a fost initial asociat cu leneveala sau, in orice caz, cu opusul productivitatii, arata Hamming. Dar pe masura ce nivelul de stres la nivel global e in crestere si provoaca fenomene cronice, precum sindromul burnout, sa nu faci nimic a devenit un lucru pozitiv – o terapie antistres.

Beneficiile statului degeaba

Eve Ekman, de la Greater Good Science Center din cadrul University of California, Berkeley, confirma beneficiile acestei abordari de tip „slowing down”, de la cele emotionale, precum reducerea anxietatii, la cele fizice – precum incetinirea imbatranirii si cresterea rezistentei corpului la frig.

Tehnici de relaxare – Exista o tehnica japoneza pentru a scapa de stres in doar cateva minute

Un alt avantaj al conceptului niksen este ca poate ajuta oamenii sa imbratiseze idei noi, arata Veenhoven. „Chiar si atunci cand nu facem nimic, creierul nostru inca interpreteaza informatii si poate folosi puterea de procesare disponibila pentru a rezolva probleme aflate in evaluare”, explica el. Astfel, spune expertul, daca petreci ceva timp nefacand nimic, creierul tau are mai mult timp sa gaseasca o solutie, sa fie mai creativ. Ti se poate intampla asta stand pe o banca, in timp ce te plimbi sau cand visezi cu ochii deschisi.

„Indrazneste sa fii inactiv!”

Daca esti o persoana activa, sa stai degeaba nu-i atat de simplu cum pare. Poate fi o provocare sa stai jos si sa privesti pe fereastra, de pilda.

Hamming spune ca la inceput poate sa para „destul de ciudat” pentru cei obisnuiti sa faca tot timpul ceva. Ea isi incurajeaza clientii sa lase la o parte disconfortul si sa-si rezerve cateva minute pe zi practicand niksen, extinzand, treptat, aceste pauze. Ba chiar sa-si pastreze o seara libera pe saptamana fara intalniri, fara obligatii. „Indrazneste sa fii inactiv! Inseamna sa lasi viata sa-si urmeze cursul, sa te eliberezi de obligatii doar un moment”, explica ea.

Ce dezavantaje poate avea niksen?

Literatura de specialitate arata ca scoaterea din ritm prea mult timp poate avea efecte negative in loc sa te faca sa te simti mai bine, spune Ekman.

Intr-un studiu din 2013, cercetatorii au observat ca participantii aveau un ritm crescut in urmatoarele 24 de ore dupa exercitiile de relaxare mentala si se confruntau cu insomnie in urmatoarea seara. Autorii au notat, insa, ca aceste consecinte nu erau reprezentative pentru starea emotionala pe termen lung a participantilor si ca starea de visare, in special legata de prieteni si de familie, era asociata cu o senzatie de satisfactie.

„Trebuie sa ne antrenam mintile sa hoinareasca intr-un mod care este imaginativ si creativ”, spune Ekman. Fiecare dintre noi poate aborda metode diferite de tip niksen – pentru unii poate fi o plimbare in natura, pentru altii sa scrie intr-un jurnal sau sa redacteze o scrisoare de multumire.

Nu putem sa nu facem nimic mereu

Desigur, nu-i deloc convenabil sa practici niksen tot timpul: nu ne permitem sa nu facem nimic tot timpul. Formula ideala ar fi sa imbinam perioadele de inactivitate cu un stil de viata activ ca sa extragem la maximum beneficiile niksen, arata Veenhoven. „Desi odihna e functionala si te poate face sa te simti mai bine dupa o activitate, nu este calea principala catre fericire (…)”, spune sociologul.

5 metode de relaxare pentru femeia moderna

De fapt, persoanele care participa la activitati productive tind sa fie mai fericite, gratie conexiunilor sociale mai solide si a sentimentului de eficienta, arata un studiu din 2016. Cercetarea a aratat, totodata, ca fericirea este asociata cu productivitatea, sugerand ca exista o legatura intre relaxare, fericire si productivitate.

Totul se rezuma la gasirea unui mod de relaxare care ti se potriveste cel mai bine, spune Veenhoven, fie ca este vorba sa stai pur si simplu si sa privesti pe fereastra sau sa faci o plimbare. Important e sa-ti dai, din cand in cand, permisiunea de a nu face nimic, fara nicio intentie anume.

Foto: Getty Images.