Triunghiul dramei: Cum sa iesi din cel mai negativ pattern in 3 pasi

Avatar1
De Irina Constantin
13 nov. 2019

Triunghiul dramei este un concept dezvoltat in anii ‘60, dar care se aplica perfect si in prezent.

De-a lungul vietii, fiecare dintre noi isi asuma unul sau chiar toate cele trei roluri ale triunghiului: cel de victima, de persecutor sau de salvator. Toate acestea sunt la fel de nocive, provocand anxietate si o dependenta inconstienta de tot ceea ce este intens si dramatic.

4 zodii care dramatizeaza in relatii

Daca te intrebi cum sa iesi din triunghiul dramei, raspunsul pare destul de simplu. Petrece cat mai mult timp cu tine insati si fii cat mai prezenta. Fii constienta ca modul in care se comporta ceilalti si sentimentele lor tin de ei in proportie de 100%. Nu esti responsabila pentru nimeni, in afara de tine insati!

Cum sa iesi din triunghiul dramei in 3 pasi:

1. Constientizeaza jocul de rol

In primul rand, este necesar sa iti aduci in permanenta atentia catre momentul prezent. Fii constienta de ce faci, ce simti si ce spui cand interactionezi cu alte persoane sau chiar cand stai tu cu tine. Afla ce rol joci si fii constienta de el ori de cate ori il interpretezi.

De regula, jucam cel mai des rolul cu care ne-am obisnuit in copilarie. Asadar, daca ai fost adesea neglijata si a trebuit sa te descurci singura in multe situatii, s-ar putea sa ai o predispozitie spre rolul de salvator. Iti vine natural sa ii protejezi pe ceilalti, sa le dai sfaturi si sa faci lucrurile pentru ei. Astfel, te negliezi pe tine, exact asa cum ai fost obisnuita.

6 zodii care detesta drama

Acest rol duce, in timp, la frustrare, victimizarea neezitand sa apara. De aceea, rolurile de salvator si victima sunt strans legate si este foarte usor de tranzitat dintr-unul in celalalt.

Cat despre rolul persecutorului, acesta se activeaza atunci cand frustrarile victimei se aduna si aceasta refuleaza, tragandu-i la raspundere pe cei din jur. Dupa cum poti observa, este extrem de simplu si aproape insesizabil sa treci de la un rol la altul, alimentand drama continua.

Asadar, intreaba-te: ce rol joc? Dar membrii familiei mele ce rol jucau cand eu eram un copil? Oare inca il mai joaca?

2. Nu te critica prea aspru

Pentru a afla cum sa iesi din triunghiul dramei, trebuie mai intai sa iti formezi un mecanism propriu de gestionare a emotiilor si gandurilor. Odata ce ai identificat rolul cu care te asociezi cel mai des, surprinde-te in timp ce „performezi”. Observa-te cu blandete si nu te judeca, sub nicio forma.

Studiile psihologice confirma: Aceste 10 obiceiuri simple aduc sanatatea si fericirea in viata ta

Chiar daca iti este greu sa accepti anumite roluri si comportamente, important este sa ramai empatica fata de tine insati, sa ai rabdare si sa te accepti.
3. Actioneaza diferit si schimba patternul

Ultimul pas si, poate, cel mai important, este schimbarea constienta a actiunii. Cand stii ca urmezi un pattern toxic, opreste-te si respira adanc. Chiar daca instinctul iti spune sa te plangi, sa critici sau sa sari in ajutorul altora tinand predici lungi dintr-o postura de superioritate, opreste-te.

Schimba constient tiparul automat. In loc sa te victimizezi, gandeste-te la trei lucruri pentru care esti recunoscatoare sau cauta o solutie pentru problema ta. In loc sa critici, intelege circumstantele celorlalti si accepta ca greselile fac parte din viata lor, iar tu nu esti responsabila pentru acest lucru. In final, in loc sa predici, aminteste-ti ca fiecare raspunde pentru actiunile sale si, uneori, este bine sa te centrezi pe tine insati si sa te abtii de la comentarii.

Foto: Shutterstock.com