De la pasiune pentru design la business. Lectii de antreprenoriat de la Armina Popeanu  

1
De Gavrila Alina
27 iun. 2023

Industriile creative, cunoscute si sub denumirea de ICC (Industrii Culturale si Creative) cuprind domenii distincte. De la arta, arhitectura si design la moda, muzica si film, toate cu un impact semnificativ asupra economiei si societatii.

In Romania, aceste industrii sunt inca la inceput din punct de vedere al amplorii businessului. De multe ori din cauza faptului ca antreprenorii creativi isi vad activitatea mai degraba exclusiv ca pe o extensie a pasiunii si nu si ca un business.

Business of Creativity, o platforma de educatie antreprenoriala

 In acest context a aparut aBC – a Business of Creativity – o platforma de educatie antreprenoriala, fondata tot de un creativ, arhitectul Armina Popeanu. Ea isi propune sa ii ajute pe antreprenori sa-si contureze afacerile astfel incat termeni precum scalare sau profit sa fie la fel de importanti ca proiect, design sau altele din sfera creativitatii.

 Antreprenor in serie

 Armina Popeanu si-a inceput cariera antreprenoriala acum 10 ani, atunci cand si-a vandut motocicleta pentru a cumpara primele genti cu care a fondat Lyria – Povestea ta pictata, un brand de slow fashion unic in Romania. In 2020, ea s-a intors la profesia de arhitect si a fondat studioul de design de interior AArchitects. aBC – a Business of Creativity este al treilea proiect antreprenorial al sau, prin care isi propune sa ajute antreprenorii creativi sa isi dezvolte businessurile intr-un mod profitabil.

In contextul european, cifrele Eurostat evidentiaza faptul ca, in anii pre-pandemie, industriile culturale si creative au angajat aproximativ 8,7 milioane de persoane in Uniunea Europeana. Reprezentand 3,8% din forta de munca totala si includand peste 1,2 milioane de intreprinderi. Cu toate acestea, in Romania, peisajul industriei creative evolueaza in propriul sau ritm, diferit de alte tari europene. Si nu pentru ca nu exista interes sau piata, pentru ca si la noi domeniul se dezvolta in ritm alert, ci pentru ca nu exista context si nici educatie antreprenoriala.

Doctorat in business de arhitectura

 In dezvoltarea ecosistemului creativ aBC, Armina utilizeaza si cercetarea din cadrul doctoratului in Business de Arhitectura pe care il urmeaza la Universitatea de Arhitectura Ion Mincu din Bucuresti. Aici ea elaboreaza un model de business pentru profesionistii din domeniile creative. Ea ne-a raspus la cateva intrebari.

 De ce acest proiect?

Armina: In prezent, educatia formala ofera resurse limitate in ceea ce priveste lansarea unei afaceri in industria creativa, iar aceasta reprezinta cea mai mare provocare pentru antreprenorii din acest domeniu.

Educatia antreprenoriala lipseste, iar din intalnirile lunare a Business of Creativity, la care au participat peste 1.000 de persoane pana acum, am observat ca 80% dintre ei isi incep afacerea fara un plan solid. Asadar, termeni precum scalare, profit si diversificare de portofoliu raman necunoscuti pentru multi.

Cum ai reusit sa lansezi proiectul si ce presupune el?

Armina: Am lansat aBC cu sprijinul unui grant european in valoare de 60.000 de euro. aBC – A Business of Creativity este un ecosistem, o platforma de educatie antreprenoriala care se concentreaza pe intalniri lunare intre oamenii creativi si mentori, workshopuri specializate, sesiuni de mentorat 1:1 si un podcast in care sunt invitati experti si antreprenori de succes.

 Scopul acestui proiect este de a oferi resurse educationale profesionistilor din domenii creative, cum ar fi arhitectura si designul de interior, dar si altor profesii din aceasta sfera, care doresc sa isi inceapa sau sa isi dezvolte recent o afacere in acest domeniu in crestere,

 Ai inceput un podcast? Despre ce este el?

Armina: Este un alt pilon al aBC, unde discutam – speram cat mai inspirational – despre business, dificultati, oportunitati, ocazii, planuri… Pana acum au fost invitati Dragos Motica, un arhitect premiat international pentru designul de produs, Radu Calin si Sebastian Mandroiu, fondatorii studioului de arhitectura Pick Two Studio, care au realizat o cifra de afaceri de 1 milion de euro, designeri care si-au extins activitatea pe piata internationala, precum Flavia Scanteianu si Andreea Batros – fondatoarele Dare2Rug, Radu Ionescu, CEO-ul firmei de arhitectura Cumulus, care a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 2 milioane de euro in 2022, sau Oana Velcu Laitinen, autoarea cartii „How to Develop Your Creative Identity at Work: Integrating Personal Creativity Within Your Professional Role”.

Ce sfat ai pentru antrenorii creativi?

Armina: Primul lucru pe care l-as spune ar fi sa isi faca propriul lor model de afaceri. Cand spun model de afaceri, ma refer la acele lucruri de baza pe care trebuie sa le aveti in vedere inainte de a va incepe afacerea.

In al doilea rand, ar trebui sa caute un mentor sau sa se alature unor comunitati care ii pot sprijini in dezvoltarea afacerii lor. De exemplu, pot participa la intalniri, pot citi carti si articole si pot urma cursuri care le pot consolida cunostintele antreprenoriale.

Extindere la nivel national

In cele din urma, cred ca este important sa aiba un mindset deschis si sa fie dispusi sa invete si sa se dezvolte in permanenta. Antreprenoriatul creativ este o calatorie in care veti descoperi mereu noi lucruri si veti fi nevoiti sa va adaptati si sa va reinventati constant pentru a avea succes.

Ce planuri ai pentru viitor?

Armina: Ecosistemul de educatie antreprenoriala al aBC se extinde acum cu o noua serie de workshopuri axate pe arhitectura de business. Aceste workshopuri sunt o continuare a programului existent si au ca scop sa ofere resurse si instrumente practice profesionistilor din domeniul arhitecturii si designului, care doresc sa dezvolte afaceri sustenabile si profitabile. Aceste intalniri inedite, denumite „Business Model Makeover”, sunt interactive, personalizate, participantii lucreaza la a dezvolta un plan de afaceri, acoperind toate aspectele necesare, inclusiv posibilitatile de scalare si finantare. Aceste workshopuri sunt dedicate celor care au o afacere in domeniul creativ cu o vechime de 1-2 ani.

 De asemenea, ne dorim sa extindem intalnirile periodice aBC la nivel national, iar in toamna vom face intalniri pilot in Cluj-Napoca, Iasi, Brasov, Sibiu… speram cat mai multe orase, astfel incat sa ajungem la 10.000 de antreprenori din zona creativa.