20 de motive ascunse pentru care te ingrasi

Denisa Toma1
De Denisa Toma
20 mart. 2019

Daca ti se pare ca iti dai toata silinta sa slabesti, dar rezultatele nu se vad sau, din contra, acul cantarului arata tot mai mult, este posibil ca unele obiceiuri mai putin evidente sa fie de vina.

Iata cateva motive ascunse pentru care te ingrasi:

Mananci prea multe cereale integrale

Da, sunt mult mai sanatoase decat cerealele rafinate. Dar acestea contin un numar mare de calorii si poti fi tentata sa consumi prea mult, fiind convinsa ca ai facut o alegere sanatoasa. De exemplu, doua cani cu paste gatite din grau integral inseamna 400 de calorii. Limiteaza consumul la o portie cat o cana (200 de grame). Este valabil si pentru orezul brun, quinoa, chia sau alte cereale integrale.

Mananci din punga

Iei un pumn mic de chipsuri, apoi inca unul si inca unul. Cat ai mancat in total? Este usor sa pierzi sirul si sa mananci mai mult de o portie, mai ales atunci cand alegi o punga mare, de tip „family size”. Cu cat punga este mai mare, cu atat vei manca mai mult. Data viitoare, pune intr-un bol si masoara o portie rezonabila.

Consumi multe smoothie-uri

„Sucurile si smoothie-urile, chiar daca sunt naturale si sanatoase, adauga foarte multe calorii in plus”, spune nutritionistul Ginger Hultin. „Acestea iti cresc rapid nivelul zaharului din sange, dar care apoi scade la fel de repede. Odata ce nivelul glicemiei a scazut iar, vei simti pofta de alimente care contin zahar”, spune specialistul.

10 obiceiuri alimentare pe care oricine ar trebui sa le respecte

Te relaxezi consumand bauturi alcoolice

„Chiar si un pahar cu vin sau cu bere adauga calorii si te ingrasa. Unele persoane nu pot slabi chiar daca nu consuma prea mult alcool”, spune Ginger Hultin. Alcoolul nu iti ofera nimic altceva in afara de calorii „goale”, care te impiedica sa slabesti sau chiar te ingrasa.

Iti plac alunele, nucile si semintele

Nucile si semintele au reputatia ca sunt sanatoase, ceea ce este in totalitate adevarat. „Contin vitamine, minerale, antioxidanti, fibre si grasimi sanatoase”, spune Hultin. Dar problema este aceea ca o portie este mult mai mica decat realizezi. „De exemplu, 14 jumatati de nuci sau 24 de migdale inseamna o portie”, spune specialistul.

Nu te concentrezi cand mananci

Fie ca esti la o petrecere, stai in fata calculatorului sau urmaresti serialul favorit, mancarea nu este preocuparea ta principala, dar totusi mananci. „Atunci cand nu acordam atentie, este posibil sa mancam mai mult decat vrem sau avem nevoie”, declara nutritionistul Barbara Lewin. Incearca sa mananci mai incet si sa te concentrezi asupra fiecarei inghitituri, iar in acest fel vei manca mai putin.

Nu iti planifici mesele

Este ora 18, iti este foame, iar in frigider nu ai decat ketchup si iaurt expirat. Pasul urmator va fi acela de a comanda o pizza. „Este important sa creezi un mediu care iti va aduce succesul. Umple frigiderul si camara cu alimentele care iti plac, care sunt sanatoase si iti dau senzatia de satietate pentru mai mult timp”, recomanda nutritionistul Marisa Moore, potrivit rd.com.

Esti foarte obosita

„Daca nu dormi suficient te vei ingrasa pentru ca oboseala te face sa poftesti la alimente bogate in carbohidrati si grasimi”, spune medicul nutritionist Elisa Zied. Cercetarile au aratat ca somnul insuficient iti afecteaza peste zi nivelul hormonilor care controleaza foamea, dar esti mai vulnerabil seara, cand esti mai putin activa si incerci sa te relaxezi consumand alimente si gustari nesanatoase.

Ti-ai desensibilizat papilele gustative

Cu totii avem propriile preferinte, dar cercetarile au aratat ca atunci cand consumi peste masura anumite alimente si incepi sa te ingrasi, papilele gustative devin mai putin sensibile. Rezultatul: gustul dulce sau sarat nu se mai simte la fel de intens, astfel ca vrei si mai multa sare sau zahar pentru a obtine gustul la care poftesti. Incearca sa reduci treptat zaharul si sarea din alimentatie, astfel incat papilele gustative sa se reechilibreze.

Consumi prea multe produse „fat-free” sau de dieta

Alimentele sarace in grasimi includ adesea mai mult zahar pentru a compensa gustul, ceea ce face ca numarul caloriilor sa fie mare. Este de preferat sa alegi varianta „reala” a acelui aliment, dar intr-o cantitate mai mica. Produsele de tip fat-free se numara printre cele mai nocive alimente pentru digestie.

Ai incerca provocarea de 10 zile a lui Jennifer Lopez – fara carbohidrati, fara zahar?

Suferi de sindromul ovarelor polichistice

Aproximativ una din cinci femei se confrunta cu sindromul ovarelor polichistice, dar daca nu incerci sa ramai insarcinata, este posibil sa nu stii ca te numeri printre ele. Aceasta tulburare hormonala cauzeaza infertilitate, obezitate, acnee si pilozitate excesiva pe corp si fata. Daca ai oricare dintre aceste simptome si te confrunti cu cicluri menstruale neregulate, ar trebui sa mergi la medicul ginecolog.

Te rasplatesti cu „ceva bun” dupa ce faci sport

Este excelent sa faci sport, fie ca vrei sa slabesti sau nu. Dar sa te rasplatesti cu mancare dupa ce faci efort este o greseala majora. De exemplu, o briosa poate avea 400 de calorii. Ca sa le arzi, ar trebui sa alergi o ora! „Este usor ca rasplata sa contina mai multe calorii decat cele arse in timpul antrenamentului. In timp, acest obicei va duce la cresterea in greutate”, spune nutritionistul Karen Collins. Daca simti nevoia de rasplata, alege una non alimentara. De exemplu, sa-ti cumperi o oja, o carte sau orice altceva care iti aduce bucurie.

Ai redus prea mult carbohidratii

Este in trend sa reduci numarul carbohidratilor din alimentatie si functioneaza intr-o oarecare masura daca vrei sa slabesti. „Daca nu consumi carbohidrati, sau mananci foarte putini, cel mai probabil iti vei umple farfuria cu proteine si grasimi. Iar prea multe calorii din proteine si grasimi duc la cresterea in greutate”, avertizeaza specialistul.

Ai probleme cu glanda tiroida

Daca ai adaugat brusc cateva kilograme fara sa-ti fi schimbat regimul alimentar si ai simptome precum oboseala, piele uscata sau constipatie, glanda tiroida ar putea fi de vina. Mergi la medicul de familie sau la medicul endocrinolog pentru analize hormonale.

Mananci toata ziua

Crezi ca mesele mici si dese te ajuta sa slabesti? Nu este chiar asa, spune nutritionistul Karen Ansel. „Cand mancam tot timpul este foarte usor sa consumam mai multe calorii decat realizam. De asemenea, sa rontai toata ziua nu iti ofera acea senzatie de satietate pe care ti-o ofera o masa completa, prin urmare iti va fi mereu foame.” Mananca trei mese principale si ia o gustare mica pe zi, recomanda specialistul.

De ce mananci cand nu iti este foame si cum sa scapi de acest obicei

Portiile tale sunt prea mari

Doar pentru ca in bolul tau incape jumatate de cutie cu cereale, nu inseamna ca aceea este o portie. Farfuriile si paharele supradimensionate pot provoca aceeasi confuzie. „Desi sunt multi factori care influenteaza procesul de slabit, sa mananci mai putin este o solutie castigatoare”, spune Ansel. „Daca iti micsorezi portiile cu zece procente, mananci cu zece procente mai putine calorii, iar rezultatele se vor vedea”, adauga specialistul.

Mananci prea putin in timpul zilei

„Multi oameni considera ca este o idee buna sa manance putin ziua, mai exact sa se infometeze. Dar in mod inevitabil, acest obicei ii va face sa manance prea mult seara”, spune Dr. Rifai. Acesta recomanda strategia „nu te imbuiba, nu te infometa”: mananca la primele semne de foame si opreste-te cand esti aproape satul.

Casa ta este dezordonata

Cercetarile efectuate la Universitatea Duke au descoperit ca praful din locuinte contine substante care afecteaza hormonii si care determina cresterea in greutate. Fa curatenie cu regularitate si sterge praful inainte sa aspiri, pentru a-l strange eficient cu aspiratorul.

Esti prea stresata

Stresul cronic duce la cresterea nivelului hormonilor care cauzeaza inflamatia in organism si care determina cresterea in greutate. Stresul nu poate fi evitat complet, dar metodele care te ajuta sa te relaxezi il pot tine sub control.

Ai prea multa lumina noaptea si prea putina ziua

Expunerea la prea multa lumina artificiala noaptea iti afecteaza somnul, care apoi iti afecteaza metabolismul. De asemenea, expunerea insuficienta la lumina naturala in timpul zilei, mai ales in lunile de iarna, determina celulele adipoase sa stocheze mai multa grasime. Expune-te la lumina naturala in fiecare dimineata, pentru a te asigura ca ritmul circadian al organismului tau functioneaza corect.

Foto: Instagram/Dr. Mona Vand