Cand devine micul dejun un dusman? Greseala care te face sa incepi ziua stresata

Mara Ionescu1
De Mara Ionescu
6 mai 2020

Pentru cei mai multi oameni este imposibil sa se trezeasca si sa treaca prin provocarile zilei cu o atitudine zen, mai ales in lumea stresanta si nesigura in care traim.

Micul dejun poate sa-ti devina dusman daca nu esti atenta. E important sa nu faci aceasta greseala daca esti o persoana stresata. 

Exista o multime de factori care contribuie la cresterea nivelului de stres, de la problemele de serviciu la cele de sanatate. Pe unele le putem controla, pe altele nu. Insa, potrivit dr. Mark Hyman, autor al cartii “Food Fix”, exista un factor supriza, responsabil pentru declansarea stresului: micul dejun. Este posibil ca micul dejun sa fie un factor declansator al stresului? Cand devine micul dejun un dusman?

Cel mai bun mic dejun pe perioada izolarii, recomandat de specialistii in nutritie

Nu este vorba despre stresul de a pregati micul dejun, ci de ingredientele pe care le folosesti pentru prepararea lui si care iti pot ridica nivelul de stres. “Stiati ca atunci cand mancam faina, zahar si alimente prajite contribuim la cresterea nivelului de inflamatie din organism si la productia de hormoni de stres?”, intreaba dr. Hyman. 

“Zaharul dintr-o briosa creste nivelul cortizolului si al adrenalinei, hormonii de stres. Da, zaharul contribuie la o crestere exploziva a hormonilor de stres, chiar daca nu esti stresat.”

Daca te simti cu musca pe caciula, iata ce trebuie sa stii despre felul in care un mic dejun bogat in zahar iti afecteaza nivelul de stres. 

Cand devine micul dejun un dusman?

In principiu, zaharul contribuie la cresterea nivelului hormonilor de stres, iar hormonii de stres iti cresc pofta pentru zahar.

“Cei mai multi oameni tanjesc dupa zahar sau carbohidrati rafinati atunci cand sunt stresati. Motivul este acela ca, atunci cand esti stresata, chiar daca este vorba despre un stres cronic sau de o izbucnire ocazionala, organismul tau consuma mult zahar”, afirma dr. Aviva Romm, experta in sanatatea hormonala a femeilor. 

Creierul are nevoie de glucoza (un zahar simplu) pentru a functiona. Stresul pune creierul intr-o situatie de alerta care il face sa consume mai multa glucoza pentru a functiona. Acest fapt transmite un semnal de alarma in organism atunci cand ai nevoie de mai multa glucoza. 

Acest tip de mic dejun poate fi motivul pentru care esti balonata toata ziua

Cum sa intrerupi cercul vicios dintre zahar si stres?

Solutia pe care o recomanda cei doi specialisti este aceeasi: trebuie sa-ti schimbi obiceiurile culinare si sa alegi alimente sanatoase, cu un indice glicemic scazut. Astfel iti vei pastra nivelul zaharului din sange in echilibru. 

Ce inseamna un mic dejun echilibrat? 

Dr. Romm recomanda terciul de ovaz cu unt din nuci sau alune, avocado pe paine integrala prajita. Ambele sunt o sursa importanta de fibre si grasimi sanatoase, care contribuie la un nivel constant al zaharului din sange. “In cultura occidentala exista o tendinta ca micul dejun sa fie compus din alimente dulci, aproape ca niste deserturi. Dar un mic dejun plin de legume, impreuna cu oua, sau un terci de ovaz satios sunt metode foarte bune de a tine sub control nivelul cortizolului (si al zaharului din sange)”, a incheiat dr. Romm.

Foto: Shutterstock.com.