Cardiologii respecta aceste 7 reguli simple pentru o inima sanatoasa

Maria Constantin1
De Maria Constantin
10 apr. 2020

Medicii cardiologi au cateva reguli simple pentru a avea o inima sanatoasa. Dieta si stilul de viata sunt esentiale, spun ei.

Partea buna este ca 80% din bolile cardiovasculare pot fi prevenite, subliniaza cardiologii. Iar cele mai multe riscuri au legatura cu dieta si cu stilul de viata – acestea sunt punctele esentiale pe care trebuie sa le tii sub observatie.

Specialistii de la Asociatia Asociatia Americana a Inimii (AHA) au intocmit o lista de sapte reguli simple, verificate stiintific, care imbunatatesc sanatatea inimii. Lista a fost definitivata in 2010, cand asociatia americana si-a fixat obiectivul ambitios de a contribui la reducerea cu 20%, pana in 2020, a mortalitatii din cauze cardiace.

Deocamdata, rezultatele sunt foarte bune, datele preliminare indicand ca reducerea este chiar de 30%, dar primul raport va fi dat publicitatii la sfarsitul anului, relateaza Well + Good.

Un studiu publicat in februarie a indicat, insa, un alt factor important pentru inima care lipseste de pe lista celor 7 principii: somnul bun. „Somnul, ca si dieta si activitatea fizica, este un obicei sanatos pe care trebuie sa-l avem in fiecare zi”, a declarat autorul studiului, cercetatorul Nour Makarem, pentru Medical Xpress.

Rezultatele au aratat ca participantii care au dormit sapte-opt ore pe noapte si au respectat lista celor sapte principii au avut un risc cu 61% mai mic de a suferi de o boala cardiaca.

Nieca Goldberg, director medical al programului de sanatate feminina de la Universitatea din New York, explica modul in care cele sapte principii influenteaza somnul.

1. Nu fuma

Fumatul creste cu 60% riscul imbolnavirii inimii si daca crezi ca tigarile electronice nu sunt la fel de nocive precum cele obisnuite, te inseli. Dr. Goldberg spune ca vapatul este daunator pentru sanatatea cardiovasculara. Desi inca este prea devreme pentru a studia efectele pe termen lung ale tigarilor electronice, cercetarile preliminare conduc spre concluzii negative.

Studiu: Tigarile electronice pot fi mai periculoase pentru inima decat cele din tutun

2. Mananca sanatos

Pentru multi, acest indemn poate suna destul de vag, dar Dr. Goldberg face cateva clarificari: „Cerealele integrale, quinoa, fasolea, pestele bogat in acizi grasi omega-3, fructele colorate si legumele bogate in antioxidanti au toate legatura cu sanatatea sistemului cardiovascular”, explica ea.

Daca produsele enumerate te duc cu gandul la dieta mediteraneana, nu gresesti: aceasta este cea mai recomandata de catre cardiologi fiindca are beneficii pe termen lung pentru sanatatea inimii.

Singura dieta pe care ar trebui sa o urmezi ca sa arati bine si sa traiesti mai mult

3. Fa miscare

Datele cumulate din peste 300 de studii stiintifice arata ca oamenii activi fizic au un risc cu 50% mai mic de a suferi un stop cardiac. „Un obiectiv rezonabil pe care il poti atinge este sa faci 150 de minute de exercitii aerobice pe saptamana”, spune Dr. Goldberg.

Desigur, acest nivel e mai greu de atins in conditiile izolarii dictate de noul coronavirus, dar poti face exercitii si in casa. Oricat de putin reprezinta mai mult decat deloc. In plus, exercitiile te vor ajuta sa te mentii la o greutate mai apropiata de cea normala dupa atata stat in casa.

4. Pastreaza-ti greutatea sanatoasa

Apropo de greutate – obezitatea este un factor agravant pentru inima si conduce la complicatii cardiace, precum sindromul metabolic, tensiune arteriala mare si colesterol marit. Potrivit Dr. Goldberg, cheia mentinerii unei greutati optime este sa fii atenta la marimea portiilor de mancare si sa elimini orice ocazie de a manca in plus intre mese, mai ales acum, cand stai mai mult in casa si esti tentata sa deschizi mai des frigiderul.

Totodata, trebuie sa mananci cat mai multe produse naturale si sa le elimini pe cele procesate, bogate in sare, zahar si alte ingrediente nocive pentru inima.

5. Monitorizeaza-ti tensiunea sanguina

Cel mai bun mod de a-ti tine sub control tensiunea sanguina este sa reduci la minimum consumul de sare, recomanda experta citata: 1.500 de miligrame (1,5 grame) pe zi este doza ideala, iar 2.300 de miligrame (2,3 grame) este limita maxima, conform AHA.

Ai grija la produsele ambalate, de obicei acestea ascund multa sare. Chiar si cele care nu au gust sarat, precum burgerii vegani, painea si sosul de paste pot contine sare.

6. Atentie la colesterol!

Alimentele bogate in grasimi sanatoase, precum nucile si avocado, sunt bune pentru inima, insa cele cu grasimi saturate trebuie evitate – acestea cresc nivelul de colesterol LDL (colesterolul rau), care poate provoca probleme cardiace.

Cateva trucuri daca vrei sa scazi nivelul colesterolului LDL: mananca mai mult peste si fructe de mare, alimente care contin fibre solubile (sfecla, morcovi, conopida, napi, varza, varza de Bruxelles taratele de ovaz si de orez, orz, faina de ovaz, fasole, mazare, mere, citrice, capsune) si fa miscare.

7. Redu glicemia

Doctorul Mark Hyman considera ca protectia impotriva rezistentei la insulina este factorul numarul 1 pentru a te bucura de o viata sanatoasa. Asta inseamna ca trebuie sa mentii un nivel echilibrat al zaharului din sange. „Dietele bogate in zahar si carbohidrati conduc la obezitate, iar obezitatea creste riscul de diabet”. Iar diabetul, spune Dr. Goldberg, este un factor de risc pentru bolile cardiovasculare.

In schimb, te poti baza pe alimentele care regleaza glicemia, precum cerealele integrale, fasolea, mazarea, legumele si verdeturile.

Al optulea element: somnul

Desi nu a fost inclus pe lista celor 7 principii sanatoase pentru inima, somnul merita cu prisosinta sa se numere printre factorii pozitivi. Dr. Goldberg sustine acest „update”: „Somnul este important pentru sanatatea inimii pentru ca daca dormi mai putin de sapte ore pe noapte vei avea tensiunea marita, iar aceasta duce la aritmii si la ingrasare.”

Pe langa beneficiile evidente pentru inima, somnul de calitate e important si pentru creier si sanatatea mentala.

Foto: Unsplash.com