Ce boli se agraveaza in aceasta perioada

Cristina Tudor1
De Cristina Tudor
20 mart. 2020

Daca in sezonul rece v-ati alimentat gresit, este posibil sa fiti mai predispusi racelilor si gripelor de primavara ori depresiei sezoniere.

Principalele sfaturi ale medicilor: incercati sa va refaceti resursele de vitamine si minerale, petreceti cat mai mult timp in aer liber si faceti miscare.

Astenia de primavara

Iarna, aportul de vitamine si minerale scade substantial, din cauza consumului de alimente sarace in proprietati nutritive sau ca urmare a unor diete nesanatoase.

Chiar daca nu au fost determinate, cu exactitate, mecanismele cerebrale implicate in aceasta tulburare de sezon, neurologii arata ca este vorba despre o implicare a nivelului de serotonina („hormonul fericirii”), melatonina (hormonul somnului) si cortizol (hormonul stresului).

Frigul si efortul organismului de a compensa respectivele carente determina un consum sporit de energie, ducand astfel la un dezechilibru general si la instalarea asteniei de primavara.

„Ceea ce numim noi astenie de primavara, este, de fapt, o carenta de vitamina C, pe care o neglijam in timpul iernii. Desi nu vorbim de o depresie in toata regula, vitamina C este un tonic excelent si ne poate scoate din butoiul de melancolie”, este parerea nutritionistului Corina Zugravu.

Cum scapati de ea

Pentru prevenirea ei sau pentru atenuarea simptomelor – cele mai frecvente fiind starea de somnolenta, nervozitatea, oboseala accentuata si nejustificata – urmati cativa pasi simpli:

Stati in aer liber! Lumina naturala ofera buna dispozitie si vitalitate. Organizati-va timpul astfel incat sa petreceti cel putin o ora in aer liber, iar, daca stati intr-o incapere, pe parcursul zilei, lasati sa patrunda prin geam cat mai multa lumina naturala. Atunci cand cititi, lucrati sau va relaxati, incercati sa stati cat mai aproape de fereastra.

Faceti exercitii fizice! O jumatate de ora de alergare sau orice alta forma de exercitiu fizic, de trei ori pe saptamana, este suficienta pentru pastrarea unui tonus excelent. Desi activitatea fizica este pozitiva, excesul este contraindicat.
Odihniti-va! Nu neglijati programul de somn, care trebuie sa fie de cel putin sase-opt ore, noaptea, si, daca este posibil, un somn scurt dupa-amiaza.

Citeste continuarea pe Doctorul Zilei.

Foto: Getty Images.