Cum iti afecteaza hormonii sanatatea si cum ii mentii in limite normale

Ioana Marosan1
De Ioana Marosan
24 ian. 2019

Asa cum bine stim, hormonii au o influenta covarsitoare asupra sanatatii organismului si a felului in care ne simtim in fiecare zi.

Cei de de la Mindbodygreen au adunat cele mai bune sfaturi pentru sanatatea hormonala. Te invit sa citesti aceste sfaturi si iti recomand sa le aplici cat mai des ca sa-ti mentii sanatatea hormonala si, implicit, sanatatea intregului organism.

Hormonii sunt responsabili de starea noastra de spirit, de nivelul de energie al organismului, de nivelul libidoului. Ei controleaza greutatea corporala, dar si senzatiile de foame si de satietate. De aceea, este foarte important ca raportul hormonal sa fie echilibrat. In fiecare an aflam mai multe informatii despre felul in care hormonii influenteaza starea de sanatate a organismului, dar si despre metode mai bune pentru a ne proteja sanatatea.

Cele mai bune sfaturi pentru sanatatea hormonala

Consuma grasimi, dar evita sa consumi zahar

Intr-un studiu recent, referitor la fertilitate, dr. Carlyn Rosenblum, nutritionist in cadrul Trellis, a explicat de ce grasimile sunt esentiale pentru mentinerea sanatatii femeilor si de ce zaharul, mai ales cel adaugat, procesat si rafinat, ar trebui evitat cat mai mult posibil: “Rezistenta la insulina provoaca dezechilibre hormonale care pot afecta hormonii de fertilitate si pot reduce semnificativ fertilitatea. Desi multi oameni au inceput sa inteleaga importanta rolului grasimilor pentru mentinerea starii de sanatate a organismului, unii pacienti se tem ca grasimile ii vor face sa se ingrase. Dar, atunci cand vine vorba despre fertilitate, grasimile sunt esentiale pentru producerea de hormoni si pentru reglarea nivelului de zahar din sange.”

Privarea organismului de somn poate conduce la intreruperea ciclului menstrual

Exista o serie de factori care pot conduce la intreruperea ciclului menstrual, iar somnul ocupa pozitia fruntasa. Dr. Taz Bhatia, autoarea cartii Super Woman Rx si expert in medicina integrativa a explicat: “Somnul este foarte important pentru echilibrul hormonal al femeilor. Cei mai multi hormoni sunt controlati de hipotalamus si glanda pituitara, ambele fiind influentate de ritmul circadian. Atunci cand eram studenta la medicina am experimentat pe propria-mi piele schimbarea programului de somn in timp ce lucram la urgente si aceasta schimbare mi-a influentat negativ activitatea hormonala.” Este important sa dormim intre 7 si 8 ore pe noapte si sa incercam sa pastram orele de culcare si de trezire. Acest program are o influenta benefica asupra ritmului circadian care este guvernat de melatonina si cortizol.

Pe perioada ciclului menstrual foloseste diureticele naturale

Dintre toate simptomele prezente pe durata ciclului menstrual, balonarea este cel mai greu de tolerat. Retentia de apa face ca hainele sa nu te mai cuprinda si sa te simti inconfortabil. Diureticele naturale, asa cum sunt frunzele de papadie, pot fi consumate crude, in salate, sau infuzate intr-un ceai, avand un efect diminuant al starii de balonare si a disconfortului creat de aceasta.

Tine sub control nivelul toxinelor pentru ca acestea influenteaza activitatea hormonala

Toxinele prezente in alimente, produsele de ingrijire corporala si mediul inconjurator influenteaza negativ activitatea hormonala, contribuind la modificari ale AND-ului care favorizeaza aparitia unor afectiuni grave, asa cum este cancerul. Poti alege sa mananci alimente neprocesate si sa folosesti produse de ingrijire corporala care nu contin parabeni si alti compusi cu potential toxic asupra organismului.

Schimbarile hormonale sporesc riscul pentru aparitia bolii Alzheimer

Riscul de aparitie al acestei afectiuni neurodegenerative este mai mare in randul femeilor decat al barbatilor. Daca initial s-a considerat ca acest risc este mai mare pentru ca speranta de viata a femeilor este mai mare, noile studii au indicat faptul ca hormonii, asa cum sunt estrogenul si progesteronul, pot influenta aparitia acestei maladii.

Cel mai bun remediu ramane preventia, asa ca este important sa ai grija in permanenta de sanatatea hormonala, protejand astfel sanatatea intregului organism.

Foto: Shutterstock.com