Cum sa-ti intaresti creierul in 10 minute, indiferent de varsta

Maria Constantin1
De Maria Constantin
19 feb. 2021

Persista doua prejudecati despre sanatatea creierului: nu trebuie sa-ti faci griji despre asta in anii tineretii si nu mai are rost sa o imbunatatesti cand esti in varsta. Insa studiile arata ca poti sa imbunatatesti functiile creierului la orice varsta.

Daca ai 20 de ani si crezi ca nu trebuie sa te preocupe declinul cognitiv, mai gandeste-te. Creierul uman nu este suficient dezvoltat pana la 25 de ani. Unii neurocercetatori cred ca acest organ continua sa se dezvolte pana la 30 de ani. Asta inseamna ca dieta, somnul, miscarea, consumul de alcool, stilul de viata, in general, influenteaza modul in care se dezvolta creierul, scrie Mind Body Green.

Asadar, daca ai grija de creierul tau, vei fi mai mult timp in forma si vei putea fi alaturi de prieteni si de familia ta, vei putea sa citesti carti, sa urmaresti filme si sa te bucuri de hobby-urile tale. Nu uita: creierul se poate schimba tot timpul. Poti sa-l imbunatatesti, orice varsta ai avea. Iata 10 moduri simple prin care poti face asta:

1. Fa o plimbare vioaie

Cercetarile au arat ca o repriza scurta de miscare poate creste circulatia sangelui, avand ca efect cresterea creativitatii si a functiei cognitive. Daca ai un blocaj mental la serviciu sau te pregatesti pentru o sedinta importanta, ajuta-ti creierul facand o plimbare in preajma biroului.

2. Mananca o bucatica de ciocolata neagra

Ciocolata neagra este bogata in minerale si in flavonoide care pot bloca formarea radicalilor liberi, contribuind, in schimb, la imbunatatirea circulatiei sanguine cerebrale si a livrarii de oxigen. Potrivit unor studii, consumul de ciocolata neagra cu doua ore inaintea unui eveniment imbunatateste memoria si timpul de reactie.

3. Stai dreapta

Cand stai dreapta, cu umerii in spate si gatul netensionat, iti poti mari afluxul de sange catre creier. Studiile arata, de asemenea, ca postura dreapta imbunatateste perceptia altora despre tine si creste increderea in sine.

4. Incearca sa scrii cu cealalta mana

Acest mic exercitiu ii cere creierului sa iasa din zona de confort si sa faca altceva decat e obisnuit in fiecare zi, contribuind la intarirea conexiunilor nervoase. Scrisul cu cealalta mana le pune multora creierul la treaba fiindca este un lucru complet nou, ce pune creierul la treaba.

5. Savureaza un bol plin cu fructe de padure

Un bol cu afine sau orice alte fructe de padure ajuta la nasterea unor noi neuroni. Aceste fructe sunt bogate in flavonoide, polifenoli si alti compusi sanatosi care, conform studiilor, sustin neurogeneza.

6. Invata un cuvant nou

Dezvoltarea vocabularului imbunatateste abilitatea cognitiva si inteligenta, in timp ce adauga noi neuroni in hipocamp. Daca uiti de aceasta sarcina a invatarii zilnice a unui cuvant nou, poti sa folosesti o aplicatie de mobil sau sa cumperi un calendar clasic, din hartie.

Cele mai bune 8 plante si condimente pentru creier, recomandate de experti

7. Vizualizeaza modurile in care iti poti imbunatati ziua

Exercitiile de vizualizare iti calmeaza mintea si reduc stresul, dar imbunatatesc, totodata, starea de spirit si optimizeaza performanta la serviciu, la sala sau in viata, in general. Atletii profesionisti si multi CEO folosesc aceasta tactica inaintea unor evenimente importante sau o introduc in rutina zilnica.

8. Ia-ti 10 minute libere

Du-te intr-o incapere fara telefoane si televizor. Fara notificari, fara stiri, fara niciun zgomot – sa fii doar tu acolo si sa stai cu ochii deschisi sau inchisi, bucurandu-te de acel timp fara stres. Acest exercitiu ajuta la calmarea sistemului nervos si poate furniza un control emotional pentru tot restul zilei.

9. Miroase ceva care alunga stresul

Folosirea acasa sau la birou a uleiurilor esentiale poate ajuta la reducerea stresului, calmarea sistemului nervos, imbunatatind functia cognitiva si starea de spirit. Ce miros e mai bun? Studiile arata ca lavanda este perfecta pentru reducerea stresului, bergamota reduce si ea stresul, iar tamaia ajuta la oxigenarea creierului.

10. Scrie un lucru pentru care esti recunoscatoare

Noteaza un lucru pentru care esti recunoscatoare pe un post-it si lipeste foita pe oglinda din baie, pe usa frigiderului, pe marginea ecranului computerului sau oriunde o poti vedea de-a lungul zilei. De fiecare data cand vei intalni acel cuvant, te vei relaxa, stresul se va reduce, iar starea ta de spirit se va imbunatati.

Foto: Unsplash.com.