Exercitii simple care te ajuta sa te dezmortesti la birou

Larisa Giurea1
De Larisa Giurea
11 apr. 2019

Desi modul de viata sanatos si activ este din ce in e mai popular, cele opt ore pe care multe dintre noi le petrecem in sezut la birou sunt o problema reala pentru sanatatea noastra.

Conform unui studiu efectuat de prof. dr. James Levine la Clinica Mayo din Statele Unite, a sta pe scaun mai mult de sase ore este la fel de daunator pentru corp ca a fuma zilnic un pachet de tigari.

Socant? Poate, dar total adevarat. Consecintele sedintelor prelungite pe care le petrecem la birou sunt asemanatoare cu cele ale fumatului: cresterea tensiunii arteriale, cresterea nivelului de colesterol, probleme ale sistemului circulator (aparitia varicelor) si cresterea in greutate. Bonus: dureri de spate, gat si umeri, sindrom de tunel carpian si probleme musculare.

O persona care lucreaza la birou va sta in sezut pana la 15 ore pe zi: la masa, in mijloacele de transport, la birou, la televizor si lista continua. Asta inseamna pana la 80.000 de ore petrecute in sezut pe parcursul vietii. Chiar si persoanele care merg la sala de cinci ori pe saptamana resimt efectele statului la birou. Solutia? Cateva exercitii simple, ce pot fi efectuate la birou, in timp ce lucrezi, sau intr-o binemeritata pauza de cinci minute.

1. Exercitii pentru umeri si piept

Statul la biroul si pozitia arcuita a umerilor atunci cand tastam face ca acestia sa se rotunjeasca, iar coloana vertebrala sta timp indelungat in pozitie fixa cu vertebrele in flexie.
Stand pe scaun, cu spatele drept si umerii trasi in spate, se asaza un picior peste celalalt, astfel incat glezna piciorului de sus sa stea asezata pe genunchiul piciorului de jos. Cu spatele drept, inclina-te in fata, avand grija la echilibru si incercand sa mentii umerii cat mai ridicati.

2. Exercitii pentru omoplati si zona lombara

Tensiunea ridicata in partea de sus a spatelui este asociata unei slabiciuni musculare in zona lombara.
Stand in sezut, cu spatele drept, se ridica ambele maini drept in fata la nivelul umerilor. In acesta pozitie, se rotunjeste spatele, aplecandu-ne in fata cat de mult posibil. Revenind la pozitia initiala, se continua miscarea prin tragerea umerilor in spate si scoaterea pieptului in afara. Acest exercitiu este un echivalent pe verticala al pozitiei de yoga „cat-cow”.

Cum combati durerile de spate la birou? Trei recomandari importante

3. Exercitii pentru incheieturi

Tastatura si mouse-ul sunt cei mai mari dusmani ai incheieturilor noastre. Intinderea incheieturilor pentru a elibera tensiunea este esentiala pentru a preveni sindromul de tunel carpian.
Stand pe scaun, cu spatele drept, palmele se unesc in dreptul pieptului efectuand miscari de flexare si de rotatie, punand presiune pe fiecare incheietura in parte. Aceleasi miscari se pot efectua si cu bratele intinse drept in fata la nivelul umerilor. Flexarea degetelor este de asemenea foarte importanta.

4. Exercitii pentru picioare

Scopul acestui exercitiu este flexarea picioarelor si relaxarea soldurilor, pentru a elibera tensiunea provocata de unghiul de 90° al picioarelor la birou.
Cu un picior pe podea si cu tibia celuilalt picior pe sezutul scaunului, se realizeaza o miscare de glisare si se impinge scaunul in spate, mentinand greutatea corpului pe talpa de pe podea. Genunchiul se flexeaza usor pentru a facilita intinderea muschilor.

5. Exercitii pentru gat

Aceste exercitii sunt necesare atunci cand privim fix la ecranul computerului, fara a ne misca gatul pentru perioade indelungate de timp.

Stand in sezut pe scaun, cu spatele drept, se plaseaza mana dreapta pe cap si se ghideaza coborarea capului catre umarul drept. Acelasi exercitiu si repeta si cu mana stanga, coborand capul spre stanga.

5 greseli de sanatate pe care probabil le faci la birou

Statul la birou dauneaza grav sanatatii. Alternative?

Medicii avertizeaza ca trupul uman nu a fost proiectat sa stea atat de mult in sezut. Un program al Universitatii Washington informeaza publicul ca pentru fiecare doua ore pe care le petrecem in sezut, corpul nostru stocheaza pana la 352 de calorii. Acelasi numar de calorii este ars atunci cand stam in picioare, deoarece muschii spatelui, ai soldurilor si ai genunchilor se incordeaza pentru a ne tine drepti.

Profita cat mai des de ocazia de a sta in picioare sau a merge prin birou, chiar daca sunt numai cativa pasi pana la imprimanta, la bucatarie sau la baie.

Munca la birou iti pune in pericol sanatatea – Cum te protejezi

O alta solutie la care apeleaza din ce in ce mai multe companii din intreaga lume sunt asa-numitele standing desks – birouri la care poti lucra in picioare. De ce sunt atat de populare? Spre deosebire de statul pe scaun, acestea scad riscul durerilor de spate, al obezitatii si al bolilor de inima.

Foto: Shutterstock.com