Probioticele sunt importante pentru digestie – Le gasesti in varza murata

Ioana Marosan1
De Ioana Marosan
9 aug. 2018

Daca nu consumi lactate fermentate, care contin probiotice, atunci cea mai buna sursa o gasesti in varza murata, pe care o poti face foarte simplu acasa.

Cu totii am auzit despre probiotice, insa nu le consumam suficient de des. Acestea ar trebui sa constituie o prioritate pentru oricine, deoarece au grija de sistemul digestiv si, cand acesta functioneaza bine, toate celelalte organe din corp au de castigat. Practic, aceste bacterii bune, numite probiotice, impiedica inmultirea bacteriilor rele si contribuie la echilibrarea florei intestinale. Acest lucru este important pentru o digestie buna si un sistem imunitar puternic.

Solutia: suplimente cu probiotice vii sau alimente fermentate natural

Poti sa iei suplimente cu probiotice (care contin bacterii bune, vii, si in acest caz trebuie tinute la frigider), dar cea mai buna solutie ar fi sa te asiguri ca incluzi in fiecare zi cateva alimente care contin probiotice, cum ar fi varza murata, iaurtul, chefirul, kombucha, laptele batut, borsul. Daca urmezi o dieta vegana si nu consumi produse lactate, cea mai simpla solutie si la indemana va ramane varza murata. Ai nevoie doar de varza, sare si rabdare 3-4 zile ca sa se produca procesul de fermentatie. Nimic mai simplu!

Printr-un proces numit lacto-fermentatie, varza se transforma intr-un superaliment. Exista anumite bacterii prezente la suprafata verzei, una dintre cele mai cunoscute fiind Lactobacillus, aceeasi bacterie despre care stim ca se gaseste in iaurt si alte lactate fermentate. Cand varza este scufundata intr-o solutie cu apa si sare, aceasta bacterie incepe sa transforme zaharurile din varza in acid lactic. Acest acid este recunoscut ca fiind un conservant natural, care inhiba dezvoltarea bacteriilor rele. De aceea, varza murata, atat de consumata iarna, este deosebit de utila pentru digestie, in special atunci cand nu se foloseste o cantitate foarte mare de sare.

Insa, nu exista niciun motiv sa astepti iarna ca sa mananci varza murata. Poti sa-ti faci cate un borcan in fiecare saptamana, pe care sa-l pastrez la frigider si sa consumi zilnic probiotice.

Cea mai simpla metoda ca sa faci varza murata si sa consumi probiotice

Ca sa faci un borcan cu varza murata ai nevoie de:

1 varza medie

1 lingura cu sare de mare

1 lingurita cu seminte de chimen sau cimbru (optional).

Tot procesul este unul foarte simplu: trebuie sa masezi varza 8-10 minute, ca sa se inmoaie de la sare si sa lase lichid.

Apoi se preseaza varza intr-un borcan curat, se aseaza deasupra o frunza de varza intreaga, se foloseste o greutate care sa tina varza in saramura (un borcanel cu apa care incape in cel mare), se acopera cu un prosop curat si se lasa la temperatura camerei timp de 3-10 zile.

Este important ca varza sa ramana scufundata in saramura pe toata durata procesului de fermentare. Daca nu ti se pare ca este suficient lichid, mai poti sa adaugi putina apa. Dupa 4 zile de fermentat, trebuie sa gusti varza, iar daca nu ti se pare suficient de acra, o mai poti lasa cateva zile. Dupa ce ai obtinut gustul dorit, borcanul de inchide cu un capac si se pastreaza la frigider, unde rezista cateva luni.

Foto: Instagram – Donna Hay Magazine