Ce trebuie sa stii despre Present, proiectul educational care ii ajuta pe copiii din medii defavorizate sa se integreze in societate

1
De Teodora Tirca
18 iun. 2021

Proiectul este o initiativa a Asociatiei Industrii Creative, cu sprijinul Kaufland Romania, iar primul modul de comunicare a fost implementat in parteneriat cu DGASPC Iasi si Muzeul National al Literaturii Romane Iasi.

Beneficiarii acestei sesiuni au fost cei 64 de copii pe care ii are in grija Centrul de Servicii Sociale Bucium din Iasi.

Cele 12 sesiuni de invatare alternativa din acest prim modul al Present au abordat diverse teme din sfera comunicarii si au avut ca traineri scriitori, jurnalisti si manageri culturali de top din Romania. Acestia au sustinut discutii de informare responsabila (Viorel Ilisoi si Andrei Craciun), scriere creativa (Ioana Nicolaie, Adina Rosetti), literatura contemporana (Lavinia Braniste si Marin Malaicu Hondrari), comunicare online (Elena Stancu si Iulian Tanase), comunicare interculturala (Florin Bican si Cristina Hermeziu) si public speaking (Svetlana Carstean si Robert Serban).

Impreuna, ei si-au adunat fortele pentru a contribui la egalitatea de sanse pentru copiii ce provin din medii defavorizate.

Am stat de vorba cu Patricia Butucel, presedintele Asociatiei Industrii Creative, care a initiat proiectul #PREƧENT si de la care poti afla mai multe despre aceasta initiativa frumoasa.

Cum a aparut Asociatia Industrii Creative si ce isi propune, prin proiectele pe care le deruleaza?

Ideea de a infiinta Asociatia Industrii Creative a venit in anul 2008, in urma finalizarii proiectului de cartografiere a industriilor creative din Iasi, actiune desfasurata de British Council Romania, insa am inceput activitatea cu acte in regula abia in 2010. AIC are ca obiectiv principal dezvoltarea proiectelor si produselor care sustin cresterea industriilor creative, acordand o atentie deosebita antreprenoriatului si parteneriatelor din aceste domenii.

In ce context a aparut proiectul #PREƧENT si care a fost motivatia din spatele lui?

Proiectele noastre culturale au pornit de la initiativa de a sustine cauze sociale. Astfel, ca urmare a campaniei de strangerii de fonduri din cadrul evenimentului Rocanotherworld si cu sprijinul Kaufland Romania am demarat actiunea din comuna Lungani, cand am oferit produse alimentare si lemne de foc mai multor familii cu o situatie precara. Experienta vizitei in comuna Lungani ne-a determinat sa gasim un mijloc de a ajuta societatea in mod constant si sa lucram la baza acesteia, asa ca am pornit la drum cu educatia copiilor.

De ce ati abordat teme care tin de comunicare si educatia alternativa?

Tema primului modul – comunicarea – nu a fost aleasa intamplator. Consideram ca dezvoltarea armonioasa a tinerilor porneste de la interactiunea interumana, de la a sti sa se exprime si sa comunice atat in relatii personale, cat si in legaturile profesionale. In acest mod am integrat literatura contemporana si mijloacele de comunicare in masa cu posibile oportunitati in cariera. Metodele de educatie alternativa ne ajuta sa facem atelierele mai interesante si interactive, sa aducem specialisti care au experienta valoroasa si sa adaptam activitatile in functie de profilul copiilor cu care lucram. Invatam prin joc, prin arta si prin improvizatie cand anumite situatii o cer. De asemenea, copiii participa voluntar la ateliere si nu sunt evaluati sau notati.

Care au fost criteriile in baza carora ati selectat trainerii?

Am ales specialisti recunoscuti si apreciati in domeniul literaturii, care au experienta in domeniul comunicarii (jurnalisti, scriitori, oameni de cultura) si, foarte important, care au mai interactionat cu tinerii. Aici am fost ajutati de partenerii de la Muzeul National al Literaturii Romane Iasi, care au initiat si au facilitat comunicarea cu trainerii alesi.

Cum s-a desfasurat primul modul si cum a fost primit atat de traineri, cat si de micii beneficiari?

Pandemia ne-a conditionat sa desfasuram atelierele online si am avut mari emotii privind interactiunea si interesul din partea copiilor. Am decis sa supraveghem activitatile si am participat la primele cursuri, pentru a ne asigura ca lucrurile merg bine. Copiii au fost fascinati de povestile trainerilor si s-au aratat interesati de temele pe care acestia le-au abordat – diferenta dintre stirea buna si stirea fake, informarea corecta, tehnici de scriere si altele.

Cat despre traineri, am avut parte de reactii surprinzatoare si puternice din punct de vedere emotional. Iata ce ne-a impartasit jurnalistul Andrei Craciun, dupa atelierul de Informare Responsabila – „…acesti tineri au pus intrebarile cele grele si corecte. Mi-au dat, cum s-ar spune, o lectie.”

Sa nu uitam de partea de constientizare, pentru ca, dupa cum ne-a spus si scriitoarea Adina Rosetti dupa atelierul de Scriere Creativa: „Mi-am dat seama inca o data cat de multa nevoie au de incurajare si de a fi ascultati cu rabdare si intelegere, pentru ca in fiecare dintre ei se ascunde o poveste frumoasa care merita sa fie adusa la lumina si spusa mai departe.” Cu siguranta, acest proiect a avut un ecou in randul tuturor celor implicati.

Ati intampinat provocari cu desfasurarea online a sesiunilor? Care a fost feedback-ul copiilor?

Principala provocare a fost sa mentinem un cadru interactiv si sa ne asiguram ca atat copiii, cat si trainerii pot interactiona fara probleme (si aici ma refer atat la aspectul tehnic, sa reusim sa ii conectam pe toti, cat si la continutul cursurilor – sa urmarim daca temele abordate prezinta interes). Am avut nevoie de un pic de timp pentru acomodare, dar copiii s-au adaptat destul de repede, avand in vedere faptul ca trainerii au abordat teme destul de interesante si noi – copiii aveau multe intrebari si au insistat sa isi clarifice nelamuririle. Bineinteles, au contat foarte mult si indrumarile asistentilor de la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului din Iasi, care au supravegheat activitatea copiilor din centru.

Ce teme vor aborda viitoarele module?

Cel de-al doilea modul al proiectului a inceput in luna mai si am ales ca tema „Viata sanatoasa”, cu ateliere de acordare a primului ajutor, dans, echilibru minte-corp, nutritie si alimentatie sanatoasa si protejarea mediului inconjurator. Este perioada propice pentru aceste activitati, avand in vedere ca vremea ne permite sa iesim afara si sa ne bucuram de mai multa libertate in miscare, suntem mai putin restrictionati de normele impuse de pandemie, iar trainerii se intalnesc fizic cu copiii.

Va propuneti sa extindeti proiectul si in alte centre de servicii sociale sau in alte orase?

Feedback-ul copiilor si al partenerilor ne motiveaza si ne determina sa crestem, de aceea cautam modalitati de a duce programul mai departe. Incepand cu luna mai am reusit sa extindem proiectul in alte doua centre sociale – CSS CA Rosetti (din Iasi) si CSS Bogdana (din satul Bogdanesti, comuna Horlesti, judetul Iasi) si suntem in proces de recrutare a unei echipe extinse de voluntari care sa ne ajute in continuare. Numarul copiilor care beneficiaza de educatie nonformala s-a dublat si asta ne bucura mult. Desigur, ne dorim sa extindem proiectul in viitor, dar momentan suntem concentrati pe centrele din municipiul si judetul Iasi.

Care a fost experienta voastra, a echipei, cu acest proiect?

Pentru noi a fost o experienta noua si revelatoare, pentru ca am reusim sa colaboram cu echipe externe pentru un scop comun si am ajuns, in sfarsit, la un grup de beneficiari pentru care voiam sa facem un bine de mai demult. Am fost si suntem sustinuti in continuare de Kaufland Romania, care ne-a raspuns la orice solicitare in plus (de exemplu, in cadrul primului modul #PREƧENT, pe langa sesiunile de training, copiii au primit tablete si rechizite). Ne-am bucurat de colaborarea cu Muzeul National al Literaturii Romane Iasi, care ne-a facut legatura cu DGASPC Iasi si ne-a ajutat sa gasim trainerii potriviti proiectului. Atunci cand vorbim de #PREƧENT stim ca provocarile sunt pe masura satisfactiei pe care urmeaza sa o primim ori de cate ori ne reintalnim cu copiii din Centrul de Servicii Sociale Bucium.

Foto: PR.