4 dezechilibre hormonale care iti afecteaza functionarea creierului

Denisa Toma1
De Denisa Toma
9 oct. 2019

Te confrunti uneori cu stari de tristete, nu ai energie si simti ca nu te poti concentra?

Este posibil ca unele dezechilibre hormonale sa fie responsabile pentru astfel de stari neplacute. Atunci cand inveti sa le recunosti, poti face primii pasi pentru a le rezolva. Iata care sunt cei patru hormoni care iti afecteaza starea emotionala si nivelul de energie:

Nivelul scazut al hormonilor tiroidieni

Atunci cand glanda tiroida nu produce suficienti hormoni, printre simptome se numara senzatia de confuzie, reflexe reduse, un proces mental incetinit, dificultati cognitive, cresterea in greutate, oboseala, depresie, iritabilitate, constipatie si sensibilitate la frig. In acest caz, este vorba despre hipotiroidism sau incapacitatea organismului de transforma hormonul tiroidian inactiv (T4) in hormon tiroidian activ (T3).

Ceaiul creste eficienta creierului: ce beneficii au 4 cani pe saptamana

Nivel scazut de estrogen sau rezistenta la estrogen

In jurul varstei de 40 de ani, creierul femeilor se confrunta cu o scadere a ratei metabolice, cunoscuta si ca metabolism cerebral, iar printre simptome se numara senzatia de gandire in „ceata”. Estrogenul este unul dintre principalii hormoni care protejeaza creierul de aparitia declinului cognitiv. Estrogenul este implicat, de asemenea, in mentinerea libidoului la un nivel normal.

Fluctuatii ale cortizolului

Atunci cand nivelul cortizolului este prea scazut sau prea ridicat, sau ambele in decursul unei zile, te poti confrunta cu senzatia de confuzie si probleme de concentrare. Cauza problemelor este cresterea stresului, cortizolul fiind cunoscut drept hormonul stresului. Nivelul acestui hormon este fluctuant atunci cand ne confruntam cu perioade sau situatii stresante. Printre efecte se numara confuzia, anxietatea, dificultatile de concentrare, depresia si problemele de memorie. Mai mult, nivelul ridicat al stresului afecteaza celulele la nivel mitocondrial, ceea ce scade si nivelul de energie si incetineste buna functionare a creierului.

Studiile confirma legatura dintre dieta si sanatatea creierului: 5 obiceiuri alimentare esentiale

Fluctuatii ale nivelului de insulina

Daca mananci prea multi carbohidrati, nivelul insulinei poate creste brusc, ceea ce face ca zaharul din sange sa ajunga rapid de la un nivel ridicat la unul scazut. Rezultatul este o senzatie de confuzie si dificultati de concentrare. De asemenea, acest proces duce la cresterea in greutate. Este recomandat sa mentii nivelul zaharului din sange la un interval stabil cuprins intre 85 si 92 mg/dL. Astfel previi starile de nervozitate si iritatie care apar cand glicemia este prea mica, dar si rezistenta la insulina atunci cand glicemia este prea mare.

Cum sa imbunatatesti functionarea creierului

Orice persoana se poate confrunta ocazional cu senzatia de minte „incetosata”. Dar atunci cand ai des acest simptom, trebuie sa faci cateva schimbari in stilul tau de viata si este indicat sa incepi cu dieta. Iata cateva reguli pe care sa le respecti:

Include in dieta ta mai multe alimente cu efect antiinflamator si alege tipurile adecvate de carbohidrati, proteine si grasimi, care protejeaza creierul.

Mananca mai des alge marine precum hijiki, care protejeaza creierul de factorii nocivi de mediu precum poluarea.

Consuma grasimi sanatoase asa cum sunt uleiul de masline, uleiul de cocos, nuci sau avocado.

Ce mananca la micul dejun un expert in glanda tiroida

Gateste folosind turmeric, un condiment cu puternic rol antiinflamator.

Mananca alimente bogate in fibre pentru a sustine sanatatea sistemului digestiv si a microbiomului.

Mananca alimente si bauturi probiotice precum varza murata, muraturi, bors, kimchi, miso.

Evita zaharul. Verifica pe etichetele produselor alimentare daca au zahar in compozitia lor. Ai grija ca se „ascunde” chiar si in ketchup sau dressingul pentru salata. De asemenea, evita si bauturile fara zahar, care contin indulcitori.

Evita consumul de alcool.

Elimina din alimentatia ta produsele lactate si cerealele timp de 40 de zile, apoi introdu-le treptat pentru a putea observa cum reactioneaza organismul. Alte intolerante des intalnite sunt la soia si porumb.