Metoda secreta a nutritionistilor: cum slabesti fara sa renunti la alimentele tale preferate

Larisa Giurea1
De Larisa Giurea
30 apr. 2019

Un studiu de dieta realizat timp de 17 ani in 195 de tari arata ca este mai important sa consumam anumite alimente decat sa renuntam la altele. Afla de ce!

Stim deja cat de important este sa mancam sanatos. Ni se spune tot timpul ca trebuie sa renuntam la fast food, la zahar, la sare… Usor de zis, greu de facut! Un nou studiu vine insa cu vesti bune. Secretul sta in a adauga alimente sanatoase dietei noastre, si nu in a ne lipsi de micile placeri vinovate!

Conform unui studiu publicat in The Lancet, care a analizat date colectate din 195 de tari, imbunatatirea dietei salveaza vieti si ne ajuta sa mentinem o silueta de invidiat. La finalul celor 17 ani de studiu cercetatorii au concluzionat ca dieta precara a afectat 11 milioane de oameni global, majoritatea dintre acestia ajungand sa sufere de boli cardiovasculare sau cancer. Asta inseamna ca o dieta neadecvata este in acest moment unul dintre cei mai importanti factori de risc pentru sanatate, mai periculos decat fumatul.

Spune-mi ce gatesti, ca sa iti spun cat de sanatoasa esti!

Nutritia este impartiala. Daca nu ne hranim cum trebuie, sanatatea ne va fi negresit afectata. Indiferent de sex, varsta, venituri sau tara in care locuim, cu totii suntem afectati de o dieta necorespunzatoare. Conform studiului, principala cauza a mortalitatii in multe tari este cantitatea de alimente nesanatoase superioara celei de alimente sanatoase.

Doctorul Ashkan Afshin de la Universitatea din Washington a ajuns la concluzia ca nu sarea, zaharul sau grasimile sunt marea noastra problema. Problema sunt proportiile. Spre exemplu, consumul excesiv de sodiu este principala cauza a hipertensiunii arteriale. Dar mai problematica decat consumul de sare este lipsa alimentelor nutritive din dieta noastra. Conform lui Afshin, sarea in sine nu ar fi atat de daunatoare, daca dieta noastra ar fi bogata in nutrienti proveniti din legume, fructe, nuci, seminte, cereale integrale si grasimi polinesaturate.

Care sunt cele mai bune legume pentru sanatatea creierului?

De toate, dar mai mult din ce e bun!

Doctorul Afshin subliniaza importanta rezultatelor acestui studiu, tinand cont ca majoritatea sfaturilor pe care le primim legate de dieta sugereaza sa renuntam la anumite alimente. Mai putin se vorbeste despre calitatea nutritiva a meselor noastre.

Cu siguranta am manca mai sanatos daca am sti ca nu trebuie sa renuntam total la ceva anume. Indicat ar fi sa ne asiguram ca mancam mai mult din ce e bun si mai putin din ce e nerecomandat.

Pentru studiu, cercetatorii s-au axat pe 15 categorii de alimente sau nutrienti (fructe, legume, fibre si carne). Acestia au estimat cantitatea ideala in care ar trebui consumate, cantitatea in care erau consumate de participanti si impactul acestora in dezvoltarea problemelor de sanatate. Folosind aceste date estimative au calculat contributia fiecarui aliment la aparitia bolilor legate de dieta. Cercetatorii au luat in considerare factori legati de nutritie, cum ar fi tensiune arteriala, colesterolul si alti factori de risc metabolici.

Cele 6 superalimente pe care trebuie sa le consumi primavara aceasta

Cereale integrale si nuci in cantitati cat mai mari

S-a constatat ca cei cu o dieta constand in bauturi carbogazoase, grasimi trans si carne, dar saraca in cereale integrale si nuci, au sanse mai mari de a dezvolta anumite boli si de a se ingrasa.

Niciuna dintre categorii nu a consumat toate cele 15 alimente sanatoase. De asemenea, niciunul dintre elemente nu a fost consumat in cantitatea corecta peste tot in lume.

Pentru cei care incearca sa isi imbunatateasca dieta, un prim pas ar trebui sa fie consumul de cereale integrale. Jumatate dintre participantii la studiu nu consumau nici macar jumatate din necesarul zilnic, spune doctorul Afshin. La nivel global, consumam doar 12% din necesarul de nuci si 23% din necesarul de cereale integrale. Consumul de cereale integrale este asociat cu un risc scazut de boli cronice si cardiovasculare. Nucile sunt pline de vitamine, minerale si grasimi sanatoase pentru inima.

Cum ramane cu fructele si legumele?

Fructele si legumele au fost intotdeauna in centrul atentie in studii de acest tip. Cu toate acestea, Doctorul Afshin sustine ca lipsa cerealelor integrale si a nucilor din dieta noastra reprezinta o problema mult mai mare. Asta nu inseamna, desigur, ca ar trebui sa mancam mai multe nuci decat legume. Lipsa nucilor si a cerealelor integrale din dieta noastra este totusi mult mai pronuntata decat in cazul fructelor si legumelor.

Nutritie diversificata: cum asimilezi vitaminele si mineralele din alimente

Acest studiu a fost unul observational, adica doar a analizat modele de nutritie si tendinte, nu cauze si efecte. In ciuda acestor limitari, studiul reuseste sa demonstreze ca alimentele pe care le consumam ne pot intr-adevar prelungi sau scurta viata.

Foto: Instagram/Kelly Gale