Ce beneficii are soia si la ce riscuri te expui daca o consumi des

Shutterstock

Proteinele de inalta calitate din compozitie recomanda soia ca fiind un aliment sanatos. Studiile in domeniu, insa, pe langa ce beneficii are soia prezinta si cateva riscuri, greu de ignorat.

Soia este o leguma ideala cand te hotarasti sa inlocuiesti carnea si lactatele, deoarece este o sursa bogata de proteine, grasimi sanatoase, minerale, vitamine si fibre. Cand vorbim despre ce beneficii are soia lista este destul de lunga. Cu toate acestea, exista si precautii in ceea ce o priveste, sugereaza publicatia livestrong.com.

Este adevarat ca la capitolul compozitie valoroasa nutritionala, soia sta excelent. Contine şi grasimi sanatoase polinesaturate Omega-3, fibre alimentare solubile şi insolubile, minerale si vitamine. Legat de minerale, soia este sursa importanta de calciu, magneziu, potasiu, fier, sodiu. Cand vine vorba despre vitamine, soia este bogata in vitaminele A, B1, B2, C, D, E. Din fericire, datorita izoflavonoidelor din compozitie, soia poate proteja corpul de unele maladii, cum sunt cancerul mamar si cel de prostata, sugereaza cercetatorii stiintifici.

Din pacate, exista si studii care atrag atentia asupra reactiilor adverse aparute in corp in urma actiunii izoflavonoidelor. Concluziile emise de expertii in domeniu sugereaza ca acesti fitoestrogenii – hormoni vegetali – sunt responsabili pentru dezechilibrele endocrinologice.

Mai mult decat atat, se recomanda limitarea daca nu chiar excluderea din meniu a consumului de soia modificata genetic, desi inca nu este foarte clar daca aceasta este nociva pentru organism.

Ce beneficii are soia asupra colesterolului si a kilogramelor in plus

Daca este preparata sub forma de lapte, soia are rol de reglare a nivelului de colesterol. Hormonii vegetali, izoflavonoidele contin fibre si acizi grasi polinesaturati, care pot scadea cantitatea de colesterol “rau” din sange si o pot creste pe cea de colesterol “bun”. In plus, printre principalele efecte pozitive ale izoflavonoidelor in organism se numara si reglarea tensiunii arteriale.

Pentru ca este hranitor si cu putin calorii, laptele de soia este recomandat in diete, avand doar 40 de calorii la 100 de mililitri.

Ce riscuri pot aparea in urma consumului de soia – alergii

Partea mai putin buna legata de consumul de soia este ca aceasta leguma ar putea face rau persoanelor cu alergii la anumite proteine. Se recomanda testari pentru stabilirea intolerantei. De asemenea, izoflavonele, care pot imita actiunea hormonilor feminini, ar putea favoriza aparitia unor tulburari endocrine, mai ales in randul femeilor aflate la menopauza. Ca sa nu ai probleme, mananca una, maximum doua portii de soia de cate 200 grame, si de preferat nu in fiecare zi.

Ce beneficii are soia – imblanzeste simptomele menopauzei

Tocmai aceste izoflavonoide, care au efect similar hormonilor feminini, pot scadea incidenta bufeurilor și a transpiratiilor nocturne. De asemenea, soia poate contribui la reducerea procesului de demineralizare osoasa.

Ce riscuri pot aparea in urma consumului de soia – tulburari endocrinologice

Daca ai probleme cu glanda tiroida, trebuie sa stii ca un consum mai mare de soia poate dauna functionarii glandei. Cum? Pur si simplu, scade in intensitate activitatea glandei tiroide si, implicit, absorbtia iodului. De asemenea, gravidele se expun unor riscuri din categoria alergiilor, daca aleg sa consume des soia. Nu se cunosc cu exactitate reactiile pe care le produce soia asupra fatului. De aceea, este mai prudent sa nu oferi lapte de soia sau alte produse pe baza de soia copiilor pana intr-un an.

Ce beneficii are soia – inlocuieste cu succes alimente proteice

Soia poate imita gustul carnurilor si lactatelor, insa este bine sa optezi pentru produse cat mai putin prelucrate si cu moderatie. Unele alimente sunt obtinute prin fermentare și sunt excelente pentru flora intestinala. Printre cele mai cunoscute se numara miso, un produs specific japonez obtinut din soia fermentata și sare. Iaurtul cu soia este un inlocuitor al laptelui de origine animal.

Pe langa acestea, mai sunt tempeh (tofu cu o consistenta mai ferma), natto (agent de legare), sosul de soia shoyu, sosul de soia sarat tamari. In concluzie, exista o varietate de produse pe care le poti folosi la mancare.

Important! Ideal este sa nu depasesti 1 mg de izoflavona pe kg corp.