Ce poti face ca sa ai un creier sanatos, vesnic tanar? Afla de la un neurochirurg

Monica Radulescu1
De Monica Radulescu
10 sept. 2018

Ce putem face ca sa ne pastram creierul tanar si sanatos cat mai mult timp? Descopera, mai jos, cele mai benefice obiceiuri pe care le poti adopta.

Stresul, aglomeratia, stilul de viata haotic si poluarea ne imbolnavesc creierul incet si sigur. De aceea, este bine sa il „antrenam” zilnic pentru o viata lunga si sanatoasa. Neurochirurgul Alexandru Vlad Ciurea, seful Sectiei de Neurochirugie din cadrul spitalului Sanador, ne recomanda cativa pasi simpli, dar importanti, pentru tinerete fara batranete.

Fii pozitiv!

Nu degeaba se spune ca suntem ceea ce gandim. De exemplu, daca gandim negativ, atragem experiente negative si suntem chiar mai vulnerabili in fata bolilor, spune medicul. In schimb, daca suntem optimisti si vedem intotdeauna partea plina a paharului, sistemul imunitar este pregatit sa lupte cu orice.

Creierul are nevoie de un somn odihnitor.

„Cel mai bun somn este intre 10 si 12 noaptea. Odihna este maxima in acest interval, asa ca isi fac aparitia <<soldateii>> care se ocupa sa faca curatenie in creier, deci sa inlature tot ce am acumulat nociv in timpul zilei. Daca noi intre 10-12 noaptea avem activitate, ceea ce se intampla in mod constant, nu lasam creierul sa se odihneasca. Suprasolicitarea epuizeaza celula nervoasa, iar in timp poate duce la dementa si la Alzheimer”, spune profesorul Ciurea, care a realizat zeci de mii de operatii pe creier si pe coloana vertebrala.

Trezeste-te devreme.

Chiar daca iti va fi greu la inceput, incearca sa te trezesti cat mai devreme. Profesorul Ciurea explica: „Aceasta trezire de dimineata, urmata de cateva exercitii de inviorare, plus un pahar cu apa la temperatura camerei, curata organismul. Deschide larg geamurile, respira profund si zambeste. Cel mai bun prieten al creierului este zambetul. Este extraordinar sa iti incepi ziua asa.”

Nu sari peste micul dejun.

Micul dejun este cea mai importanta masa a zilei, spun toti medicii. Studiile arata ca micul dejun este esential pentru stimularea creierului. Dimineata mananca in tihna si pune in farfurie numai alimente sanatoase.

Adopta o alimentatie mediteraneana.

Te-ai intrebat vreodata de ce traiesc grecii mai mult decat restul europenilor? Alimentatia bazata pe consumul de fructe, legume, peste si branzeturi sustine o activitate cerebrala buna si o viata lunga.  In plus, nu uita sa te hidratezi. Apa are un rol esential pentru activitatea optima a creierului.

Nu pleca niciodata suparat de acasa.

Daca incepi ziua nervos si agitat, asa o vei continua pana seara cand revii acasa.  Creierul are nevoie sa fie relaxat si linistit daca vrei ca productivitatea sa fie la cote maxime. Iesi pe usa cu un zambet larg  pe buze, chiar daca te asteapta o zi aglomerata. In plus, nu lasa traficul sa iti strice buna dispozitie.

Cititul iti stimuleaza creierul.

La fel de important este sa citesti zilnic. In secolul tehnologiei moderne, cartile au fost inlocuite cu gadgeturi. Insa oamenii de stiinta sustin ca cititul este foarte benefic.  Chiar si cateva pagini pe zi pot face diferenta. Memoria nu trebuie lasata sa leneveasca, asa ca stimuleaza-ti creierul in permanenta.

Socializeaza in afara lumii virtuale.

Socializarea tine creierul sanatos. „Ne izolam in telefon si in tableta, si creierul se imbolnaveste. Oamenii au nevoie sa socializeze. Noi suntem facuti sa traim in grupuri sociale, nu izolati. Schimbul de idei duce la dezvoltarea structurilor cerebrale. In ziua de azi nu mai exista socializare, iar discutiile sunt mai mult virtuale”, spune neurochirurgul. Intalneste-te cat mai des cu oamenii dragi si nu mai pierde timpul in relatii toxice. In plus, ca sa scapi de dependenta de tehnologie, inlocuieste-o cu „un alt <<drog>> care iti stimuleaza creierul: sportul. Ca sa aiba beneficiile dorite, miscarea trebuie facuta neaparat in aer liber”, recomanda dr. Ciurea.

In weekend ia pauza de la tehnologie.

„In weekend ar fi indicat sa inchidem telefonul, ca sa nu mai fim supusi la agresiunea lui. Telefonul mobil este un rau necesar, important este sa gasim echilibrul. Incearca sa nu-l folosesti in exces si sa nu-l tii intotdeauna la ureche – foloseste castile.” (prof. dr. Alexandru Vlad Ciurea, neurochirurg). In plus, medicul recomanda ca timpul liber sa fie petrecut mai degraba cu gasca, afara, decat in fata ecranelor nocive.

Mediteaza.

Incearca sa practici cat mai des meditatie, yoga si reflexoterapie. Este dovedit faptul ca aceste terapii alternative ajuta la indepartarea stresului si a tuturor elementelor negative.

Fii prezent in viata ta!

Pe langa toate acestea, este important sa fii prezent in viata ta si sa traiesti constient fiecare zi.  Ai grija de sanatatea creierului, dar si a intregului organism. Doar asa te poti bucura de tinerete pentru cat mai mult timp.

Foto: Shutterstock.com