Cum eviti excesele alimentare si cresterea in greutate din timpul sarbatorilor

cum eviti excesele alimentare
Raluca Runceanu1
De Raluca Runceanu
26 dec. 2018

Mesele incarcate cu bunatati din perioada sarbatorilor fac parte din cultura noastra. Asociem aproape involuntar Craciunul sau Anul Nou cu mancarea.

Si nu este de mirare ca se intampla asa, preparatele noastre traditionale sunt de-a dreptul delicioase. Cozonac, prajituri, sarmale, salata boeuf, piftie, friptura si lista continua – curcubeu pe cerul gurii!

Si totusi, cum sa spui nu? Ei bine, nu trebuie sa spui nu, trebuie doar sa fii atent la nevoile corpului tau! Crezi ca mancand o cantitate foarte mare de alimente te va face sa te simti bine? Chiar si fericirea resimtita de papilele gustative trece dupa cateva minute.

Fa miscare

Stiu, nimeni nu mai are dispozitia necesara sa mearga la sala de fitness in perioada sarbatorilor. Fie ca suntem plecati in vacanta, fie ca suntem prea preocupati cu pregatirile, un lucru este clar, nu mai reusim sa facem sport. Cu toate acestea, iti propunem sa iti faci timp pentru o ora de sport inaintea acestui festin culinar.

Nu doar ca iti vei activa metabolismul, dar vei constientiza mult mai bine cat de greu se ard caloriile. Intr-o ora de alergat vei arde in medie intre 300 si 700 de calorii, in functie de intensitate, iar o felie de cozonac are aproximativ 300 de calorii. Imagineaza-ti cat ar trebui sa alergi pentru a da jos tot ce ai mancat in ziua de Craciun?

Daca nu reusesti totusi sa faci acest lucru, poti opta pentru un alt tip de activitate fizica. Poti sa alegi o plimbare in aer liber, poti merge la patinoar, la schi sau la sanius, chiar si o plimbare prin mall te poate ajuta. Important este sa faci miscare.

Schimba-ti modul de gandire

Foarte multe persoane aleg ca inainte de sarbatori sa manance foarte putin pentru a se putea bucura de toate preparatele de pe mesele festive. Este un fel de incercare eronata de a echilibra balanta.

Daca inainte de sarbatori ne privam corpul de cantitatea de nutrienti de care are nevoie, acesta va intra intr-o stare de alarma. Metabolismul va deveni mult mai lent, iar corpul va incepe sa isi faca rezerve de hrana atunci cand primeste.

Astfel, tot ce vei reusi sa faci este sa iti obligi corpul sa stocheze tot ceea ce mananci in aceasta perioada. In plus, restrictiile alimentare iti vor aduce si multa frustrare, iar atunci cand vei manca din nou vei avea tendinta sa exagerezi.

Nu iti petrece tot timpul la masa, vei avea mereu senzatia ca vrei sa mananci ceva. Ochii vad, dar trebuie sa intelegi ca stomacul nu mai poate. Ofera-i pauze si incearca sa-ti gasesti diferite activitati: uita-te la un film, iesi la o plimbare, joaca-te cu copiii sau prietenii tai.

Daca esti la restaurant, petrece mai mult timp pe ringul de dans si nu la masa. Sarbatorile nu reprezinta un maraton al mancatului, nu iti suprasolicita corpul!

Constientizeaza ce mananci si cat mananci

Renunta la abordarea ,,totul sau nimic”! Stiu ca masa este plina cu preparate apetisante si nu stii ce sa alegi mai intai. Dar sa mananci foarte multe feluri de mancare la o singura masa reprezinta un dezastru pentru organismul tau. Cu atat mai mult cu cat preparatele traditionale sunt pline de calorii si se digera foarte greu.

Preparatele consumate in timpul unei mese copioase pot ajunge cu usurinta la 3000 de calorii, adica aproximativ 5 ore pe banda de alergat sau 6 ore de schiat.

Incearca sa separi alimentele si nu manca mai mult decat iti cere corpul. Nu uita ca dupa ce mananci este nevoie de aproximativ 20 de minute pentru ca stomacul sa transmita creierului senzatia de satietate. Stiu ca este greu sa te abtii, dar trebuie sa inveti sa asculti nevoile corpului tau, nu semnalele de impuls ale creierului, acestea te pot insela foarte usor.

Cand consumi o masa bogata in grasimi, zahar si carbohidrati, intreaga activitate a corpului se va concentra asupra digestiei, iar tu vei intra intr-o stare de letargie. Supraalimentarea determina stomacul sa isi extinda dimensiunea pentru a se adapta la cantitatea mare de alimente ingerate, exercitand presiune asupra altor organe.

In plus, alimentele consumate vor ramane in stomac pentru o perioada mai lunga de timp si va fi foarte probabil ca acestea sa se transforme in grasime. In cele din urma, amintiti-va ca nu exista solutii rapide pentru remedierea supraalimentarii. Nicio cura de detoxifiere nu va elimina efectele pe care consumul excesiv de mancare la are asupra corpului tau.

Bucura-te de sarbatori si mananca echilibrat!

Foto: Love Stories