Cele mai nocive tipare de gandire: iti fac rau si te impiedica sa ai succes

Maria Dima1
De Maria Dima
16 iun. 2020

Daca vrei sa fii atenta la ce scenarii tese mintea ta, nu e de ajuns sa iei gandurile unul cate unul, ci trebuie sa analizezi si cum ajung ele sa existe. Psihologul Joan Rosenberg iti dezvaluie ce tipare irationale de gandire te trag in jos.

Daca ai face un rezumat al continutului mintii tale, cum ai descrie majoritatea gandurilor? Pozitive, optimiste, constructive sau negative, cinice, critice?

Ce gandesti e determinat de cum gandesti, sau mai bine spus de tiparele tale de cugetare. Anumite greseli de judecata, cum ar fi preconceptiile sau presupunerile, contribuie destul de mult la instalarea unor depresii sau a unui sentiment de nemultumire legat de viata ta, iar asta iti taie orice avant.

Expertii se refera la asemenea tipare de gandire eronata prin sintagma “distorsiuni cognitive” care sunt atat de des intalnite in cabinetele de psihologie incat uneori se si suprapun. Daca le recunosti si in modul tau de abordare, tine minte ca ele trebuie adresate pe rand, cu efort sustinut.

Tipare irationale de gandire care te trag in jos

  • Totul sau nimic

Ce este: judecarea situatiilor ca fiind ori/ori – de exemplu, colegul de serviciu este ori minunat, ori cel mai nasol om din lume, o seara in club e cea mai tare din viata ta sau cea mai urata iesire din cate ti-au fost date sa traiesti. Viata nu e alba sau neagra. De fapt, cu totii ne scaldam intr-o mare de griuri.

Cum putem schimba: fii pe faza sa prinzi gandul asta de la inceputurile sale, pana sa-i dai voie sa te saboteze total, apoi incearca sa-l indulcesti cu niste variante de mijloc. De pilda, daca cumva te gandesti “trebuie sa arat perfect pe ringul de dans, ca daca nu, o sa arat ca o rata si ma fac de rusine”, rupe acest tipar prin generarea de alternativa care traieste intre cele doua extreme: “imi place sa dansez, asa ca ma duc pe ring ca sa ma simt bine”. Sau du-te si mai departe si spune-ti: “poate nu sunt eu cea mai buna dansatoare, dar ce conteaza? Si-asa nu-i mai vad pe oamenii astia a doua ora in viata mea”. Ideea e sa gasesti cat mai multe nuante care te fac sa te simti mai bine.

  • Generalizarea dusa la extrem

Cum se manisfesta: tragi concluzii generale din situatii specifice, pe care le aplici orbeste in orice eveniment viitor. Concluziile care ne raman intiparite in minte sunt, de cele mai multe ori, negative. Daca ai avut vreodata un interviu nereusit, sigur ai ajuns la ideea ca “oamenii nu te plac si n-ai sa reusesti niciodata”.

Cum putem schimba: de fiecare data cand ai tendinta sa atribui un rezultat vechi unei actiuni viitoare, trebuie sa te convingi ca acel episod a fost valabil numai atunci, in trecut.

Adevaruri despre viata care te elibereaza si te sperie in acelasi timp

  • Respingerea pozitivismului

Cum se manifesta: descalifici transant orice argument pozitiv sau eveniment care se arata optimist, numindu-le “irelevante”. Atunci cand seful te lauda in fata colegilor, iti spui repede ca “nu inseamna mare lucru, eram deja acolo, in fata, ce putea sa faca, sa ma ignore?”.

Cum putem schimba: antreneaza-te pentru a putea primi complimente si laude intr-un mod elegant, fara a simti nevoia de a le minimiza. Rezuma-te la a spune “multumesc” sau “apreciez”. Apoi, ia aer in piept si imagineaza-ti pentru cateva momente cum ar fi viata ta daca spusele celorlalti despre tine ar fi adevarate si le-ai crede.

Cele 4 instrumente de care ai nevoie ca sa te iubesti si sa-ti schimbi viata in bine

  • Responsabila de problemele lumii

Cum se manifesta: te vezi cauza absoluta a oricarei greseli sau a fiecarui plan care merge prost. Tu atragi ghinionul, tu esti cea care e de vina pentru evenimente care nu au nicio legatura cu tine, tu esti capul rautatilor. Ajungi chiar sa influentezi vremea urata din vacanta “pentru ca ti-ai dorit prea mult sa aveti vreme insorita, si uite ce s-a intamplat”.

Cum putem schimba: dorinta galopanta de a-ti asuma responsabilitatea pentru orice vorbeste de fapt despre nevoia de a fi perceputa ca fiind o persoana eficienta, de incredere. Insa inainte de a arunca vina pe umerii tai de fiecare data, gandeste-te la ce alti factori ar fi putut contribui la situatia nefavorabila care a aparut.

  • Folosirea excesiva a lui “trebuie”

Cum se manifesta: dialogul tau interior e construit pe bazele lui “trebuie”, “se cuvinte”, “asa se face”. Aceste cuvinte ustura de-a dreptul si formeaza o rana alcatuita din frustratare si manie.

Cum sa le faci pe toate fara sa te lasi sufocata de responsabilitati

Cum putem schimba: odata ce realizezi ca asemenea exprimari te limiteaza si te constrang, poti incepe sa faci trecerea inspre variante mai constructive si care tin exclusiv de tine, ca “pot”, “aleg”, “decid”, “vreau”.

Foto: Unsplash.com