Ce este “pauza de la dopamina” si cum iti poate reseta creierul

Denisa Toma1
De Denisa Toma
25 feb. 2020

„Pauza de dopamina” este un trend care se raspandeste rapid in special in randul persoanelor foarte ocupate, care vor sa-si reseteze stilul de viata si creierul.

Principiul de baza este abstinenta timp de o saptamana sau chiar o luna de la toate acele activitati care dau dependenta si care ne produc placere, fie ca este vorba de tehnologie, cafea sau sex. Scopul este de a reseta creierul, de a reface organismul si de a redobandi controlul asupra propriei vieti. Dar ce reprezinta si care sunt efectele reale asupra creierului?

Ce este dopamina?

Dopamina este o substanta chimica eliberata in creier atunci cand desfasuram activitati care ne fac placere. Este un neurotransmitator si are un rol important in procesul de motivatie si rasplata. De exemplu, de fiecare data cand bei un pahar cu vin bun, creierul incepe sa asocieze acea stare placuta de relaxare si evadare cu vinul. Insa de-a lungul timpului, senzatia de rasplata este estompata si ai nevoie de tot mai mult pentru a simti aceeasi placere. Este principiul dupa care functioneaza orice tip de dependenta.

Cum iti cresti in mod natural nivelul de dopamina din creier

Dana Humphrey, in varsta de 36 de ani, a facut o pauza de dopamina de patru luni dupa ce s-a despartit de partenerul sau. „Nu ma iubeam pe mine insami”, a declarat tanara pentru psycom.net. „Postul” sau a inclus opt ore de somn pe noapte, exercitii de yoga si alegerea statutului de celibatara. Cum se simte dupa aceasta etapa? „Sunt in armonie cu organismul meu si sunt capabila sa ascult mai usor ceea ce imi doresc in adancul sufletului, in loc sa reactionez pur si simplu la ceea ce mi se intampla”, a mai spus Dana.

Inainte de a incerca pauza de dopamina, sunt cateva lucruri pe care ar trebui sa le stii:

Te poate ajuta sa reduci stresul

Daca esti genul de persoana care traieste intr-o agitatie continua si un nivel ridicat de stres, pauza de dopamina te-ar putea ajuta sa-ti reechilibrezi viata, este de parere psihologul Kate Cummins. „Scopul este sa reduci sau sa stopezi comportamentele care provoaca stres sau dependente”, spune specialista. Iar aici se pot incadra numeroase comportamente, de la prea mult timp petrecut pe telefon sau pe retele de socializare, mancatul excesiv, jocurile de noroc, shopping, urmarirea in exces a programelor sau serialelor TV, consumul de alcool etc.

Prin reducerea acestor comportamente ne putem „reprograma” creierul. „Nu suntem conceputi sa avem tot ceea ce ne dorim tot timpul pentru ca acest lucru estompeaza senzatia de multumire atunci cand obtinem ce ne dorim”, spune psihologul. „Cand facem o pauza de dopamina de fapt limitam acele comportamente care ne fac sa ne simtim conectati tot timpul la o senzatie de placere”, declara specialista.

Studiile confirma legatura dintre dieta si sanatatea creierului: 5 obiceiuri alimentare esentiale

Isi are radacinile in terapia traditionala

Desi nu exista pana in prezent studii cu privire la beneficiile pentru creier ale pauzei de dopamina, acesta tehnica isi are baza intr-o tehnica de terapie comportamentala numita „controlul stimulilor”. Studiile au aratat ca aceasta forma de terapie poate ajuta persoanele cu dependente sa indeparteze sau sa restrictioneze factorii declansatori, spune Cameron Sepah, psiholog si profesor in cadrul Scolii de Medicina UCSF din Statele Unite.

Sepah citeaza un studiu realizat asupra unor studenti care aveau obiceiul de a folosi Facebook timp de doua ore pe zi si care au facut o pauza de o saptamana. „Cercetarile au aratat ca studentii au raportat un comportament mai sanatos. Au spus ca au mancat mai rar in oras, au facut mai putine cumparaturi din impuls, si-au organizat mai eficient timpul si s-au simtit mai putin deprimati”, a declarat specialistul.

Nu trebuie sa tai din viata ta tot ce iti face placere

Pe masura ce pauza de dopamina a inceput sa capteze tot mai multa atentie, a fost in acelasi timp inteleasa gresit si radicalizata, spune Sepah, acesta fiind motivul pentru care a decis sa redenumeasca tehnica drept „pauza de dopamina 2.0”.

Neurolog american: „Aceste alimente ieftine si la indemana oricui fac minuni pentru creier”

Pentru inceput, Sepah, care a conceput aceasta metoda, spune ca nu ar trebui sa te abtii de la o lista stricta de comportamente pentru o perioada lunga de timp pentru a-ti reface echilibrul mintal. „Trebuie sa te abtii de la comportamente care sunt problematice pentru tine”, spune specialistul. „Iar aici se incadreaza comportamente care iti provoaca nemultumire (pentru ca te deranjeaza cat de mult le repeti), interfereaza cu viata profesionala, personala, sociala si iti dau dependenta (vrei sa renunti, dar nu poti face asta in mod consistent)”, declara psihologul.

Poti lua o pauza scurta de dopamina

Scopul este sa programezi pauze scurte care iti permit sa te reechilibrezi. „Le sugerez oamenilor sa-si stabileasca de la una la patru ore la finalul zilei pentru a lua o pauza de dopamina. Sau poti alege o zi din weekend pe care sa o petreci in aer liber, departe de tentantii, un weekend la trei luni sau o saptamana pe an”, recomanda specialistul.

Foto: Getty Images.