Ce sa faci in primele 3 luni la job ca sa fie totul bine

1
De Maria Dima
17 mai 2019

Prima zi la un job nou nu e niciodata usoara. Esti iar in curtea scolii, nu cunosti pe nimeni, nu stii in ce banca sa te asezi si pe cine nu trebuie sa superi. Ai vrea sa stii ce sa faci sa fie bine, ti-ar prinde bine un prieten si ai vrea sa te placa lumea.

Cam asa sunt primele luni la un job nou. Pe langa toate emotiile unui nou inceput, mai duci cu tine, asemenea unui elev constiincios, si un pachetel frumos. Acesta este alcatuit din presiunea de a demonstra ca ai fost o alegere buna si dorinta de a te face remarcat. Te si vezi, in primul rand, cu tema facuta si mana ridicata.

Cum sa nu te simti exclusa la locul de munca

Inainte de a te da peste cap si a revolutiona un sistem inca necunscut tie, mai bine da-ti timp pentru a te acomoda si a prinde mersul lucrurilor. Fii linistita, respira si poate ca astfel vei sti si ce vor anagajatorii de la tine, mai ales ca esti noua!

Iata ce urmaresc angajatorii:

Intelegerea asteptarilor

Nimic nu e mai important decat acest pas. Indiferent in ce domeniu activezi, nu lasa prea mult timp sa treaca fara a avea o discutie serioasa cu seful tau direct despre responsabilitatile si asteptarile care planeaza asupra ta.

S-ar putea sa dai de manageri care vor ca tu sa iei initiativa si sa vada deja sedinte adaugate in calendar, pe cand altii o sa te innebuneasca cu intalniri incepand cu ora 8 dimineata. Ca sa stii la ce sa te astepti, e bine sa stabilesti modul in care urmeaza sa lucrati.

La fel de important este sa stii cum va fi evaluata performanta ta, in numar de clienti adusi, proiecte, vanzari etc. Ia notite, cel mai probabil o sa fii bombardata cu informatii noi.

Job hopping: necesitate sau sport extrem?

Increderea castigata

Baga la cap: nimeni nu asteapta ca un angajat nou sa revolutioneze un sistem sau sa transforme cifrele de vanzari peste noapte. In schimb, vor sa vada ca aduci cu tine entuziasmul de inceput si spui DA provocarilor, chiar daca inca nu stii cum sa le si rezolvi.

Initiativa, deschiderea si dorinta de a invata – acestea sunt principalele lucruri pe care angajatorii le doresc. La inceput!

Fii deschisa, comunica cu restul colegilor, participa activ la sedinte si stai la o cafea dupa program. Socializarea este si ea importanta.

Prieteniile de la locul de munca – ajuta sau incurca in cariera?

Cere si ofera ajutor

Nu trebuie sa-i innebunesti pe cei din jurul tau, ci sa stii unde sa cauti informatii si pe cine sa intrebi. De exemplu, poti sa-ti gasesti un mentor sau un coleg care sa te ajute sa intelegi noile proceduri si sarcini.

Fii proactiva, ajuta-i pe ceilalti cand stii cum, dar nu face exces de zel.

Adapteaza-ti stilul de comunicare

Foloseste-ti simtul fin al observatiei in tot ce tine de dinamica noului loc de munca.

Observa modul in care se vorbeste si tonul conversatiilor. De exemplu, retine ce mijloc de comunicare prefera si utilizeaza seful tau (email, mesaj, telefon sau adresarea directa) si raspunde la fel.

Lucruri elementare

Nu strica sa ajungi putin mai devreme, sa fii sociabila si draguta cu lumea, sa-ti faci temele in ceea ce priveste compania. Nu ai cum sa le stii pe toate, deci nu are sens sa te prefaci. Nu purta o masca, ulterior iti va fi mai greu sa te integrezi.

In schimb, fii deschisa si flexibila, cauta sa te integrezi usor. Invata notiunile de baza: proceduri, produse si proiecte si apoi uimeste-i cu priceperea ta!

Foto: Shutterstock.com