Tu stii sa combini corect alimentele?

Monica Radulescu1
De Monica Radulescu
27 aug. 2018

Stomacul tau nu este intotdeauna de acord cu combinatiile pe care le faci. Iata cum combini corect alimentele, astfel incat sa ai parte de o digestie usoara si sa asimilezi toate vitaminele.

De cate ori ai auzit ca nu este bine sa mananci carne cu paine sau cu cartofi? Aceste combinatii alimentare nu doar ca iti vor ingreuna digestia, ci iti vor aduce si kilograme in plus. Asa ca am creat, cu ajutorul consultantului in nutritie, Alina Trifu, o lista cu asocieri nepotrivite de alimente pe care trebuie sa le eviti daca vrei un stomac fericit.

Diferite tipuri de proteina animala

Exemplu: oua si carne, lactate si carne

„Ouale, carnea si lactatele sunt considerate mancaruri concentrate. Stomacul nu poate digera optim mai mult de un singur tip de mancare concentrata in timpul unei mese. Una dintre cele mai grele combinatii este carne+lactate. In contact cu sucul gastric, proteina din lapte formeaza un invelis izolator pe carne, iar aceasta se va digera foarte greu”, este explicatia nutritionistului. Asocierea de oua si lactate este mai usor de digerat atunci cand consumi si legume crude, cu un continut crescut de apa.

Grasimi si proteine de origine animala

Exemplu: carne/oua/peste + unt/untura/smantana/margarina

Aceasta combinatie este nesanatoasa, si asta pentru ca „lipidele inhibă peristaltismul gastric, adica miscarile stomacului care ajuta digestia, si modifica secretia sucului gastric, raspunzator de digestia proteinelor. Astfel, digestia este incetinita si creste densitatea calorica a alimentelor”, spune specialistul.

Grasimi, alimente bogate in amidon, zaharuri

Exemplu: unt/untura/margarina/carne grasa + paine/orez/paste fainoase/malai + zahar (atentie si la denumirile sub care este ascuns zaharul. Am scris despre asta aici.)

Aceste combinatii au multe calorii, cresc brusc glicemia, epuizeaza pancreasul si se gasesc in produsele de cofetarie, patiserie si fast-food. In plus, pot sa mai fie  si in unele retete preparate acasa, mai ales daca modul de gatire este traditional, prin prajeli si alimente grele.

Grasimi, alimente cu amidon, zaharuri si fructe

Exemplu: unt/ulei vegetal rafinat + faina alba, rafinata/mixuri si premixuri + zahar +  fructe

 La fel ca in cazul combinatiei numarul 3, si aceste asocieri au efect asemanator si se gasesc in produsele de cofetarie, patiserie, in pandispanuri si placinte cu fructe.

Fructele in combinatie cu orice alt tip de aliment

Desi sunt foarte sanatoase, fructele nu trebuie consumate in timpul mesei sau imediat dupa masa. Ele au un timp de digestie foarte scurt. De aceea, este bine sa mananci fructe fie la micul dejun, fie la prima gustare. Insa exista si exceptii. „In cazul persoanelor cu diabet, fructele se consuma dupa masa, pentru ca glicemia sa nu creasca brusc. O alta varianta este ca ele sa fie combinate cu nuci, alune de padure, migdale, caju sau seminte crude, fara sare”, recomanda Alina Trifu.

Iar daca obisnuiesti sa bei apa in timpul mesei, mai bine renunta la acest obicei. Explicatia este simpla. Digestia va fi incetinita, mai ales daca lichidul este rece. Cel mai bine e sa te hidratezi cu 30 de minute inainte de masa sau la o ora dupa. De retinut ca nu doar apa trebuie evitata in timpul mesei, ci orice tip de lichid.

Foto: Shutterstock.com