Inteligenta sociala, abilitatea de pret a anului 2020. Tu o cultivi?

Maria Dima1
De Maria Dima
7 ian. 2020

“Mereu o sa fie oameni mai destepti decat tine. Intotdeauna o sa fie cineva mai rapid. Tot timpul o sa se gaseasca cineva mai puternic decat tine. Asta nu inseamna decat ca rolul tau trebuie sa fie acela de a fi cel mai bun in a crea legaturi cu ceilalti oameni.” – Julien Smith.

2020 ne poate induce in eroare.

Am crede ca in acest an simetric, nou inceput, chestii ca inteligenta artificiala, realitatea virtuala si biotehnologia o sa dea tonul realitatii noastre profesionale de acum incolo. Insa Julien Smith are dreptate: nimic nu poate inlocui conexiunile umane. Iar acesta este doar unul dintre motivele pentru care inteligenta sociala e skill-ul de pret al viitorului.

Aplicatiile care ne-au schimbat viata in ultimii 10 ani

Ce aptitudini profesionale sunt la cautare in 2020?

Raportul legat de Viitorul Joburilor, lansat de catre Forumul Economic Mondial prin chestionarea celor mai mari companii din lume si a departamentelor lor de Resurse Umane, ne dezvaluie un adevar mult mai uman decat credeam (din fericire!).

Asadar, iata lista celor mai cautate aptitudini profesionale:

  1. Flexibilitate cognitiva – opusul gandirii rigide
  2. Negocierea – un skill interpersonal la care masinariile nu sunt mai bune decat umanoizii, inca
  3. Abilitatea de a lua decizii – ce implica tot tacamul: analiza de date, strategie si implementare
  4. Inteligenta sociala – necesara in orice domeniu, fara a fi limitata la lideri si pozitii de conducere
  5. Colaborarea – alta calitate la care inca-i batem pe robotei
  6. People management – cea mai importanta resursa a companiilor, indiferent de cat de automatizat se arata viitorul, ramane cea umana, iar motivarea si maximizarea rezultatelor unei echipe este un fel de arta corporatista ce trebuie desavarsita
  7. Creativitatea – o calitate ce nu tine de domeniul artistic si nici macar de ideea de inventa ceva nou, ci doar de a lua ce exista deja si de a-l imbunatati.

De ce este inteligenta sociala mai cu mot decat alte aptitudini profesionale?

Daca esti obisnuit cu o gandire analitica si cu tone de rapoarte la inceput/sfarsit de luna, intuiesc ce ai vrea sa intrebi: cum masuram inteligenta sociala si cati clienti noi/vanzari imi aduce in plus pe luna?

Am o veste buna si una proasta.

Cea rea: inteligenta sociala este de necuantificat. Nu tine de IQ, de cat de punctual esti sau cat de rapid solutionezi probleme la locul de munca. Nu apare in CV alaturi de un MBA si nici nu se da in stamba cand vine vorba de strategie.

Vestea buna: inteligenta sociabila este de necuantificat. E acea variabila intangibila care te ajuta sa vezi inauntrul caleidoscopului uman si sa te adaptezi la starea colegului de birou, la stilul de lucru al unui sef dificil, care te face sa cuceresti un client cu prezentarea ta sau sa obtii un buget mai mare pentru campania in care crezi.

Inteligenta sociala impacteaza orice interactiune umana, atat pe plan profesional, cat si personal. Tine de usurinta cu care legam prietenii, de carisma si senzatia de siguranta si caldura pe care o proiectezi in exterior, care confirma cel mai linistitor mesaj universal: „pot avea incredere in tine”.

Ai facut o greseala flagranta la serviciu – cum repari situatia?

Ce fac angajatii cu o inteligenta sociala ridicata mai bine decat restul?

Am inteles: orice are cuvantul “inteligent” in el este de bine si de dorit – inteligenta emotionala, sociala, artificiala etc.

E ca un praf magic ce face ca CV-urile care-l contin sa leviteze deasupra tuturor celorlalte. E acel “je ne sais quoi” direct proportional cu un salariu mai mare, care-l face pe seful tau sa creada ca esti de neinlocuit, iar pentru o asemenea desfatare profesionala nu exista echivalent in bani.

Insa ce anume fac angajatii cu o inteligenta sociala superioara mai bine decat restul? Las o lista de lucruri analizate (a se citi admirate) de-a lungul anilor de muncit in corporatii, ce apartin oamenilor care m-au inspirat si invatat sa fiu mai buna in toate.

  • Oamenii cu o inteligenta sociala sanatoasa asculta mai mult decat vorbesc

A nu se confunda aceasta abilitate cu tacerea si neimplicarea.

Oamenii astia pun intrebari iscusite menite sa scoata ce e mai bun din cei din jur. Sa-i ajute, sa-i provoace, sa-i motiveze. Mai mult de atat, ei ii lasa pe ceilalti sa simta ca sunt acolo, langa ei, 100% prezenti si interesati de parerea lor.

  • Oamenii inteligenti din punct de vedere social invata din orice experienta

Cei despre care vorbim sunt fascinati de opinia si experienta celorlalti si se bucura cand pot aduna lectii noi si perspective unice despre orice. Placerea dezbaterii, curiozitatea unui student care vrea sa guste din fiecare clipa la maxim si explorarea fiecarei situatii aduc beneficii palpabile in lumea profesionala.

  • Inteligenta sociala este despre a darui

John Maxwell spunea ca “tabelul de marcaj este pentru jocuri, nu pentru prietenii”, iar oamenii care poseda o inteligenta sociala superioara aplica aceasta regula de baza a oricarei relatii autentice. Ei daruiesc pentru ca le place, nu pentru ca asteapta ceva in schimb. Nu tin un carnetel plin de oameni care le datoreaza favoruri si nu asteapta la colt ca cel de langa sa greseasca.

De cele mai multe ori, ei sunt cei care ii invata pe cei nou-veniti, care impart sfaturi si joaca rolul de mentor in echipa.

  • Inteligenta sociala vede dincolo de etichete si prejudecati

Oamenii care stau bine la capitolul acesta nu fac diferente intre cei din jur si trateaza pe toata lumea cu acelasi respect, de la omul de serviciu sau cel care deschide usa la intrare, pana la cel care ii este partener de afaceri.

Ce tipologii de oameni nu o sa aiba niciodata succes si de ce?

Ei saluta toti oamenii cu care se intalnesc, isi ridica capul din telefon pentru a face asta si isi iau o clipa pentru a se uita in ochii lor si a avea o conversatie reala.

Foto: Getty Images.