Prieteniile de la locul de munca, antidotul perfect impotriva stresului

prietenia la locul de munca
1
De Maria Dima
16 mai 2019

Avand in vedere ca petrecem aproximativ 43 ore pe saptamana la locul de munca, este clar ca relatiile stabilite acolo joaca un rol major in viata noastra.

Cumva, totul pare mai frumos (sau, cel putin, mai tolerabil) daca ai pe cineva drag cu care sa le imparti. Zilele sunt mai usoare, sedintele mai scurte si proiectele mai distractive cand lucrezi cu un prieten.

Cafea, confidente si camaraderie

Sa recunoastem! Cu nimeni nu petrecem mai mult de 8 ore pe zi, asa cum o facem cu colegii de munca. Asa ca, prieteniile legate acolo fac diferenta cand vine vorba de satisfactia generala si atitudinea cu care mergem la birou. Studiile de specialitate confirma faptul ca productivitatea, moralul si eficienta sporesc daca ai un prieten la job.

Relatiile de prietenie din serialele preferate si ce putem invata din ele

Va pot spune cu mana pe inima ca cei mai deschisi oameni au venit in viata mea din medii de munca rigide.  Cele mai sincere prietenii s-au legat in orele state peste program, iar oamenii cu care imi imparteam pauzele au primit acces si la alte povesti. Indiferent cat de grea se anunta ziua, daca acesta era inceputa cu o cafea alaturi de niste fete prietenoase, prindeam avant!

Prietenul la job se cunoaste

Chiar daca esti tentata sa crezi ca o astfel de legatura poate sa fie un factor de distragere a atentiei, cei care au astfel de relatii de prietenie sunt de 7 ori mai antrenati in activitatile de la birou decat restul. In acelasi timp, probabilitatea implicarii trup si suflet in actiunile de la serviciu scade in randul celor care declara ca se concentreaza exclusiv pe munca, fara a lega prietenii cu colegii.

Totusi, cifrele arata ca sub ⅓ din angajati se numara printre norocosii care au un prieten la serviciu. Cei fara prieteni la job sunt mai predispusi la anxietate sau au nivel crescut al stresului in organism. In plus, se pare ca nu au o motivatie atat de puternica.

Prieteniile de la locul de munca – ajuta sau incurca in cariera?

Cei care asociaza mersul la birou cu intalnirea unor prieteni sunt mai fericiti

Daca te numeri printre cei care isi petrec orele de munca lipiti de monitor si cu prea putina interactiune cu alti oameni, dar ai vrea sa schimbi realitatea asta cu una mai roz, iata ce trebuie sa faci:

Nu te panica → orice prietenie are nevoie de timp ca sa se dezvolte si trece prin mai multe faze:

  • Cunoastere,
  • Apropiere,
  • Incredere,

Orice relatie incepe cu pasi marunti → nu trebuie sa fortezi lucrurile, dar trebuie sa fii deschisa si sa oferi unele informatii personale, sa faci lucruri dragute pentru colegi si sa nu astepti ceva in schimb. Poti incepe cu: zambete, ofera ajutorul atunci cand este cazul si poarta conversatii simple, deschise si mai ales sincere.

Reciprocitate → fii pregatita sa raspunzi cu acelasi nivel de implicare si disponibilitate ori de cate ori un coleg cu care te intelegi bine face un pas spre o relatie de prietenie. Mai exact, este bine sa:

  • Pornesti de la lucrurile pe care le aveti in comun.
  • Fa un gest frumos la care nu se asteapta.
  • Fa-ti timp sa cunosti acel om mai bine si fii animata de dorinta de a-l asculta.

Cum sa nu te simti exclusa la locul de munca

Profesiile noastre sunt asociate, de regula, cu propria noastra personalitate. Viata nu are buton de pauza. Nu o putem opri in clipa in care am ajuns la birou, asa cum nici munca nu are un buton de oprire care sa se declanseze automat cand plecam de la birou.

Legaturile formate la job sunt la fel de importante ca orice alte relatii si raspund nevoii noastre de siguranta, echilibru si intelegere. Da-ti voie sa te deschizi si sa fii aceeasi persoana in mediu profesional, personal sau public. Oamenii cauta autenticitate! 

Foto: Shutterstock.com