hormonii de stres femeie

Exemene, deadline-uri, trafic, agitatie. Zi de zi ne confruntam cu tot mai multe sarcini si teste, care pot fi un mare factor de stres. Hormonii de stres nu sunt insa un lucru rau, ei te ajuta sa te mobilizezi si sa iti rezolvi treburile zi de zi.

Stresul e neplacut intotdeauna, iar uneori poate cauza mai probleme de sanatate fizica sau psihica. Cortizolul se numara printre hormonii de stres cel mai des condamnat pentru aceste stari, noteaza huffingtonpost.com.

Dar acest hormon nu este produs degeaba in organism, el exista cu un motiv. Si, da, poate fi bun. Iata cateva situatii surprinzatoare in care hormonii de stres te ajuta in activitatea de zi cu zi.

Ce efecte pozitive au hormonii de stres asupra noastra

1. Hormonii de stres te ajuta sa te trezesti si sa incepi o noua zi. In fiecare dimineata, in prima jumatate de ora dupa ce te trezesti, nivelul de cortizol creste puternic, eliberand glucoza in sange si facandu-te sa nu mai fii atat de somnoroasa si sa iti poti indeplini sarcinile de peste zi. De fapt, daca stii ca vei avea o zi grea la serviciu, nivelul de cortilzol eliberat in organism va fi si mai mare, in asa fel incat sa faci fata tuturor provocarilor. E un fel de ceasca de cafea in plus in zilele in care ai nevoie de ea.

2. Scade peste zi, pentru a te lasa sa te odihnesti. Concentratia de cortizol din organism este foarte mare dimineata si scade peste zi. Seara se afla la cel mai scazut nivel, pentru a permite corpului tau sa se pregateasca de somn. In noptile in care cortizolul nu scade cat ar trebui, apar probleme precum insomnia.

Hormonii de stres si rolul lor in viata noastra

3. Hormonii de stres te ajuta sa depasesti evenimentele stresante. Atunci cand intervin situatii neprevazute sau emotii negative, nivelul cortizolului creste si peste zi. Din el iti extragi energia si iti poti concentra atentia asupra problemelor pe care trebuie sa le rezolvi. Tot el te ajuta sa uiti de oboseala si sa faci ce ai de facut in zilele lungi de munca.

4. Hormonii de stres imbunatatesc capacitatile cognitive. Exista cercetari care au aratat ca o cantitate moderata de cortizol stimuleaza gandirea si capacitatea de a inmagazina noi informatii, de a-ti aminti si de a rezolva probleme.

5. Hormonii de stres regleaza sistemul imunitar. Cand nivelul de cortizol este prea scazut, poate aparea o supra-activitate a sistemului imunitar. Cu alte cuvinte, bolile autoimune. Dr el lupta si impotriva inflamatiilor, astmului sau eruptiilor.

Desigur, cortizolul nu este intotdeauna “personajul pozitiv”. Daca ai prea mult cortizol in organism, prea putin sau daca nu raspunde eficient stresului in sensul ca nu se regleaza peste zi, poate sa iti afecteze sanatatea si bunastarea.

Pentru a te asigura ca hormonul stresului este bine reglat si ca lucreaza pentru tine, nu impotriva ta, ai grija sa dormi suficient, sa faci exercitii fizice si de meditatie, ai grija sa ai o relatie pozitiva cu prietenii si familia ta. Daca ai relatii sociale pozitive o sa reusesti sa ai un nivel optim de cortizol. Hormonii de stres, inclusiv cortizolul, te ajuta in mod uimitor sa faci fata provocarilor zilnice.

Daca esti foarte stresata insa, stresul iti face rau. Iata cateva modalitati de relaxare instant!

Foto: Guliver