Controleaza-ti corpul

Trei dintre cele mai efciente tehnici de relaxare fizica te pot ajuta sa diminuezi tensiunea musculara si sa controlezi reactia corpului – “lupta sau fugi” – specifica situatiilor de stres. Realizate corect, acestea pot reprezenta un factor important pentru siguranta si promptitudinea reactiilor tale, atunci cand esti sub presiune constanta.

Respiratia profunda
Asa cum ma mai spus-o, este o metoda extrem de simpla (dar foarte eficienta) de relaxare. Mai exact, este elementul principal in nenumarate situatii – de la momentele in care vrei sa calmezi pe cineva si ii spui sa respire adanc de cateva ori, pana la practicarea exercitiilor de yoga si meditatie Zen. Practic, tot ce trebuie sa faci, este sa tragi aer in piept si sa iti relaxezi corpul pe masura ce inspiri si expiri.

Relaxarea musculara progresiva
Este utila atunci cand vrei sa iti destinzi musculatura incordata. Ideea de baza este sa tensionezi un grup de muschi pana la limita posibilului. Mentine starea de incordare extrema pret de cateva secunde, apoi relaxeaza usor zona, pana ajunge la normal. Din acel punct, relaxeaza si mai mult muschii, pana ajungi la o stare de relaxare deplina. Prin aceasta provocare a musculaturii este mai usor sa atingi un prag superior de relaxare, decat atunci and incerci sa destinzi tesutul in mod direct. Incearca tehnica de relaxare musculara progresiva prin srangerea pumnilor. Strange cat poti de tare cateva secunde, apoi relaxeaza cat poti de mult – ar trebui sa simti cum scapi de toata tensiunea din maini.

Raspunsul la relaxare
„Raspunsul la relaxare” este titlul unei carti publicate de catre Dr Hebert Benson de la Universitatea Harvard, in anul 1968. Intr-o serie de experimente pe mai multe tehnici de meditatie cunoscute, acesta a stabilit ca tehnicile de meditatie au un efect real in reducerea stresului. Rezultatele directe au fost relaxarea, domolirea ritmului batailor inimii si a respiratiei, ba chiar si sporirea rezistentei pielii. Pentru a ajunge la acest stadiu, exploreaza, pentru inceput, beneficiile unei simple respiratii corecte, care se bucura de toata atentiata. Timpul necesar este extrem de permisiv – 10 sau 20 de minute sunt suficiente.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver.