Determinat

Cu totii ne plangem ca suntem coplesiti de agenda supra-incarcata careia nu ii mai facem fata. Cel mai des ne plangem ca nu avem timp. Paradoxal, specialistii spun ca tot noi suntem de vina si astfel noi putem si rezolva situatia!

Ca sa scapi de stresul zilnic, sa fii mai eficient la birou si sa te bucuri cu adevarat de timpul liber, nu trebuie neaparat sa iti reorganizezi total viata, ci doar sa fii mai determinat cand vine vorba de managementul timpului.

stresul la locul de munca

De foarte multe ori ne simtim coplesiti de sarcinile pe care le avem de indeplinit – fie ca e vorba de cele profesionale, fie de cele personale – si, pentru ca traim intr-o permanenta agitatie, ajungem la epuizare psihica si emotionala. Simtim ca nu avem timp sa facem nimic din ceea ce ne dorim si ne comportam doar ca niste roboti programati sa execute ordine exterioare. In acest stadiu intervine frustrarea si nefericirea ne acapareaza total.
Lucurile devin si mai enervante cand specialistii ne spun ca schimbarea acestei situatii nu tine de nimeni altcineva in afara de noi!

Vointa e ca un muschi pe care trebuie sa il antrenam zilnic ca sa functioneze la capacitate maxima

“Adica eu nu vreau sa fie mai bine? Ba vreau, dar nu se poate!”, este raspunsul sablon care apare in mintea tuturor oamenilor stresati. Ei bine, adevarul e ca totul tine de vointa!
Daca vrei cu adevarat sa fii relaxat, sa fii stapanul propriului timp si sa-ti organizezi agenda in asa fel incat nu numai sa muncesti, ci sa ai vreme si de prieteni, si de mers la sala, si de iesit in oras, trebuie doar sa fii cu adevarat determinat.

Zece exercitii pentru minte

Site-ul willpowered.co – care e o enciclopedie in materie de educatie emotionala si psihica – pune vointa pe cea mai inalta treapta in procesul decizional.
Totul tine de ea si, ca sa fii mai detereminat, trebuie doar sa te antrenezi. Da, mintea e perceputa ca un muschi pe care trebuie sa-l punem la treaba daca vrem sa dea rezultatele dorite.
Exista zece exercitii certificate stiintific pe care fiecare dintre noi le poate face si care, potrivit sursei citate, duc la o imbunatatire substantiala a calitatii vietii si, implicit, a starii afective.

1. ZECE MINUTE DE MEDITATIE
Meditatia da cele mai rapide rezultate cand vine vorba de vointa si determinare. Prin meditatie ne antrenam creierul ca sa fie concentrat pe scopurile pe care ni le-am propus si sa reziste in fata elementelor care ne distrag atentia. Cercetarile arata ca dupa numai doua, trei zile in care am meditat cate zece minute, creierul are o capacitate de focusare mult mai mare si mai rapida.

2. ATENTIE LA POSTURA
In cadrul cercetarilor referitoare la modalitatile prin care putem fi mai determinati, specialistii le-au cerut subiectilor care luau parte la diferite teste sa fie atenti la postura pe care o au, timp de doua saptamani. Fie ca erau la birou, la o masa cu prietenii sau pe strada, trebuia sa-si tina spatele drept, umerii ridicati, sa aiba o postura eleganta, impunatoare, nu una garbovita, a unui om coplesit de probleme. La finalul celor doua saptamani, s-a observant o schimbare radicala de atitudine. Postura tradeaza modul in care abordam situatiile si daca ne comportam din start ca un invins, vom ajunge unul!

3. PASTREAZA UN JURNAL ALIMENTAR
Starea psihica si emotional e influentata de ceea ce mancam. Faptul ca nu avem o evidenta a alimentelor din meniul zilnic ne face sa ignoram elementele benefice si sa picam in capcana celor care ne ingreuneaza digestia, care ne fac mai somnorosi sau mai agitati. Cand notam ce am mancat, constientizam si efectele pe care alimentele le au si astfel putem mai usor sa adoptam o dieta mai sanatoasa atat pentru corp, cat si pentru minte.

4. FOLOSESTE MANA CEALALTA
E ciudat sa incerci sa scrii cu stanga, nu? Stii din start ca esti dreptaci si te comporti ca atare. Ei bine, incearca sa faci exercitiul invers din cand in cand: sa scrii un cuvant, sa tai painea, sa tii racheta de tenis, sa uzi florile… ceva banal, un gest de rutina. Vei vedea imediat cum se schimba perceptia si cat de concentrat esti ca sa reusesti sa iti folosesti cu succes mana care de obicei are rolul secundar. E una dintre cele mai relevante situatii care ne demonstreaza puterea vointei.

5. CORECTEAZA-TI DISCURSUL
Un alt test solicitat de cercetatori a fost schimbarea cuvintelor folosite in mod uzual. Tinta unui astfel de exercitiu este instinctul. In mod natural folosim niste cuvinte si cand trebuie sa le schimbam intervine o doza de concentrare ridicata. Spune “La revedere!” in loc de “Pa!”, “Buna seara!” in loc de “Buna!” – nu conteaza sintagna in sine, ci schimbarea. Astfel, ne inlocuim reactiile instunctuale cu unele constiente si ne antrenam mintea.

6. FIXEAZA-TI NISTE TERMENE LIMITA
Chiar daca nu ai un job care presupune o standardizare precisa a muncii, incerca sa-ti impui tu singur niste termene limita si respecta-le cu sfiintenie. Nu trisa, nu le ignora, nu te pacali. Fii serios, lucreaza cu un orar in minte – chiar un orar al timpului liber – si astfel vei ajunge sa ai un management al timpului care sa-ti permita sa faci tot ceea ce iti doresti. Lipsa unui deadline ne creeaza impresia ca avem timp si cu cat ne lungim cu executarea integral a unui proiect, cu atat irosim vremea degeaba.

7. PASTREAZA EVIDENTA CHELTUIELILOR
E foarte important sa fim constienti de cheltuielile pe care le facem. Ele sunt “investitiile”noastre si dau masura muncii pe care o prestam. Cand ai in fata o lista cu lucrurile pe care le-ai cumparat intr-o luna poti sa ajungi la concluzia ca de multe dintre ele nu aveai nevoie si astfel ai irosit banii pentru care ai muncit foarte mult. E un exercitiu care nu numai ca e posibil sa te faca mai bogat – pentru ca reduci cheltuieli inutile – ci si mai ordonat! In plus, cand vezi ca ai cheltuit prea mult, vei avea determinarea alta data de a rezista tentatiilor!

8. JOACA-TE CU UN FLEXOR
Pentru oamenii care vor cu adevarat sa aiba o vointa de fier, un flexor poate sa fie un ajutor esential! Ia-ti unul de la farmacie sau de la un magazin cu articole sportive si vezi cum functioneaza – strage-l in mana pana te dor degetele, incearca sa faci inca o flexie si inca una si inca una. Vei vedea mana cum se incordeaza, simti efortul, durerea, dar si implinirea de a fi reusit. Satisfactia exercitiilor sportive e echivalenta cu cea emotionala! Totul tine de munca si cresterea rezistentei, chiar si cand vorbim de determinare.

9. PASTREAZA ISPITA APROAPE
Sporeste-ti capacitatea de a spune “Nu!” lucrurilor care iti fac rau infruntandu-le! Ia-ti dimineata, cand vii la birou, o prajitura. Nu manca din ea, oricat de tentanta ar fi si daruieste-o unui coleg in pauza de masa. Faptul ca ai rezistat ispitei, ca vointa a fost mai puternica decat pofta e un semn de autocontrol. Prajitura insa e doar un exemplu: infrunta situatiile in fata carora te stii vulnerabil si educa-te treptat ca sa le invingi.

10. FII MAI ATENT LA AUTOMATISME
La finalul fiecarei zile gandeste-te cate raspunsuri ai data fara sa fi fost cu adevarat atent la intrebare. De cate ori au vorbit la telefon in timp ce erai cu ochii in calculator? E posibil ca in astfel de momente sa creezi situatii care in viitor sa te faca nefericit: e marti, scriai un raport cand te-a sunat prietena ta si te-a invitat vineri in oras. Din instinct, ai spus “Da!”. Poate vineri seara o sa vrei pur si simplu sau stai acasa sau sa mergi la sala sau la teatru. Din pacate, tocmai ti-ai creat o problema: daca mergi cu prietena ta, vei fi frustrata pentru ca te gandesti ca te-ai fi dus la sala, daca nu mergi cu ea, vei fi nemultumit ca nu te tii de cuvant si stresata ca s-a suparat pe tine.
Asadar, incearca sa fii atenta la toate deciziile pe care le iei asa incat rezultatul lor sa fie cel pe care ti-l doresti, nu unul care sa-ti creeze mustrati de constiinta!