Nu e atat de greu sa te apuci de meditatie. Incearca principalele cinci sfaturi pentru incepatori si tine-te de ele macar doua saptamani, zi de zi!

Sigur ai aflat ca meditatia e buna. Te ajuta sa fii mai calma si are si alte avantaje. Pentru multi, ideea de meditatie nu e atat de atractiva. Pare doar inca unul dintre lucrurile pentru care nu ai timp. Dar eu zic ca merita incercata!

Iata cinci sfaturi de meditatie de la Psychologytoday.com pentru incepatori care te incurajeaza sa o incerci.

Meditatie: ce faci cand esti la inceput

1. Incepi cu putin: trei-cinci minute de mediatie

Cele mai multe persoane care sunt la inceput cu meditatia o fac pentru cate trei-cinci minute. Chiar si trei minute pot parea un interval foarte lung atunci cand experimentezi pentru prima oara mediatia. Asa ca poti sa incepi cu chiar mai putin decat atat. De exemplu, incearca sa fii atenta la toate senzatiile pe durata in care respiri de trei ori.

2. Intelege ce poate face meditatia pentru tine daca ai probleme legate de stres, anxietate, iritabilitate sau daca te gandesti la prea multe deodata

Meditatia e o metoda minunata de alungare a stresului. Calmeaza sistemul nervos si reduce anxietatea. Cei mai multi oameni care apeleaza la meditatie sunt dintre cei care se gandesc la o avalansa de lucruri in acelasi timp, fara sa vrea acest lucru. Meditatia presupune concentrarea atentiei asupra a ceva „experiential”: senzatiile pe care le ai respirand. Totul consta in a nu incepe sa evaluezi acest proces (Respir prea repede?) si a nu te gandi la alte lucruri care te preocupa in restul zilei (Am atat de multe de facut maine!).

Cum te ajuta meditatia? Atunci cand esti iritata te ajuta prin faptul ca recunosti gandurile care te irita inainte ca acestea sa ia forma stresului. Prin exersarea meditatiei poti invata sa previi stresul.

3. Intelege principiile meditatiei

Cei care sunt incepatori in ale meditatiei isi propun sa se poata concentra fara a le fi distrasa atentia. Un scop mai util este sa constientizezi cand mintea ta incepe sa pluteasca in deriva. Baza terapiei cognitive porneste de la constientizarea gandurilor tale. Nu poti sa iti restructurezi gandurile daca nu poti sa ti le identifici. Un alt punct al meditatiei este sa devii capabila sa iti concentrezi atentia fara sa te critici.

4. Mediteaza in felul tau

Daca nu iti place sa stai pe loc cand meditezi, nu iti face griji. Unii oameni se concentreaza mai bine si sunt mai putin distrasi atunci cand merg. Si, da, se poate ca meditatia sa includa si mers pe jos, pentru inceput. Bloggerul Kelly McGonigal sugereaza ca, in timpul unei meditatii de 10 minute – timp in care mergi – sa fii atenta la: 1. miscarile corpului tau in timp ce mergi, 2. senzatiile respiratiei, 3 senzatiile pe care le ai atunci cand aerul sau vantul iti atinge pielea, 4 ce auzi in jur si 5. ce vezi. Atentie insa! Nu cauta in mod special lucruri pe care sa le vezi, auzi, simti. Pur si simplu accepta ce iti apare in cale si constientizeaza.

Dupa ce iti iei portia de constientizare, daca atentia ta se indreapta catre trecut, viitor sau incepi sa analizezi tot felul de lucruri, intoarce-te intr-unul din momentele de concentrare pe o singura senzatie.

Poti sa faci meditatie in felul tau. Daca vrei, ia unul dintre cele cinci elemente pe care ti le-am enumerat si fa o meditatie in care trei minute te concentrezi doar asupra lui (doar respiratie, sa zicem). Apoi, pentru inca trei minute, incearca o constientizare deschisa.

5. Redu gandurile, mediteaza constant

Putini sunt cei care mediteaza in mod constant. Ca sa te apropii mai mult de aceasta practica poti incerca sa meditezi zilnic in timpul unei scurte plimbari. Apoi, gaseste tot felul de metode informale prin care sa incluzi meditatia in viata ta de zi cu zi. Nu e greu! De exemplu, cand treci de la o sarcina la alta la job incearca o meditatie de cateva minute: fii atenta la felul in care respiri.

Daca incerci meditatia pe o perioada mai lunga de timp o sa ai ocazia sa experimentezi tot felul de metode diferite. O sa ajungi sa te simti confortabil cand meditezi si o sa intelegi, pe zi ce trece, tot mai bine aceasta practica.

Un studiu arata ca, dintre persoanele care fac meditatie vreme de 11 zile, 90% vor sa continue si in a 12-a zi. Incepand cu ziua a opta incepi sa te simti confortabil cand faci meditatie. E important sa o practici zi de zi cel putin doua saptamani. Dar cel mai bine ar fi sa iti propui, pentru inceput, o perioada de 21 sau de 30 de zile.

Acum ca stii cum sa incepi sa faci meditatie, afla cate ceva si despre Yoga savasana: relaxare la indemana oricui!

FOTO: istockphoto.com