lipsa somnului

Atunci cand nu ai apucat sa dormi prea mult, te simti morocanoasa si confuza. Lipsa somnului are numeroase efecte profunde si nocive asupra organismului tau de care s-ar putea sa nu-ti dai seama.

Daca nu ai un program regulat de somn, oboseala acumulata iti poate afecta memoria, sanatatea, aspectul fizic, viata sexuala si chiar abilitatea de a slabi, spun cei de la webmd.com.

Cum te afecteaza lipsa somnului

1. Este cauza multor accidente. Multe dezastre din istorie, inclusiv accidente nucleare si dezastre ecologice au pornit de la oameni care nu dormeau destul. Dar si in viata de zi cu zi, o persoana obosita care conduce este un pericol. De asemenea, lipsa somnului este una dintre cauzele principale ale accidentelor de munca.

2. Lipsa somnului te… prosteste. Odihna reala joaca un rol foarte important in procesele de gandire si de invatare. Daca nu dormi, ai de suferit la capitolele atentie, concentrare, rationament si rezolvarea problemelor. Astfel iti va fi mult mai greu sa inveti. In timpul noptii, ciclurile somnului joaca un rol vital in consolidarea amintirilor tale. Daca nu dormi destul, nu iti vei aminti ce ai invatat si ori ce ai trait in timpul zilei.

3. Provoaca multe probleme grave de sanatate. Lipsa somnului creste foarte mult riscul pentru boli de inima, infarct, aritmie, tensiune ridicata, atac cardio-vascular si diabet.

4. Iti omoara apetitul sexual. Specialistii in somn spun ca daca nu dormi destul, cu siguranta vei avea un libido scazut din cauza nivelului mic de energie si de tensiunea crescuta. Iar barbatii care nu dorm destul au un nivel anormal de mic de testosteron in timpul noptii.

5. Creeaza stari depresive. In timp, lipsa somnului si tulburarile de somn pot contribui semnificativ la simptomele depresiei. Insomnia si depresia sunt un cerc vicios din care este foarte greu sa iti revii. Dar nu imposibil!

6. Iti imbatraneste tenul. Dupa cateva nopti de somn insuficient, ai parte de ochi umflati si ten uscat. Dar lipsa somnului grabeste procesul de imbatranire si formarea ridurilor. Cand nu dormi destul, corpul tau secreta prea mult cortizol, hormonul stresului, care poate deteriora colagenul – proteina care mentine tenul neted si elastic.

7. Iti limiteaza memoria. O echipa de cercetatori a descoperit ca „undele de valuri puternice” sunt niste evenimente in creier responsabile pentru consolidarea memoriei. Undele transfera informatia invatata din hipocampus catre neocortex, zona creierului in care sunt stocate amintirile pe termen lung. Aceste evenimente se petrec doar in timpul somnului profund.

8. Te poate ingrasa. Lipsa de somn te infometeaza, pentru ca organismul tau cauta alte moduri de a obtine energie. Si daca esti obosita, iti va cere mancaruri grase si bogate in carbohidrati.

9. Lipsa somnului iti afecteaza judecata, mai ales legata de somn. Daca nu dormi, ti se schimba modul in care interpretezi evenimentele si astfel pierzi abilitatea de a lua decizii corecte si intelepte. De altfel, deciziile proaste sunt luate si in ceea ce priveste somnul. Dormitul insuficient a devenit un fel de motiv de mandrie, mai ales intr-o lume in care timpul pare din ce in ce mai putin.

Citeste si: “Un somn bun inseamna o memorie mai buna

Foto: Guliver