dieta pentru tulburari digestive

Daca suferi de sindromul colonului iritabil, aceasta dieta pentru tulburari digestive te poate ajuta. In ce consta alegerea grupelor alimentare care sustin o buna functionare a tractului digestiv? Descopera sugestiile specialistilor in nutritie citati de Mind Body Green.

Balonare, distensie abdominala, gaze, motilitate impredictibila (fie constipatie, fie diaree). Acestea sunt cateva dintre simptomele tulburarilor digestive si intestinale. Dieta pentru tulburari digestive este creata de catre cercetatorii in nutritie, special pentru oamenii ce sufera de sindromul colonului iritabil. Ea consa in alegerea unor grupe de mancare sanatoasa, a unor alimente compatibile cu buna functionare a tractului digestiv.

Dieta pentru tulburari digestive are prescurtarea FODMAP si este inventata de catre specialistii de la Universitatea din Melbourne, ea dovedindu-se utila pentru pana la 75% dintre oamenii ce au incercat-o. Aceasta dieta este una de excludere a carbohidratilor ce fermenteaza si intretin osmoza. Din abreviere iti poti da seama de la ce provine acronimul:

  • Fermentabil
  • Oligozaharide (fructan)
  • Dizaharide (lactoza)
  • Monozaharide (exces de fructoza)
  • And (si)
  • Polioli (sorbitol, maniol etc.)

Aceste elemente sunt prezente in mancarea consumata zilnic. In paine, in lactate, fructe si legume ori leguminoase si in indulcitori. Aceste elemente nu sunt recomandate in dieta pentru tulburari digestive, intrucat fermenteaza si sunt greu absorbite in intestinul subtire, ramanand sub forma de reziduuri. Reziduuri care hranesc bacteriile, fungii sau microbiomii din intestin. Astfel apar balonarea, gazele si distensia abdominala. Aceste elemente sunt si osmotice, tinand apa in intestine, cauzand crampe, diaree si mai multa balonare. Combinatia gazelor cu retentia de lichid intestinal cauzeaza sindromul colonului iritabil.

Care sunt grupele alimentare care trebuie eliminate din dieta pentru tulburari digestive? Aceste grupe alimentare sunt surse importante de FODMAP.

Dieta pentru tulburari digestive se numeste FODMAP si trebuie sa elimini urmatoarele produse alimentare, mai ales daca suferi de sindromul colonului iritabil

  1. Lactate – lapte, inghetata, iaurt
  2. Fructe – mere, afine, cirese, mango, pere, pepene rosu
  3. Legume – anghinare, sparanghel, conopida, usturoi, ceapa, ciuperci
  4. Grane – grau, orz, secara, inulina
  5. Proteine – caju, fasole neagra, fasole Kidney, fistic, tofu, soia
  6. Indulcitori – agave, sirop de porumb cu continut crescut de fructoza, miere, manitol, sorbitol

Daca suferi de sindromul colonului iritabil, alege mancare sanatoasa pentru tine. Exclude timp de doua-opt saptamani din dieta pentru tulburari digestive grupele alimentare ce creeaza disconfort, pentru a-ti calma tractul digestiv. Acest regim alimentare functioneaza ca orice dieta de excludere, dupa un timp poti reintroduce alimentele.

Poti consuma in dieta pentru tulburari digestive urmatoarele alimente:

  • Substituti de lactoza – lapte si iaurt fara lactoza, unt sau branza cu minimum de lactoza, lapte de migdale, lapte de canepa, lapte de cocos
  • Fructe – capsune, kiwi, portocale, afine, pepene galben, lamaie, lime
  • Legume – ardei, morcovi, vinete, kale, cartofi, rosii, dovlecei
  • Grane – tortillas de porumb, ovaz, quinoa, orez, paste fara gluten, paine fara gluten
  • Proteine – migdale, carne de vita, pui, peste, oua, arahide, seminte
  • Indulcitori – sirop de artar, stevia, zahar de masa

Este important sa nu elimini de tot alimentele ce intretin osmoza, intrucat ele pot fi benefice pentru sanatatea ta, pe termen lung. Asadar, inainte de a incepe o dieta pentru tulburari digestive de eliminare, de tipul dietei FODMAP, citeste mai jos ce trebuie sa stii:

  1. Este o dieta temporara

Dupa ce completezi faza de eliminare, scopul este sa eviti sau reduci doar acele alimente care iti declanseaza simptomele, tot adaugand alimente inapoi in planul tau de nutritie. Nu vorbim despre a elimina toate grupele ce declanseaza tulburari digestive. Poti tolera multe legume ori fructe care sunt incluse pe lista FODMAP.

  1. Dieta pentru tulburari digestive are trei faze distincte:

Pentru a determina eficienta acestei diete, este important sa implementzi toate etapele. Multi oameni incearca doar prima faza, neglijand celelalte etape, cand scopul nu este eliminarea.

  • Faza de eliminare – intre doua si opt saptamani, toate alimentele de pe lista FODMAP de mai sus sunt interzise. Ideea este sa elimini toate simptomele si sa tii sub control tulburarea alimentara.
  • Faza de reintroducere – fiecare grupa alimentara este testata metodic pe rand, in portii variabile, pentru a determina care creeaza probleme digestive. Poti vedea ca o grupa FODMAP in cantitate mica poate fi tolerata bine, in timp ce o cantitate mai mare poate sa determine tulburari. Ideea este sa vezi ce nu este bun pentru tine cand incerci dieta pentru tulburari digestive.
  • Faza de personalizare – vazand ce functioneaza si ce nu pentru organismul tau, iti poti individualiza dieta, in functie de nevoi si preferinte. Descoperind ce alimente iti declanseaza simptome neplacute, poti continua sa le elimini sau sa modifici portia. Intrucat FODMAP au efecte cumulative, poti in continuare consuma cantitati mici din nutrientii la care ai intolreanta.
  1. Cantitatea alimentelor conteaza

Cand urmezi dieta pentru tulburari digestive, nu conteaza doar lista alimentelor interzise si recomandate, ci si cantitatile in care le consumi. Unele alimente declanseaza probleme daca suferi de sindromul colonului iritabil daca sunt consumate in cantitati mari; nefiind insa o problema daca sunt consumate in gramaj mai mic. Asa ca, incearca mai multe variante de portii pentru a vedea ce mancare sanatoasa functioneaza pentru tine.

  1. Acest regim este o piesa din puzzle-ul ce iti asigura o buna functionare a tractului digestiv

Desi acest gen de regim te poate ajuta, reducand semnificativ simptomele negative, mai sunt si alti factori pe care trebuie sa ii iei in calcul: dieta in afara elementelor FODMAP, comportamentul alimentar, stresul, infectiile intestinale, alte alergii alimentare.

  1. Nu trebuie sa incepi cu acest regim daca suferi de sindromul colonului iritabil

Nu este necesar sau imperios sa incepi cu aceasta etapa daca suferi de tulburari gastrointestinale. De altfel, este recomandat sa adresezi toti potentialii factori declansatori.

  1. Poti cauta ajutor specializat

Poti incerca sa downloadezi intreaga dieta pentru tulburari digestive recomandata de Universitatea ce a testat-o (ai o aplicatie la dispozitie) sau poti cauta ajutorul unui nutritionist, spun specialistii Mind Body Green. Astfel vei fi ghidata pe intreg parcursul si procesul va fi unul mai usor.

  1. Aceasta dieta te va ajuta, nu este o sentinta pe viata

Aceasta dieta este un punct de pornire. Este un punct de informare, din care vei afla tot ce trebuie sa stii despre corpul tau. Vei stii tot ce iti intretine sanatatea si ce alegeri alimentare sa faci. Vei vedea ca o data cu sanatatea intestinala si buna functionare a tubului digestiv, intreaga ta stare se va modifica.

Citeste si: Schimbari in alimentatie care te ajuta sa previi problemele digestive

Foto: Gulliver