Desi au o reputatie destul de proasta si ai tendinta sa ii excluzi din alimentatie, exista si carbohidrati sanatosi de care nu ar trebui sa te feresti.

Carbohidratii atat de blamati in majoritatea dietelor, sunt esentiali pentru o buna functionare a creierului si pentru reglarea nivelului de glucoza din organism. Ii gasesti nu doar in cereale si paste, ci si in majoritatea legumelor si fructelor. Important, insa, pentru a avea un organism sanatos, este sa ai o dieta echilibrata, care sa nu excluda si carbohidratii si sa faci miscare.

Unde gasesti carbohidrati sanatosi

Cartofii dulci. Culoarea intens portocalie a cartofilor dulci este tocmai ceea ce ii face sa fie un aliment sanatos.
Gatiti, sunt plini de betacaroten, precusorul Vitaminei A, esentiala pentru pastrarea unei vederi bune si a unui sistem imunitar puternic. Poti sa-i consumi copti, sub forma de piure sau sa ii faci smoothie.

Lintea, nautul si fasolea.Toate acestea trei alimente contin carbohidrati sanatosi complecsi, dar si fibre si proteine. Aceasta calitate fac parte din randul alimentelor care contin carbohidrati sanatosi si care iti confera senzatia de satietate.

Lactatele. Laptele si alte produse lactate – iaurt sau branza cottage – contin lactoza, un anumit tip de zahar. Insa exista si variantele fara laptoza, mai sanatoase si cu aceleasi proprietati. De asemenea, laptele este furnizor de proteine si sodiu si, tocmai de aceea, este indicat consumul sau dupa antrenamentele fizice.

Fructele. Sunt cel mai sanatos si la indemana mod de a tine in frau pofta de dulce. Fructele isi iau dulceata din fructoza care, la randul ei, este un echilibru dintre fibre, apa, fitochimicale, vitamine si minerale. In timp ce dietele sarace in carbohidrati au tendinta de a inlatura fructele dulci precum bananele si mango, afla ca acestea sunt o importanta sursa de energie.

Popcornul. Desi multi se feresc de inofensivele floricele de porumb, ar trebui sa stie ca sunt printre cele mai sanatoase alimente. Popcornul este o importanta sursa de antioxidanti si fibre, dar sarace in calorii. Doua cani pline cu floricele de porumb, pregatite fara ulei sau alte arome, contin 4 grame de fibre si 110 calorii.

Cartofii. Cartofii sunt o excelenta sursa de Vitamina C si potasiu si ofera, totodata, o serie de nutrienti necesari unei bune functionari a organismului, alaturi de o importanta doza de fibre – 4 grame pentru un cartof mediu. Desi se stie despre cartofi ca au un indice glicemic ridicat, sunt rare situatiile in care ii mananci singuri. Daca ii consumi in combinatie cu lactate si, mai ales daca nu renunti la coaja care este bogata in fibre, indicele glicemic le va scadea, iar tu te vei bucura de un aliment sanatos.

Cerealele integrale. Doua surse de carbohidrati cu care probabil ca esti deja familiara sunt pastele si painea din cereale 100% integrale. Insa este cazul sa nu te opresti aici si sa incerci si alte surse de carbohidrati sanatosi – secara, graul spelta, ovazul si quinoa. Fiecare dintre acestea are beneficiile sale. Quinoa, de exemplu, este o sursa completa de proteine, in timp ce ovazul este fibra-minune care reduce rapid colesterolul rau.

Nu uita! Carbohidrati sanatosi gasesti si in fructele de mare.

Daca ti-a placut acest articol, da like pe pagina noastra de Facebook si vei afla si mai multe informatii interesante!

Foto: Guliver