Cele mai rele alimente din fiecare categorie. Si cele mai bune!

Ca sa mananci sanatos, e bine sa stii care sunt cele mai rele alimente din fiecare categorie, dar si care sunt cele mai bune! Si la legume si fructe exista “inamici”.

Chiar mananci atat de sanatos pe cat crezi? Chiar daca eviti produsele “junk food” si ai o greutate normala, tot e posibil sa faci unele greseli cand alegi ce mananci, fara sa iti dai seama. Nu toate alimentele sunt create la fel si s-ar putea sa nu ai parte de atatea vitamine si substante nutritive pe cat crezi. Dimpotriva, e posibil sa consumi mai mult zahar si sare decat ti-ai putea imagina! Health.com a vorbit cu mai multi experti in nutritie si a identificat cele mai bune si mai rele alimente din fiecare categorie: legume, fructe, leguminoase, cereale, proteine, lactate si grasimi.

Cele mai rele alimente

Categoria legume:

Cele mai rele alimente din categoria legumelor sunt cele conservate! In general, le lipsesc fibrele si substantele nutritive si sunt pline de sodiu. Sunt pline de zahar si alti aditivi alimentari. Daca nu poti cumpara legume proaspete, alege legume congelate! Sunt la fel de sanatoase ca cele proaspete!

De asemenea, consuma cat mai putine legume care contin amidon! Porumb, mazare, cartofi, dovleac – toate acestea au mai putine vitamine, minerale si fibre, dar mult amidon! In plus, sunt foarte calorice!

Clasa leguminoase:

Desi poti sa consumi leguminoase la conserva, exista unele conserve nesanatoase. Acestea contin cate trei linguri de zahar si multa sare! Citeste etichetele! Evita sa mananci leguminoase gatite si apoi conservate. Spune NU conservelor de iahnie de fasole sau supelor de fasole conservate!

Categoria fructe:

Cele mai rele alimente din categoria fructelor sunt… sucurile! Uneori pe eticheta scrie, cu litere mari, ca sunt naturale, dar, daca citesti cu atentie, constati contrariul. Sunt pline de zahar, suc concentrat si indulcitori artificiali! Nu le consuma!

Fructele conservate in compot sau fructele uscate nu sunt asa de bune, pentru ca au zahar adaugat! Unele mai au si potentiatori de arome! Toate acestea aduc calorii in plus.

Cereale

Painea alba, biscuitii, covrigeii si pastele sunt facute din cereale. Dar, de obicei, in fabrici este folosita faina alba, care nu are valoare nutritiva, e doar calorica. Citeste etichelete. Daca primele cuvinte nu sunt “grau integral”, nu le cumpara!

Totusi, cele mai rele alimente din aceasta categorie sunt cerealele indulcite. Risti sa le mananci dimineata, pentru ca sunt gustoase cu lapte, dar nu sunt sanatoase!

Proteine

Elimina din dieta ta sau evita pe cat posibil carnea rosie si carnea procesata! Acestea sunt cele mai rele alimente nu numai din aceasta categorie, ci din toate! Carnea de porc, miel si vita e bogata in colesterol si grasimi saturate si, consumata in exces, poate cauza boli cronice.

Carnea procesata – hot-dog, carnati, carne afumata, mezeluri – e plina de sodiu si conservanti! Consumul ei creste riscul de cancer!

Lactate

Iaurturile cu arome sunt cele mai rele alimente dintre toate lactatele! Pe langa aromele artificiale, au foarte mult zahar!

Cat priveste branzeturile, cea mai rea branza nici macar nu e branza! Exista niste inlocuitori de branza foarte procesati care pacalesc multa lume! Branza topita, de asemenea, este foarte nociva.

Grasimi

Grasimile trans sunt rele! Se gasesc in alimente prajite, dulciuri din comert, chipsuri, snacks-uri, ca uleiuri partial hidrogenate. Producatorii le folosesc pentru ca sunt usor de folosit, rezista mult si sunt ieftine. Daca le consumi pe termen lung, iti fac rau!

Cele mai bune alimente

Legume:

Cele mai bune legume sunt verdeturile: spanac, varza kale, salata verde, guile si broccoli. Sunt printre cele mai nutritive alimente, pline de vitamine, minerale si fitochimicale. E bine sa consumi macar o jumatate de kilogram de astfel de alimente saptamanal. Varza kale e un superstar al vegetalelor!

Nu uita si de conopida, varza de Bruxelles si alte crucifere. Sunt pline de antioxidanti!

Leguminoase

Nautul, boabele de fasole neagra, alba si rosie sunt surse grozave de proteine vegetale si fibre si sunt sanatoase in combinatie cu cereale integrale si legume. Poti sa le gatesti singura sau poti alege variantele la conserva, dar conservate simplu. Vei inlatura surplusul de sare daca le speli bine in apa rece.

Fructe

Avocado nu e dulce, dar e fruct. E bogat in grasimi, dar e foarte sanatos! E plin de acizi grasi monosaturati, multe fibre, vitamina E, mai multe vitamine B si potasiu.

Fructele de padure – afine, mure, zmeura, coacaze si capsune – au multi antioxidanti si antocianine, multa vitamina C si putine calorii! E indicat sa consumi trei cani de fructe de padure pe saptamana, macar cand e sezonul lor!

Si fructele congelate sunt sanatoase! La fel de sanatoase ca cele proaspete, daca au un singur ingredient: fructe!

Cereale

Cele mai bune cereale sunt cele integrale. Desi multa lume elimina cerealele din alimentatie din dorinta de a slabi, nu e recomandat sa le elimini complet daca nu ai boala celiaca. Fibrele sunt importante in alimentatia ta!

Asa-zisele cereale antice sunt cele mai sanatoase, pentru ca nu au suferit prea multe modificari genetice in timp. Quinoa este considerata o astfel de cereala. Ovazul e una dintre cele mai sanatoase cereale, pentru ca are acizi grasi omega-3, acid folic, fibre si potasiu. Consuma fulgi de ovaz naturali pe care sa ii indulcesti tu, cu fructe sau miere!

Proteine

Pestele si fructele de mare sunt cele mai bune proteine! Au Omega-3, reduc inflamatiile, regleaza tensiunea arteriala.

O alta sursa buna de proteine este tofu, care are 10 grame de proteine per portie. La fel, e indicat sa mananci nuci crude sau uscate, dar fara sare adaugata, precum si oua

Lactate

Iaurtul grecesc e cel mai bun dintre toate lactatele, pentru ca are de doua ori mai multe proteine decat iaurtul obisnuit. Are calciu si poate fi o gustare delicioasa impreuna cu nuci sau amestecat intr-un smoothie!

Dintre toate tipurile de branza, cea slaba, de vaca, e cea mai sanatoasa. E foarte versatila si o poti consuma in multe feluri.

Grasimi

Cea mai buna sursa de grasimi este uleiul de masline extravirgin. Nu il folosi in exces si poate reduce riscul de cancer, infarct, diabet de tip 2 si osteoporoza. In plus, nu uita ca dieta mediteraneana e cea mai sanatoasa dintre toate!

FOTO: Guliver

Citeste si: Alimente care provoaca foamea tot timpul. 10 exemple.