Cand vorbim despre fructe uscate, e cam dificil sa spunem ca unele sunt mai sanatoase decat altele fiindca toate contin zaharuri. Asta nu e un lucru rau, numai ca ingrasa daca mananci multe. DAAAR! Adevarul e ca la o privire mai atenta, chiar poti sa faci o comparatie intre merisoare si caise. Cum? Iata care sunt cele mai sanatoase fructe uscate!

Tu mananci fructe uscate? In ultimul timp au devenit foarte populare – sunt un ingredient nelipsit din deserturile raw, pe net sunt promovate ca fiind o alternativa sanatoasa la dulciuri, iar in supermarketuri nu mai sunt nicio raritate, ba din contra, le gasim in atat de multe sortimente!

Fructele uscate sunt mai concentrate in vitamine si minerale

Adevarul e ca fructele uscate sunt foarte nutritionale – o bucata mica de fruct uscat contine cam aceeasi cantitate de nutrienti pe care ii gasesti intr-un fruct proaspat intreg. Fructele uscate contin de pana la 3.5 ori mai multe fibre, vitamine si minerale decat cele crude, potrivit authoritynutrition.com. Mai mult decat atat, fructele uscate sunt si o sursa incredibila de antioxidanti, in special polifenoli. Acestia sunt asociati cu o circulatie mai buna a sangelui, o digestie mai buna si stres oxidativ scazut.

Bila neagra in cazul fructelor uscate este ca au in compozitie multe zaharuri, adica multe calorii. Concentratia este mare din cauza ca apa a fost extrasa din fructe. Cele mai multe fructe uscate sunt 50% zahar, potrivit livestrong.com. Acum, asta nu inseamna ca nu mai trebuie sa mananci fructe uscate fiindca o sa te ingrasi! Daca mananci un pumn de fructe uscate pe zi, e ok. E important sa nu exagerezi cu consumul lor.

Cele mai sanatoase fructe uscate: problema zaharurilor adaugate si a dioxidului de sulf

Dar cum stii care sunt cele mai sanatoase fructe uscate? Pai, trebuie sa te uiti pe eticheta lor cand le cumperi. Nu stiu daca stiai, dar exista fructe uscate care au in compozitie zaharuri adaugate. Asta pe langa zaharurile lor naturale. Scopul acestor zaharuri este sa imbunatateasca gustul fructelor, dar si sa scoata apa din ele ca sa nu mucegaiasca. Printre fructele uscate care contin zaharuri adaugate se numara merisoarele, bananele, ananasul. Un alt “ingredient” rau din fructele uscate este dioxidul de sulf – o chimicala adaugata ca sa conserve fructul si sa previna decolorarea lui.

Fii atenta si la continutul de zaharuri – unele fructe uscate au mai multe calorii decat altele. Cum spuneam mai sus: in general, cam 50% dintr-un fruct inseamna zahar. Exceptii fac prunele uscate – contin 38% zahar, si smochinele – contin 48% zahar. Printre fructele uscate cu cel mai mare continut de zahar sunt stafidele si ciresele – 67% si merisoarele – 65%, potrivit livestrong.com.

Am gasit pe fitday.com o lista cu cele mai sanatoase fructe uscate. Este de folos daca vrei sa faci o comparatie intre caloriile si nutrientii pe care le au fiecare. O portie de fructe este socotita la o jumatate de ceasca.

Piersicile – o portie, adica ½ ceasca, contine 191 de calorii; 6.5 grame de fibre; 34% din necesarul de vitamina A, 18% din necesarul de fier, dar si potasiu, cupru si niacin.

Merele – ½ ceasca contine 104 calorii; 3.5 grame.

Caisele – ½ ceasca contine 156 de calorii; 4.5 grame; 47% din necesarul zilnic de vitamina A, potasiu, vitamina E si cupru.

Prunele – ½ ceasca contine 223 de calorii, 0 grame de fibre, 2.5 grame de proteine si 13% din necesarul zilnic de fier.

Smochine – ½ ceasca contine 185 calorii; 7.5 grame de fibre, calciu, magneziu, fier, potasiu.

Merisoare – ½ ceasca contine 185 de calorii; 3 grame de fibre, fitonutrienti.

Stafide – ½ ceasca contine 217 calorii; 2.5 grame de fibre; 2 grame de proteine, potasiu si magneziu.

Pere uscate – ½ ceasca contine 236 de calorii; 7 grame de fibre, vitamina C, fier, vitamina K, cupru.

Fructe proaspete mananci suficient? Iata cum poti sa cresti consumul!

Foto: Guliver