Imparte caloriile, arunca dulciurile si bea ceai

Cand ceasul e inaintat, iar tu in loc sa te culci cotrobai prin frigider dupa ceva de rontait, ai o problema. Mancatul la orele tarzii este periculos pentru ca risti sa te ingrasi sau, si mai rau, sa te imbolnavesti. Ca sa nu ajungi sa regreti acest obicei prost, pune-i capat cat mai curand. Iti dezvaluim planul de actiune!

Toate mai comitem din cand in cand pacatul de a “gusta” cate ceva cand ne uitam seara la televizor (cateodata filmul parca nu este la fel de interesant fara o punga mare de popcorn sau cina nu este completa fara un desert, nu-i asa?). Cand insa intamplarea devine obicei, este grav.

Mancatul la orele tarzii iti da metabolismul peste cap, facandu-l mai lenes

Mancatul la orele tarzii poate avea, in primul rand, consecinte asupra greutatii. Luarea in greutate (din cauza meselor tarzii sau a gustarilor servite dupa cina) are legatura cu schimbarea ratei de functionare a metabolismului. Adica: in timpul zilei, organismul este relativ activ, drept urmare, metabolismul functioneaza rapid. In schimb, in timpul somnului, metabolismul este mai incet. Consecinta este aceasta: mancarea pe care o consumi la ore tarzii din noapte va fi metabolizata si digerata mult mai incet. Cu cat metabolismul se misca mai incet, cu atat esti predispusa sa acumulezi kilograme. Tocmai din acest motiv, specialistii recomanda persoanelor care urmeaza un regim alimentar sa nu mai manance nimic cu doua ore inainte de culcare.

Mancatul la orele tarzii atrage dupa sine si alte probleme: riscul aparitiei diabetului, deoarece poate duce la rezistenta la insulina (grasimea afecteaza negativ abilitatea pancreasului de a produce insulina), aparitia arsurilor la stomac (reflux gastroesofagian); acestea sunt frecvent intalnite la unele persoane care obisnuiesc sa manance ciocolata seara, sau aparitia insomniilor (gustarile de seara contin calorii care vrand-nevrand iti dau o stare de energie si de surescitare, ce impiedica organismul sa-si urmeze programul normal de somn).

Unii specialisti nutritionisti sunt insa de parere ca mancatul la orele tarzii nu este o problema asa de mare, atata timp cat stii ce ai voie sa mananci. Daca totusi ti-ai format acest obicei si iti vine peste mana sa renunti la el de pe o zi pe alta, inlocuieste snacks-urile nesanatoase cu fructe (poti manca aproape orice fructe doresti, cu exceptia bananelor, fructelor de avocado si de mango sau de cocos). Ca sa faci alegerile cele mai bune si sa-ti gasesti si inspiratia, citeste si materialul Cele 5 gustari permise inainte de culcare.

Pentrul restul gustarilor, nepermise si periculoase, pune in aplicare niste trucuri super-eficiente ca scapi de mancatul la orele tarzii.

6 trucuri eficiente conta celui mai des intalnit obicei prost: mancatul la orele tarzii

1. Mananca micul dejun si ia-ti portia de calorii zilnice, cu cel putin trei ore inainte de culcare. De cele mai multe ori, persoanele care obisnuiesc sa manance la ore tarzii nu consuma suficienta mancare dimineata (pentru ca deja sunt satule) si se si feresc sa manace calorii in timpul zilei din cauza ca se simt vinovate pentru indulgenta nocturna. Ca sa rupi cercul vicios, secretul este sa consumi calorii ziua si sa iei un mic dejun copios.

2. Un alt truct excelent pentru a te sustrage de la o portie de dulce la ore tarzii este sa bei ceai. Ceaiul este o solutie ideala pentru ca iti schimba gustul din gura si iti “pacaleste” creierul. Cele mai indicate ceaiuri sunt cele de menta sau de musetel. Atentie: nu le indulci cu zahar si nici cu miere, ca sa nu adaugi calorii inutile dietei tale.

3. Imparte-ti bine caloriile pe zi. Femeile care obisnuiesc sa consume intreg necesarul de calorii dimineata se pot trezi ca sunt mai infometate noaptea. Sfatul nutritionistilor este sa-ti supervizezi meniul astfel incat sa consumi cele 2000 de calorii pe parcursul intregii zile si nu doar dimineata sau doar seara.

4. Scapa de toate snacksurile nesanatoase din casa (chipsuri, ciocolata, bomboane sau prajituri). Vei fi surprinsa sa afli cat de multe calorii ingerezi mancand toate lucrurile acestea! Asa ca redu tentatia cat de mult posibil si goleste-ti dulapul. In schimb, cumpara-ti fructe si legume, numai bune de rontait!

5. Creste nivelul de melatonina, hormonul care te face sa te simti fericita. Jurnalul Asociatiei Medicale Americane noteaza ca persoanele care au obiceiul sa manance noaptea au un univel mai scazut de melatoninta decat restul. Poti lua suplimente de melatonina pentru a-ti creste starea de bine sau daca te feresti de medicamente, stai la soare cel putin 20 de minute pe zi.

6. Implica-te intr-un proiect care sa te tina ocupata in loc sa te uiti la televizor. In acest fel, iti va fi mai usor sa eviti mancatul la orele tarzii. Daca preferi sa te relaxezi, fa niste sport. De asemenea, yoga sau meditatia sunt o buna metoda de a uita de poftele alimentare care te napadesc noaptea.

Mancatul la orele tarzii iti poate afecta si aspectul pielii, asa ca gandeste-te de doua ori inainte sa deschizi frigiderul!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver