Principalele beneficii pentru raw-foodisti si moduri de preparare

Cei mai multi dintre noi nu prea stam sa ne gandim daca intr-o zi am consumat alimente cu calciu si fier. Pe lista de astazi sunt smochine uscate!

In cazul raw-foodistilor, care nu consuma carne si nici nu mananca mancare gatita, supravegherea meniului este mult mai stricta. Acestia trebuie sa fie foarte atenti la aportul nutritiv al alimentelor si sa le aleaga cu grija!

In smochine uscate adeptii regimului raw gasesc o sursa importanta de calciu si fier.

Pentru mine, smochinele si curmalele sunt fructele uscate ale copilariei. Imi aduc perfect aminte de dulapul cu carti, unde mama tinea mereu cateva pachetele cu smochine si curmale. Placerea mea cea mai mare era sa cotrobai dupa ele atunci cand imi era pofta de ceva dulce. Ani la rand n-am mai mancat smochine uscate, uitandu-le pana si gustul dulce si aromat; insa de cand ma straduiesc sa am un regim alimentar mai sanatos, am inceput sa le caut pe rafturile supermarketurilor. De regula imi place sa le mananc simple, insa multe persoane prefera sa le combine cu nuci, care le mai „atenueaza” din dulceata.

Dintre toate fructele uscate, in smochine gasesti cele mai ridicate cantitati de calciu

Oricum ar fi, smochinele sunt un aliment care trebuie integrat in dieta. Sunt fructe uscate cu un continut nutritional ridicat, fiind potrivite mai ales pentru vegetarieni, dar si pentru consumatorii de hrana vie. In cazul celor din urma, smochinele uscate nu numai ca pot fi folosite la o multime de retete (in special in aluaturi pentru prajituri si in creme), dar au si numeroase vitamine si minerale de care raw-foodistii au mare nevoie.

In smochine uscate veti gasi mai mult calciu decat in orice alte fructe; 121 de mg de calciu, la o portie de jumatate de ceasca. Calciul este un mineral important pentru organism, consumatorii de hrana vie avand nevoie de el pentru a-si mentine oasele puternice si pentru a reduce riscul osteoporozei (un adult are nevoie de 1000-1200 de mg de calciu pe zi). O singura portie de smochine uscate inseamna 12% din necesarul zilnic de calciu.

In afara de calciu, in smochine mai exista si o cantitate buna de fier (un capitol la care vegetarienii si raw-foodistii au deseori probleme). Fierul este vital in organism pentru a transporta oxigenul la celulele din sange, iar fara suficient fier in corp pot aparea deficiente care se manifesta printr-o stare de oboseala si, in cel mai rau caz, infectii. Femeile cu varsta cuprinsa intre 19 si 50 de ani au nevoie de 18 mg de fier zilnic. O jumatate de ceasca de smochine uscate contine 1.5 mg de fier. Nu este o cantitate enorma, insa impreuna cu fierul din alte alimente iti poate oferi necesarul de care ai nevoie.

Smochinele mai au si potasiu (bun tot pentru oase), magneziu, mangan si fosfor, dar si vitamina K (22% din necesarul zilnic, fiind un bun antioxidant) si vitamine multe din complexul B-urilor (B6, riboflavina si tiamina). Desi sunt bogate in nutrienti importanti, smochinele uscate au si un mare dezavantaj: multe calorii, respectiv 371 de calorii la o ceasca de fructe. De aceea, din pacate, smochinele nu pot fi consumate oricand si in orice cantitati. Iti fac cateva sugestii ca sa le consumi responsabil si sa te bucuri de beneficiile lor.

4 modalitati ingenioase de a integra smochine uscate in meniul zilnic

1. Mananca-le ca si gustare in timpul zilei. Odata ce ai deschis pachetul, transfera smochinele intr-un recipient in care sa nu patrunda aerul, ca sa le conservi mai mult.

2. Le poti adauga in cereale sau iaurt la micul dejun. Smochinele „merg” foarte bine si cu branza, insa daca nu mananci branza, le poti combina si cu tofu sau chiar si cu alte tipuri de branzeturi raw, obtinute din nuci si seminte.

3. Pot fi folosite in retete de dulciuri cu alte tipuri de fructe uscate, caise, curmale, prune, fiind un ingredient „de legatura” pentru blaturile din nuci si seminte, datorita consistentei lor „lipicioase”.

4 Daca sunt foarte uscate, le poti scufunda in apa sau fierbe cateva minute ca sa le readuci consistenta zemoasa, cand le folosesti la salate din legume sau din fructe.

Daca nu te dai in vant dupa smochine uscate, poti incerca stafidele, caisele, afinele sau chiar fructele de mango.

Text: Andreea Marinescu