5 sfaturi pentru o viata normala

Unele persoane nu pot consuma cu niciun chip produse din lapte, ceea ce se cheama ca au intoleranta la lactate. Daca te confrunti cu aceasta problema, exista alternative ca sa-ti iei nutrientii de care ai nevoie si sa duci o viata echilibrata. Iata ce trebuie sa faci!

Intoleranta la lactate se traduce prin neputina de a digera produse ce contin lactoza, o substanta intalnita cu precadere in lapte. Lactoza este un zahar, iar in momentul in care este ingerata, corpul nostru secreta o enzima numita lactaza pentru a descompune lactoza in glucoza. Se poate intampla insa ca unele persoane sa nu aiba in corp enzima numita lactaza, drept pentru care lactoza nu poate fi “procesata”. Consecinta? Apar dereglari la nivel digestiv si nu numai: balonari, diaree, oboseala, dar si unele alergii.

Fiecare are un nivel diferit de toleranta la lactate

Ceea ce trebuie stiut este ca multe dintre reactiile descrise mai sus nu apar imediat dupa ce o persoana consuma produse lactate. Cateodata simptomele pot aparea la cateva ore sau chiar si la cateva zile de la consumul de lactate. Din aceasta cauza multi oameni nu stiu care este cauza ce le-a declansat problema.

Din fericire, intoleranta la glucoza poate fi controlata prin dieta. Adesea, o persoana cu intoleranta la lactate poate consuma o cantitate mica de lactoza, iar de cele mai multe ori totul se reduce la a gasi propriul nivel de toleranta.

Problema care se ridica aici este lipsa unor nutrienti importanti din meniu tocmai din cauza intolerantei. Printre acestia se numara calciul, vitamina A, vitamina B12 si vitamina D. De asemenea, lipsa lactozei impiedica minerale ca zincul, magneziul si fosforul sa fie absorbite in corp. Sfatul specialistilor pentru persoanele care se confrunta cu aceasta problema este sa incerce sa-si procure acesti nutrienti din alte surse vegetale si chiar sa apeleze la sumplimente. Iata insa ce se mai poate face pentru a avea o viata normala desi poate ai acesta afectiune.

5 pasi ca sa faci fata intolerantei la lactate

1. Intoleranta la lactoza nu inseamna ca nu mai poti consuma niciodata lapte! Sfatul specialistilor este sa incepi cu o portie mica de lapte pentru inceput. Treptat este bine sa cresti portia de lapte si alte produse lactate si sa-ti monitorizezi propria stare. Asa vei sti care este nivelul tau de toleranta.

2. Este recomandat sa bei lapte impreuna cu alte alimente si niciodata pe stomacul gol. Mancarea solida va incetini digestia, iar corpul va castiga mai mult timp pentru a digera lactoza, ceea ce poate preveni balonarea, durerile de stomac etc.

3. Manaca iaurt probiotic, deoarece este imbogatit cu enzime benefice care au puterea de a descompune lactoza si de a ajuta la reglarea sistemului digestive. Cel mai bine este sa lasi iaurtul o jumatate de ora la temperatura camerei inainte de a-l consuma ca sa activezi bacteriile bune din el.

4. Nu te feri sa consumi branza, deoarece are un grad mic de lactoza. Branza Cheddar sau parmezanul sunt slabe in lactoza si pot fi mai usor tolerate de organism, deci nu le ocoli crezand ca iti vor face rau. Totodata, cauta acele produse care iti sunt de ajutor, in acest caz: lapte fara lactoza.

5. Poti recurge la suplimente pe baza de lactaza, care te vor ajuta sa digeri produsele lactate fara nicio problema. Inainte de a te apuca sa iei aceste suplimente poti intreba medicul sau farmacistul pentru mai multe detalii despre produsul respectiv.

Daca ai intoleranta la lactate, iti recomandam cateva alternative sanatoase la lapte!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver