Cum ne afecteaza sanatatea o alimentatie neglijenta

Mancarea fast food produce stari de depresie, anxietate si nefericire, potrivit unui studiu realizat de o echipa de cercetatori spanioli de la universitatea Las Palmas de Gran Canaria.

Desi pe moment mancarea de tip fast ne poate aduce o mai mare satisfactie decat orice alt tip de alimente, in timp ne afecteaza nu numai starea de sanatate fizica, ci si pe cea psihica. Cercetatorii spanioli de la universitatea Las Palmas de Gran Canaria au descoperit o legatura intre consumul de mancare nesanatoasa (hamburgari, hot-dog, pizza) si depresie.

Mancarea fast food si alimentele procesate afecteaza sanatatea mentala

Dupa ce au studiat mai bine de sase luni stilul de viata a peste 8.000 de participanti care consumau junk food, cercetatorii au descoperit ca 51% din acestia riscau sa dezvolte depresie. Cu cat consumau mai multa mancare fast food, cu atat riscul era mai mare. Studiul a mai relevat si faptul ca persoanele indreptate catre fast food erau predispuse si catre o viata nefericita. Cei mai multi subiecti erau singuri, nefiind implicati intr-o relatie, erau inactivi social, munceau pana seara tarziu si aveau o dieta saraca in legume, fructe, ulei de masline, nuci si peste.

Desi subiectii nu fusesera diagnosticati niciodata cu depresie si nu le fusesera prescrise medicatie specifica, la sfarsitul studiului un numar mare de persoane riscau sa dezvolte depresie. Aceste stari anxioase conduceau, in final, catre o stare accentuata de nefericire.

Cercetatorii sustin ca nu mai consumul de fast-food are legatura cu depresia si nefericirea, ci si consumul de mancare procesata. In aceasta categorie intra alimentele conservate, congelate, refrigerate si deshidratate. Cateva exemple sunt: chipsurile, bomboanele, painea si pastele obtinute din faina rafinata, batoanele de peste congelat, diversele feluri de mancare congelate, cerealele cu zahar, carnea procesata (carnati, sunca) etc.

Sfatul specialistilor este sa consumati alimente bogate in vitamine si nutrienti, care ajuta la mentinerea unei bune stari mentale. Cautati alimentele bogate in acid folic, ca spanacul, fasoalea, pestele, si carne slaba de pui de tara, bogata in vitamina B12. Cei doi nutrienti sunt esentiali pentru buna functionare a creierului.

Cateva recomandari ca sa aveti o viata sanatoasa si o stare psihica echilibrata!

1. Mancati fructe si legume deoarece sunt adevarate „pachete” de nutrienti si antioxidanti, care contribuie nu numai la sanatatea ta, dar si la calitatea vietii.

2. Mancati zilnic alimente bogate in seleniu, care se comporta ca si un antioxidant, ce reduce stresul. Seleniul se gaseste in fructe de mare, seminte, nuci, carne slaba de pui, curcan.

3. Mancati peste de cateva ori pe saptamana. Riscul de depresie scade cu cat creste cantitatea de acizi grasi ca omega 3. Ii gasiti in hering, somon, ton, sardine.

4. Luati-va necesarul zilnic de vitamina D. Studiile efectuate arata ca o cantitate mica de vitamina D in sange ne afecteaza starea de spirit. Asa ca luati suplimente de vitamina D si consumati branza, macrou, somon, ton, lapte.

5. Mancati ciocolata neagra, care actioneaza pozitiv asupra endorfinelor din creier ce dau acea stare de bine. De asemenea, ciocolata neagra are si efect de anticoagulare a sangelui. Cantitatea recomandata este de 28 de grame zilnic.

Ca sa fii fericit, alege sa ai un stil de viata sanatos!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver