Diferente importante pe care trebuie sa le stii

Despre vegetarieni se stie ca nu consuma carne. Dar despre semi-vegetarieni? Pentru ca exista mai multe tsubcategorii, ne-am gandit sa-ti dam toate detaliile pentru a alege tipul de dieta vegetariana care ti se potriveste. 

Pana de curand am fost tentata sa cred ca cele mai mari confuzii se fac intre vegetarieni si vegani. Asa ca am scris un articol care sa va ajute pe voi sa identificati corect cele doua categorii de diete alimentare. Daca nu l-ai citit pana acum si esti curioasa sa afli mai multe, iata-l aici: Diferente de baza intre vegetarieni si vegani. Daca insa nu ai timp sa-ti arunci un ochi peste el, rezum intr-o fraza ce ar trebui sa stii: vegetarianismul presupune mai degraba urmarea unei diete pentru o viata sanatoasa, pe cand veganismul este, de fapt, o filozofie de viata, care are ca principiu general respectarea si ocrotirea animalelor.

In cazul regimului vegetarian exista o confuzie tocmai din cauza subcategoriilor in care se imparte acest stil de viata

Dezbatand cu niste prietene subiectul vegetarianism, mi-am dat seama ca exista o confuzie si in ceea ce priveste regimul vegetarian. Unele persoane cred ca vegetarienii nu consuma deloc carne, pe cand altele cred ca mananca doar peste. In fapt, confuzia apare pentru ca dieta vegetariana este impartita in niste subcategorii. Fiecare dintre aceste subcategorii isi are regulile ei bine stabilite, astfel incat adeptii uneia sau alteia dintre diete sa se simta cat mai confortabil cu alegerile lor alimentare. Iata principalele lucruri pe care trebuie sa le stii despre dieta vegetariana. Nu ne propunem numai sa te informam ci si sa te ajutam sa faci o alegere corecta daca te hotarasti vreodata sa devii vegetariana.

Descopera cele 4 tipuri de dieta vegetariana si beneficiile pe care le are fiecare 

1. Dieta vegetariana propriu zisa ii include pe toti aceia care nu consuma produse animale de niciun fel (carne, peste, fructe de mare, lactate). O dieta vegetariana stricta exclude si consumul unor produse alimentare obtinute din animale. Un exemplu ar fi gelatina (rezultata din maduva oaselor animalelor).

2. Dieta lacto-ovo-vegetariana presupune consumul lactatelor si al oualelor, dar interzice consumul oricarui tip de carne, de la porc si vita pana la pui si peste. Mai exista si lacto-vegetarienii care manca lactate (branzeturi, lapte, unt), dar nu consuma oua. In schimb, in cazul ovo-vegetarienilor, lucrurile stau tocmai invers: manca oua si nu se ating de lactate.

3. Dieta semi-vegetariana mai este cunoscuta ca si dieta flexitariana, tocmai datorita flexibilitatii pe care o presupune. Asadar, semi-vegetarienii sunt acele persoane care duc, in general, un stil de viata vegetarian, dar care aleg sa consume ocazional carne. Si in aceasta categorie exista o multime de subcategorii: unii semi-vegetarieni consuma numai pui, pe cand altii, doar peste. Acest tip de dieta isi are si preoponentii sai, care sustin ca vegetarienii adevarati n-ar trebui sa consume deloc carne.

4. Dieta vegetariana ce permite consumul de peste. Unii vegetarieni prefera sa renunte in totalitate la produsele din carne si la lactate, cu o singura exceptie: pestele. Termenul, pentru a-i caracteriza pe acestia este „pescatarian”. Adeptii acestei diete cred ca un consum moderat de peste si uleiuri de peste (bogate in omega 3) sunt absolut necesare pentru o viata sanatoasa, desi exista si alte variante vegetariene (uleiul din seminte de in).

Website-urile specializate mai catalogheaza si dieta frutariana (bazata exclusiv pe consumul de fructe, nuci si seminte), dar si dieta macrobiotica (consista doar din cereale, vegetale si legume si intr-o cantitate mai mica in fructe si nuci) printre dietele vegetariene. Specialistii nutritionisti spun insa ca aceste doua diete sunt inadecvate nutritional si destul de periculoase pentru echilibrul organismului.

Daca te-ai apucat de curand sa tii o dieta vegetariana, iti oferim cateva trucuri eficiente impotriva tentatiei de a abandona dieta!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver