Nu mananci sau nu faci ce trebuie

Inceputurile vietii de vegetarian nu sunt usoare, iar fara o documentare temeinica pot interveni si unele greseli care nu numai ca pun in pericol dieta, dar pot fi riscante si pentru sanatate. Daca te-ai apucat de curand sa urmezi regimul vegetarian, iata ce ar trebui sa NU faci.

Regimul vegetarian nu inseamna doar renuntarea la carne, ci presupune o serie de schimbari in alimentatie per ansamblu, astfel incat noul stil de viata sa fie unul mai sanatos si mai echilibrat. Din acest motiv, greselile care se pot strecura in noua dieta pot fi destul de multe: fie consumi prea multe produse procesate, chiar daca nu contin carne, fie mananci zilnic aceleasi alimente care nu iti asigura toti nutrientii de care ai nevoie sau iti fac dieta plictisitoare si greu de tinut.

Regimul vegetarian este supus la incercari grele mai ales la inceput. Invata sa le ocolesti cu brio!

Marturia unui vegetarian, peste care am dat citind site-ul thecoolvegetarian.com, este chiar revelatoare pentru articol. Acesta povesteste despre cateva dintre propriile greseli de alimentatie pe care le-a facut la inceputul regimului: consuma prea multe grasimi, nuci si seminte, avocado, cocos, care desi sunt alcatuite din grasimi bune, in cantitati prea mari se pot transforma in calorii care au repercusiuni asupra greutatii; sau consuma prea mult zahar zilnic, desi sub forma de nectar de agave sau indulcitori, produse mai sanatoase, dar care pot avea consecinte asupra sanatatii (ridica nivelul zaharului din sange, adauga calorii la meniul zilnic etc).

Am mai gasit si alte greseli riscante ce pot pune in pericol regimul vegetarian. Sunt foarte interesante, iar daca te-ai hotarat sa mergi pe acest drum, ar fi bine sa le acorzi putina atentie!

Ce greseli poti face in regimul vegetarian daca esti la inceput de drum si cum poti sa le eviti

1. Te bazezi prea mult pe produse din soia care inlocuiesc carnea

Burgeri, carnati, chiftele, hot-dog vegetarieni, care se regasesc, de regula, in zona de produse congelate dintr-un supermarket pot substitui produsele din carne in regimul vegetarian. Textura acestora seamana cu carnea, insa sunt obtinute din soia, grau, legume, gluten si arome. Desi pot fi alternative excelente, nu este indicat sa fie consumate zilnic; sunt totusi produse procesate si pot da balonari, constipatie, lipsa de energie, iritabilitate si oboseala.

2. Nu acorzi suficienta atentie suplimentelor alimentare

Persoanele care se hotarasc sa urmeze regimul vegetarian, se pot confrunta cu deficiente din cauza renuntarii la carne. De aceea, in functie de problemele pe care le ai, medicul trebuie sa-ti prescrie anumite vitamine si minerale pe care le pierzi din alimentatie. Cativa nutrienti care necesita atentie speciala sunt vitaminele din complexul B-urilor, in special B12, calciul si fierul.

3. Nu iti diversifici meniul zilnic indeajuns

Ca sa iti iei toti nutrientii necesari trebuie sa variezi cat mai mult alimentele pe care le consumi zilnic: proteine (nuci, seminte, legume si tofu), calciu (broccoli, vegetale verzi), fier (legume uscate, leguminoase boabe, soia), vitamina 12 (cereale fortificate, lapte de soia, grasimi din peste), vitamina D (suplimente). In plus, in acest fel, regimul vegetarian nu va deveni plictisitor. Cu cat incerci cat mai multe alimente, cu atat vei avea o dieta vesela, de care nu te vei satura.

4. Nu inveti sa gatesti

Acest pas este esential in regimul vegetarian, pentru ca te va ajuta sa mananci mult mai sanatos, tu fiind cea care controleaza ingredientele din felurile de mancare. Altfel, daca iti bazezi regimul pe preparate vegetariene deja pregatite poti sa consumi si conservanti, aditivi chimici, grasimi nesanatoase, sare si zahar. Sau daca esti obisnuita sa mananci des la restaurant, pe termen lung, obiceiul te va face sa scoti foarte multi bani din buzunar. Ca sa inveti sa gatesti, cumpara-ti carti cu retete vegetariene!

5. Te izolezi de lume si traiesti singura experienta regimului vegetarian

Ca sa poti avea un regim vegetarian sanatos si corect, este important sa-ti faci prieteni vegetarieni, sa schimbi experiente, sa intrebi, sa urmezi exemple. Mai ales la inceput, este indicat sa cauti oameni care trec prin aceeasi experienta ca si tine, te va ajuta enorm sa mergi mai departe si sa mananci sanatos.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver