Proprietati si sfaturi de preparare

In urma cu 5000 de ani, incasii cultivau si foloseau quinoa indrumati de credinta ca aceasta le va asigura luptatorilor suficienta forta. Mai mult, planta-minune era folosita si pentru diferite ritualuri. Cand conchistadorii au sosit in America de Sud in secolul XVI, in incercarea lor de a anihila cultura incasa, culturile de quinoa au fost arse si distruse aproape in totalitate. S-au salvat insa soiuri salbatice, care au continuat sa fie folosite, cei drept in catitati mai mici. Abia in anii ’80, doi nord-americani au reluat utilizarea acestei plante extra-nutritive, iar popularitatea ei nu a intarziat sa se extinda la nivel mondial.

Desi e gatita si consumata ca o cereala, quinoa este o samanta inrudita cu spanacul si sfecla.

Ceea ce o face cu totul si cu totul speciala pentru vegetarieni, este cantitatea impresionanta de proteine. Mai mult, este vorba despre o proteina completa, care contine toti aminoacizii necesari unei nutritii sanatoase.

Proteinele complete sunt rare in randul plantelor, tocmai de aceea quinoa nu ar trebui sa lipseasca din meniul niciunui vegetarian sau vegan. De asemenea, quinoa este bogata in fier si calciu, fiind si o sursa buna de magneziu, mangan, cupru si fibre naturale.

Sfaturi de preparare

1. Majoritatea tipurilor de quinoa disponibile in comert sunt deja curatate, dar este bine sa clatesti oricum  produsul inainte de a-l gati. Motivul? Doar asa poti avea siguranta ca indepartezi substanta prezenta in mod natural pe suprafata semnitei, substanta care o protejeaza pe parcursul cresterii, dar care poate avea un gust foarte amar.

2. Cel mai usor mod de a o gati: amesteca o cana de quinoa cu doua cani de apa sau supa si da-le in fiert, apoi lasa-le pe foc pret de 15 minute. Semintele trebuie sa devina translucide, iar germenii acestora vor lasa la vedere o „codita”. O poti folosi atat la prepararea supelor, cat si la diferite tocanite.

3. Trebuie sa mentionam si o alta proprietate demna de luat in seama: quinoa nu contine gluten in mod natural! O poti folosi la prajituri, paine si briose, iar fulgii de quinoa sunt un inlocuitor excelent pentru fulgii de ovaz.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver.