Nautul ofera nu doar savoare, dar si extra proteine

Retete cu naut – iata un artificiu culinar care transforma un meniu vegetarian devenit prea anost! Nautul nu numai ca poate fi adaugat la gustari si preparate fara carne pentru extra savoare, dar are si calitatea de a fi bogat in proteine!

Un ingredient folosit cu precadere in bucataria orientala si indiana, nautul are sanse mari sa devina un obisnuit in retetele vegetariene: este satios, avand o textura untoasa si un gust de nuca, se poate folosi la salate, supe si preparate cu legume, si poate fi consumat fiert, uscat, prajit sau copt.

Retete cu naut care aduc si un aport nutritional vegetarienelor

Pe langa aspectul strict culinar, nautul are si o valoare nutritionala ce nu poate fi trecuta cu vederea. O ceasca de naut contine nu mai putin de 14 grame de proteine, potrivit Centrului American pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (este recomandat ca un adult sanatos sa consume zilnic 56 de grame de proteine).

Interesant de stiut este ca daca nautul este combinat cu alte alimente sanatoase, cum ar fi cerealele integrale, nucile si ouale, devine o proteina completa, asemenea celei oferite de carne sau produsele lactate. Alte plusuri nutritionale ale nautului sunt continutul mare de fibre (dau satietate, dar previn si problemele digestive) si fier si mangan (mentin un grad ridicat de energie, previn anemia vegetarienelor).

Cum gatim retete cu naut?

1. Nautul la conserva este deja fiert si poate fi consumat imediat, insa daca alegi sa gatesti cu naut uscat, vei avea nevoie de mai mult timp. Nautul se pune intr-un vas mare, se acopera cu apa si se lasa la inmuiat cateva ore sau peste noapte. Apoi se scurge de apa, se pune intr-o oala cu apa proaspata si se fierbe pana cand se inmoaie bine si poate fi usor strivit cu lingura.

2. Poti folosi naut la conserva sau naut fiert pentru a crea o varietate de preparate; il poti folosi pe post de preparat singular sau ca parte a unor garnituri, aperitive sau gustari (humus, naut prajit picant etc). Din naut inmuiat si combinat cu condimente poti face si celebrul falafel.

3. Adauga o ceasca-doua de naut deja fiert la traditionala supa de legume sau chiar si la supa crema. Nu va schimba gustul supei foarte mult, dar o va face mai nutriononala si mai satioasa! Nautul la supa poate fi o tactica buna ca sa eviti consumul de paine!

4. Nautul gatit poate fi transformat in piure, iar combinat cu pasta de susan, suc de lamaie, sare si ulei de masline, obtii un delicios humus. Il poti servi pe post de gustare si “merge” nemaipomenit cu legume proaspete sau cu biscuiti integrali.

Foto: Guliver