Beneficiile preparatelor din soia

Ca sa nu te plictisesti de aceleasi si aceleasi alimente, este bine sa incluzi in meniul vegetarian cat mai multe produse din soia. In afara faptului ca sunt gustoase si hranitoare, au si o multime de beneficii pentru starea ta generala de sanatate.

In dieta vegetariana, fara soia nu se poate. Pe langa faptul ca inlocuieste cu succes carnea, fiind o sursa excelenta de proteina, soia este un produs extrem de versatil, din care se pot obtine o gramada de sortimente de alimente: de la branza, iaurt si lapte de soia pana la tempeh, tofu si miso. Iar daca nu stiai, soia se foloseste chiar si in produse non-alimentare, cum ar fi lotiuni de corp, lumanari, cerneala, sampon sau combustibil.

Soia este o planta extrem de benefica pentru vegetarieni

Cum a ajuns soia atat de celebra? Folosita de catre asiatici de secole, soia a fost unul dintre alimentele de baza pentru oamenii saraci. Acestia cultivau soia pentru ca era o planta nepretentioasa si foarte hranitoare. Metodele traditionale de preparare a diferitelor alimente din soia includeau atunci, ca si acum, fierberea, inmuierea sau incoltirea plantei.

In timp, soia a intrat in atentia nutritionistilor, facandu-se o multime de studii pe baza acestei plante. S-a constat astfel ca soia are o multitudine de beneficii pentru sanatate: previne osteoporoza, datorita calciului pe care il contine, mentine inima sanatoasa, prin scaderea colesterolului din sange, poate preveni aparitia cancerului de san.

Specialistii avertizeaza insa ca trebuie sa fim foarte atente la produsele din soia pe care le cumparam, pentru ca multe dintre ele pot contine o serie de substante periculoase pentru sanatatea noastra. Cel mai bine este sa te orientezi catre soia bio, obtinuta prin metode mai sigure, ce elimina imixtiunea primejdioselor E-uri. Sau, si mai simplu, este sa-ti cumperi soia bio si sa obtii acasa diferite produse: lapte, branza, iaurt, faina etc.

In continuare, iti prezint o lista a celor mai cunoscute produse din soia, pe care ar trebui sa le incluzi in meniul tau!

5 produse din soia pe care ar trebui sa le incluzi in meniul tau

1. Tempeh-ul se obtine din boabe intregi de soia, uneori amestecate cu o cereala, cum ar fi orezul sau meiul, fermentate si presate intr-un baton. Are un gust usor de nuca. Tempeh-ul poate fi taiat felii si marinat sau pus pe gratar, dar si adaugat la supe sau salate. O singura portie de tempeh contine mai multe fibre decat consuma, in mod normal, o persoana pe zi. Este, deci, usor de digerat, dar si sarac in sodiu.

2. Miso este o pasta obtinuta din boabe de soia, o cereala (de regula orez, orz) si sare. Mixtura obtinuta este lasata la fermentat de la trei luni la un an, pentru a produce enzime sanatoase. Din pasta de miso se obtin o serie de supe, extrem de populare in bucataria japoneza: hatcho miso, kome miso, mugi miso. Aceasta supa este benefica deoarece stimuleaza digestia si energizeaza corpul.

3. Laptele de soia este, poate, cel mai simplu produs din soia. Se obtine din inmuierea boabelor de soia in apa si apoi adaugarea acestora in blender impreuna cu apa. Laptele de soia nefortificat este o sursa excelenta de proteine si vitamine din grupul B-urilor, din pacate insa este lipsit de vitamina D si soia, asa ca poti alege unul fortificat cu acesti nutrienti. Poate fi pastrat in frigider intre sapte si zece zile.

4. Tofu este, de fapt, branza de soia, un produs fin obtinut prin adaugarea unui coagulant laptelui de soia incalzit. Tofu are un gust slab si poate absorbi usor aromele altor sosuri, condimente sau marinate. Tofu este bogat in proteine si foarte slab in grasimi, fiind asociat cu scaderea nivelului de colesterol din sange. Mananca tofu cu salate si supe!

5. Edamame sau soia verde sunt folosite in alimentatie si au un gust dulceag, putand fi consumate ca snack sau ca vegetala in salate (dupa ce este initial fiarta). Soia verde aduce meniului tau un aport nutritional deosebit, fiind o sursa naturala de antioxidanti si isoflavoinizi. Acestia ajuta nu numai la distrugerea radicalilor liberi din organism, ci si la intarirea sistemului imunitar si la diminuarea riscului de cancer.

Stiai ca vegetarienii au o serie de temeri referitoare la propria nutritie? Descopera-le in Fricile vegetarienilor!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver