Alimente nesanatoase cu un continut mare de sare

Sarea in bucate ii aduce fetei imparatului iubirea si pretuirea tatalui, in viata reala insa, sarea, desi este un condiment pretios in bucatarie, ne transforma mancarea intr-o bomba cu ceas pentru sanatate.

Zilnic avem voie sa consumam in jur de 6 grame de sare pe zi, ceea ce inseamna cam o lingurita, potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii. In cele sase grame ar trebui sa „intre” atat sarea pe care o adaugam mancarii, cat si sarea deja existenta in alimentele procesate. Ideal ar fi sa evitam o seama de alimente nesanatoase.

Sarea in bucate nu este privita cu ochi buni de nutritionistii prezentului

Multe alimente nesanatoase si produse procesate sunt periculos de bogate in sare. Unii dintre noi nu suportam mancarea nesarata si, cum sarea in bucate este gustoasa, uitam sa ne oprim cand luam solnita in mana. Urmarea consumului prea mare de sare este insa foarte primejdioasa pentru sanatate, vizata fiind inima. Prea multa sare inseamna tensiune arteriala mare si aparitia unor boli de inima, dar si declansarea unor probleme cu rinichii, aparitia osteoporozei, boli digestive sau retentie de apa.

Primul pas ca sa monitorizezi consumul zilnic de sare, este sa incepi sa fii atenta la cat de multa sare adaugi la mancare. Incearca sa folosesti mai putina sare decat in mod normal si sa scazi cantitatea treptat. Urmatorul pas este sa supervizezi ce consumi si sa elimini cat mai multe alimente nesanatoase. Am facut o lista a acelora care au in compozitie multa sare. La unele dintre ele, nici nu te-ai fi gandit! Pe noi ne-au surprins.

Alimente nesanatoase ce contin multa sare dar ne zambesc de pe rafturile supermarketului

Legume la conserva

Porumb, mazare, ciuperci, rosii, morcovi sunt un substitut la indemana pentru legumele proaspete, insa, din pacate, contin, pe langa conservanti, si multa sare extra. Jumatate de ceasca de morcovi din conserva contine 370 de mg de sare, iar o jumatate de ceasca de rosii are nu mai putin de 500 de mg de sare. Daca folosesti legume la conserva, clateste-le bine.

Painea

Potrivit, Centrului pentru Control si Prevenire a Bolilor din SUA, painea reprezinta cam 7% din consumul zilnic de sare al unui american. Cercetatorii spun ca painea nu contine neaparat foarte multa sare, insa cum cei mai multi dintre noi mancam multa paine, cantiatea de sodiu consumata creste foarte mult. Chiflele si specialitatile cu seminte contin mai multa sare decat painea simpla.

Bacon, salam si carne uscata

Sarea este folosita in cazul carnurilor pe post de conservant, iar cantitatile adaugate sunt ingrijoratoare: o felie de bacon contine 194 de mg de sare, una de salam 226 de mg (9% din necesarul zilnic), iar o bucata de carne uscata, de 20 de grame, are nu mai putin de 443 de grame de sare (18% din necesar). Evita-le pe cat posibil, pentru ca au si conservanti, coloranti si aditivi alimentari.

Sosul de soia

In general, sosurile din comert contin multa sare, care este folosita pe post de conservant. Daca esti fana a bucatariei asiatice si gatesti cu sos de soia, ar trebui sa stii ca o lingurita din renumitul sos tamari contine 335 de mg de sare (14% din necesarul zilnic), iar o lingurita de sos shoyu (o combinatie de grau si sos de soia) are in compozitie 282 de mg de sare (12% din necesarul zilnic). Vestea buna este ca exista si sosuri de soia cu o cantitate mai mica de sare.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver