Beneficii pentru un sistem digestiv sanatos si nu numai

Despre probiotice, mai toata lumea stie ca sunt bacterii bune pentru digestie si ca se gasesc in iaurt. Mai sunt insa multe de spus, iar daca esti curioasa sa stii cum functioneaza mai exact probioticele, de ce ai atata nevoie de ele si de unde le poti lua daca nu mananci iaurt, iti dam toate detaliile!

Probioticele sunt bacterii benefice care se regasesc natural in tractul gastrointestinal si care au rolul de a mentine sistemul digestiv sanatos: stimuleaza producerea de sucuri digestive si de enzime, care ajuta la functionarea normala a organelor digestive.

Mai exact, probioticele lasa bacteriile sanatoase sa “salasluiasca” in tractul digestiv si, in acelasi timp, distrug bacteriile periculoase care pot perturba flora intenstinala.

De ce ai nevoie de probiotice in organism

Desi mentinerea unui tract digestiv sanatos este cel mai cunoscut beneficiu pe care il au probioticele, cercetarile cu privire la aceste microorganisme extraordinare ne ofera descoperiri uimitoare. Iata ce pot face aceste probiotice pentru noi: ne cresc imunitatea, reduc efectele negative date de administrarea antibioticelor (balonari, crampe), ajuta la o mai buna digestie a alimentelor, reduc intoleranta la lactoza, cresc abilitatea organismului de a asimila nutrientii mai bine (in special vitaminele din grupa B-urilor si calciul), calmeaza probleme digestive ca diareea sau constipatia.

Fereste-te de factorii care pot sa perturbe nivelul sanatos de probiotice din organism!

Din pacate, echilibrul acestor probiotice poate fi dat peste cap destul de usor daca nu suntem atenti la stilul de viata pe care il avem. O dieta nesanatoasa (bogata in grasimi si sare), consumul de alcool, fumatul, lipsa somnului, stresul emotional si, atentie, administrarea de antibiotice pe perioade lungi sunt factorii care distrug echilibrul bacteriilor sanatoase din tractul digestiv si lasa loc dezvoltarii bacteriilor nesanatoase, care sunt cauza aparitiei infectiilor si bolilor.

Cel mai periculos dusman al probioticelor sunt antibioticele. Aceste medicamente sunt luate pentru a distruge bacteriile rele din organism, care produc infectii, insa, in acelasi timp, omoara si o mare parte din probiotice (antibioticele sunt recunoscute ca pot provoca sindromul de colon iritabil sau infectii urinare). Unele teorii sustin insa ca administrarea de probiotice pe parcursul tratamentelor cu antibiotic poate mentine un echilibru sanatos la nivel digestiv, prin faptul ca bacteriile bune sunt “suplimentate”.

Ca sa ne asiguram ca avem suficiente probiotice in sistemul digestiv, trebuie consumam alimente care contin probiotice.

Descopera cateva surse excelente de probiotice. Si vegetarienii au optiuni!

1. Iaurtul este una dintre cele mai cunoscute surse de probiotice. Cel mai bogat in probiotice naturale este iaurtul facut in casa, dar daca vrei sa-l iei de-a gata, opteaza pentru un iaurt pe al carui ambalaj este specificat “culturi active/culturi vii”. Iaurturile facute cu lapte de capra contin mai multe forme de probiotice (lactobacillus si acidophilus). Alege iaurturi cat mai naturale, fara indulcitori si arome artificiale.

2. Kefirul este o bautura fermentata din lapte, cu o consitenta cremoasa, similara iaurtului; este bogat in lactobacilli si bacteria bifidus, dar contine si multi antioxindati. Kefirul poate fi un “antidot” extraordinar pentru efectele negative ale antibioticelor.

3. Varza murata este o optiune excelenta pentru cei care nu consuma produse lactate, fie ca au intoleranta la lactoza, fie ca sunt vegetarieni. Cea mai bogata varza murata in probiotice este cea preparata in casa; varza murata cumparata din comert este pasteurizata, iar bacteriile benefice sunt distruse.

4. Miso este un preparat fermentat, obtinut din boabe de soia cu orez, orz, drojdie, sare si apa; este bogat in culturi probiotice, iar in medicina traditionala japoneza este cunsocut ca fiind folosit pentru a regla problemele digestive. Poti consuma miso pe post de supa.

5. Tempehul este un preparat vegetarian, care se obtine din boabe intregi de soia, uneori amestecate cu o cereala, cum ar fi orezul sau meiul, fermentate si presate intr-un baton. Este o sursa buna de probiotice, si poate fi si o alternativa la carne sau la tofu. Contine vitamina B12 si poate fi sotat, pus pe gratar sau consumat ca atare in salate.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver

zp8497586rq