Pe frigul asta, un lucru e clar: salata cu frunze si legume crude nu mai e deloc apetisanta. Am manca ceva cald si hranitor! Si e normal sa fie asa fiindca organismul are nevoie sa se incalzeasca! Partea proasta e ca iarna este o perioada in care ne ingrasam, tocmai pentru ca renuntam la salate. Dar nu trebuie sa fie asa! Poti sa-ti faci si salate calde, absolut incredibile!

Pe cuvant ca o salata calda, facuta cu ardei gras, dovlecel, telina, morcov, coapte in cuptor cu putin ulei de masline si condimente, si cu quinoa, e mai buna de o mie de ori decat mancarea pe care ti-o comanzi de la catering la pranz! Legumele coapte sunt dulci si hranitoare, iar quinoa este satioasa si transforma o simpla salata intr-o adevarata mancare.

Salate calde cu ingredientele preferate!

Iar combinatiile de salate calde, pe care le poti face, sunt infinite! Spre exemplu, mie imi place sa adaug mai tot timpul cartofi dulci in salata calda fiindca simt ca asa ma satur mai bine si, pe deasupra, sunt si sanatosi (cartofii dulci au mai putine calorii decat cartofii albi si contin si minerale si vitamine). Sau cand mi se pare ca ma plictisesc de aceleasi legume, adaug fenicul fiindca aromeaza salata incredibil de bine si ii schimba gustul.

Daca n-ai mai facut pana salate calda, nu e mare scofala. Pentru inceput, pana iti dai seama ce si cum, poti sa urmezi retetele pas cu pas, iar mai apoi poti sa incepi sa experimentezi, adica sa combini legumele, dar si cerealele care iti plac: quinoa, hrisca, grau bulgur, mei, cuscus sau orice altceva.

Iata trei retete simple de salate calde pe care ar trebui sa le testezi cat mai curand! Pe langa faptul ca am ales niste combinatii absolut delicioase, sunt si inofensive pentru silueta!

Salata calda cu zucchini, vanata, ardei gras si quinoa

Ingrediente: o ceasca de quinoa, ½ lingurita de sare, 2 cesti de apa, 1 vanata medie, 1 zucchini mediu, 1 ardei gras rosu, 2 catei de usturoi, 3 linguri de ulei de masline, ½ lingurita de sare, ¼ lingurita de piper negru, extra ulei de masline si otet balsamic.

Preparare: pune quinoa la fiert cu sarea, in cele doua cesti de apa. Acopera si fierbe, la foc mediu, 10-15 minute, pana cand quinoa absoarbe toata apa.

Preincalzeste cuptorul la 200 de grade. Taie cubulete vanata, zucchini-ul, ardeiul gras rosu si toaca usturoiul. Pune-le intr-un bol si adauga cele trei linguri de ulei de ulei de masline, ½ lingurita de sare si ¼ lingurita de piper. Pune-le pe o tava si coace-le 20 de minute.

Combina intr-un bol quinoa si legumele coapte. Gusta si mai asezoneaza cu sare, piper, ulei de masline si otet balsamic.

Salata calda cu legume coapte si quinoa

Salata calda cu cartofi dulci si cuscus

Ingrediente: 3 cartofi dulci, 1 cartof normal, 1 sfecla rosie medie, 1 pastarnac, 3 linguri de patrunjel tocat, 3 linguri de ulei de masline, 300 de grame de cuscus, 1 lingurita de sare, 1 lingurita de boia dulce si ½ lingurita de piper.

Preparare: preincalzeste cuptorul la 220 de grade. Taie cubulete toate radacinoasele: cartoful dulce, cartoful alb, sfecla si pastarnacul. Intinde-le pe o tava, tapetata cu hartie de copt, si stropeste-le cu uleiul de masline si asezoneaza-le cu sare, boia si piper. Pune-la la cuptor si gateste-le 30-40 de minute pana cand devin moi.

Pune cuscusul intr-un bol si toarna peste el apa clocotita, cat sa-l acopere in intregime. Acopera cu o farfurie si lasa cuscusul sa se umfle. Amesteca legumele coapte cu cuscusul si mai asezoneaza, daca e nevoie, cu sare si piper.

Salata calda cu cartofi dulci si cuscus

Salata calda cu linte, rosii si feta

Ingrediente: ¾ ceasca de linte, ¾ ceasca de grau bulgur, sare si piper proaspat, 2 cesti de rosii cherry, ¾ ceasca de ceapa verde tocata, ¼ ceasca de suc de lamaie, 2 linguri de ulei de masline, 1/3 ceasca de feta faramitata.

Preparare: pune lintea intr-o oala si acoper-o cu apa. Las-o sa fiarba apoi da focul mic. Acoper-o cu un capac si gateste-o inca 15-20 de minute pana cand se inmoaie bine, dar totusi isi pastreaza forma. Scurge-o.

Separat, intr-o alta oala, fierbe o ceasca de apa si adauga grul bulgur cu ½ lingurita de sare si ¼ lingurita de piper. Acopera, lasa focul mic si fierbe in jur de 30 de minute pana cand apa se absoarbe in intregime.

Pune graul bulgur intr-un bol mare, adauga lintea, rosiile cherry, ceapa verde, sucul de lamaie si uleiul. Amesteca si presara deasupra branza feta.

Salata calda cu linte, rosii si feta

Iata si cateva idei de dressinguri pe care le poti folosi ca sa faci salata sanatoasa!

Foto: Guliver