ritmul circadian ceas

Ritmul circadian se refera la schimbarile fizice si psihice prin care treci si care urmeaza un ciclu de 24 de ore. Acesta depinde foarte mult de lumina si de intuneric

Ritmul circadian este produs in mod natural de organism, dar se afla si sub influenta factorilor de mediu, potrivit Institutului National de Stiinte Medicale Generale din Statele Unite. Lumina este cea care influenteaza cel mai mult ritmul circadian. Intensitatea ei genereaza pornirea sau oprirea unor “ceasuri” din organism.
El influenteaza major activitatea creierului, producerea de hormoni, regenerarea celulara si, in general, toate functiile organismului, noteaza Sciencedaily.com

Ritmul circadian defect poate duce la obezitate si depresie

Ritmul circadian poate influenta ciclurile somn-veghe, eliberarea de hormoni in organism, temperatura corpului si alte functii importante ale acestuia. Dereglarea ritmului circadian are legatura cu insomnia si alte tulburari ale somnului. De asemenea, un ritm circadian anormal poate duce la obezitate, diabet, depresie, tulburare bipolara sau tulburari afective sezoniere.

Ritmul circadian permite corpului sa indeplineasca anumite functii, avand in vedere orele din zi si din noapte. De exemplu, in timp ce dormi, prioritatea organismului este sa repare tesuturile. Cand esti treaza, prioritatea este reprezentata de cautarea nutrientilor si de miscare.
Ritmul circadan se refera la modul in care organismul tau stie ce ora este si felul in care foloseste aceasta informatie in folosul tau. De exemplu, corpul tau stie cand trebuie sa te trezesti dimineata.

Ce poti sa faci pentru a-ti proteja ritmul circadian

Expune-te la lumina pe durata zilei

Unul dintre cele mai bune moduri de a-ti seta ritmul circadian este sa te expui la lumina soarelui in timpul zilei, iar noaptea sa dormi pe intuneric.
Astfel, vei putea obtine cantitatea necesara de melatonina, hormonul somnului, pentru a dormi bine seara, noteaza Thepaleomom.com.

Evita lumina puternica seara

Asa cum e important ca organismul tau sa primeasca semnalul ca e dimineata, ca sa te trezesti, la fel de important este sa afle ca se apropie seara, odata ce soarele apune.
Evita lumina albastra. Poti folosi, la veioza, lumina rosie sau galbena, dar la un nivel scazut.

Redu nivelul de stres

Cortizolul, hormonul stresului, este extrem de important cand vine vorba despre ritmul circadian. Incearca sa reduci nivelul de stres din viata ta. Fie ca trebuie sa spui “Nu!” atunci cand cineva iti cere o favoare, fie ca ceri tu insati ajutor celor din jur, fa tot ce poti ca sa elimini factorii de stres din viata ta.
Cafeaua creste nivelul de stres din organism, asa ca ar fi bine sa reduci sau sa elimini complet consumul ei.
De asemenea, incearca niste exercitii de meditatie, yoga, fa o plimbare la pranz, o baie relaxanta seara, aloca timp pentru hobby-urile tale sau, pur si simplu, razi!

Ritmul circadian in echilibru

Mergi la culcare la timp

Nici sa ignori somnul nu e bine. Cu doua ore inainte de ora normala de culcare, corpul tau incepe sa elibereze melatonina, hormonul somnului. Daca in acest interval iei o gustare care contine zahar sau te uiti la un film horror, iti afectezi ritmul circadian. Ar trebui sa dormi intre 7 si 10 ore pe noapte.

Dormi intr-o camera racoroasa si intunecata

Pentru a mentine ritmul circadian in echilibru e extrem de important sa dormi intr-o incapere in care este complet intuneric. Nu lasa in preajma telefonul, laptopul sau orice alt gadget produce lumina. Daca nu ai, pune-ti niste draperii.
O sa ai parte de un somn mult mai odihnitor. De asemenea, temperatura la care dormi conteaza. Ea ar trebui sa fie in jurul valorii de 18 grade Celsius.

Alte lucruri de care trebuie sa tii cont pentru a-ti proteja ritmul circadian sunt: activitatea de peste zi, un consum scazut de zahar, felul in care socializezi – se pare ca este important sa fii impreuna cu multi oameni de-a lungul zilei, iar seara sa stai intr-un mediu restrans, cu familia sau partenerul tau, schimbarile sezoniere – este firesc sa ai nevoie de mai mult somn iarna decat vara si ca in casa sa fie putin mai frig.
Pana la urma, organismul trebuie sa urmeze cursul firesc al naturii.