Pericolele slabirii rapide

Tii dieta si faci multa miscare, pentru ca vrei sa slabesti cat mai repede si sa arati perfect in costumul de baie? Nu este sanatos sa pierzi multe kilograme in timp scurt! Descopera care sunt pericolele slabirii rapide si de ce sa nu tii diete drastice.

Sorina Onceanu, medic specialist medicina interna, clinica Gral Baneasa, iti spune cat e sanatos, in medie, sa slabesti pe saptamana, dar si cum iti este afectat organismul in cazul in care pierzi prea multe kilograme intr-un timp foarte scurt.

Cate kilograme este bine sa slabim pe saptamana?

„Ritmul de slabit difera mult in functie de greutatea de plecare si de patologia asociata. In general, pentru un adult, ritmul recomandat de medici (considerat sanatos) este de 0.5-1 kg/saptamana. Poate parea prea lent, dar este mai probabil sa asigure si mentinerea greutatii pe termen mai lung.

Pentru a obtine o scadere ponderala, este necesara crearea unui deficit energetic, care, cel mai bine, se realizeaza printr-o combinatie intre reducerea aportului alimentar si cresterea consumului prin miscare. Tinand cont de faptul ca jumatate de kilogram de grasime pierdut pe saptamana echivaleaza cu 3500 de calorii consumate, este considerata suficienta o scadere cu 15-30% a aportului, ceea ce s-ar traduce intr-un deficit de ~500-750 kcal/zi (adica minimum 3500 calorii/saptamana).

Este important de mentionat ca dietele-minune, care promit scaderi ponderale miraculoase intr-un timp foarte scurt (5, 8 sau 10 zile) vor determina nu atat pierderea de masa grasa, care ar trebui sa fie scopul, cat mai ales deshidratare, eventual insotita de pierdere de masa slaba (muschi). De aceea, in momentul incheierii dietei, kilogramele incep sa apara din nou (organismul se rehidrateaza si incepe sa acumuleze nutrientii de care a fost privat brusc).“

Care sunt pericolele slabirii rapide? Cum este afectat corpul?

„Trebuie facuta diferenta intre slabirea brusca sub supraveghere medicala, in cazul unor pacienti avand boli grave, al caror risc il depaseste pe cel al scaderii rapide in greutate (ex: chirurgia bariatrica in cazurile atent selectionate), si slabirea brusca facuta <<dupa ureche>>, dand crezare unor reclame.

In acest al doilea caz, nu numai ca nu se pierde doar grasime, dar supunem organismul unui stres important, care va determina in scurt timp aparitia efectelor secundare. Iata doar cateva dintre pericolele slabirii rapide:
• pentru inceput, scaderea nivelului de energie si oboseala accentuata, astenie (din cauza deficitelor mari create brusc de carbohidrati, vitamine si minerale);
• cefalee, iritabilitate, ameteli;
• constipatie (carbohidrati mai putini inseamna fibre mai putine, ceea ce duce la incetinirea tranzitului);
• dereglari ale ciclului menstrual – amenoree secundara – (infometarea, ca si efortul fizic extrem sau stresul pot duce la supresia hipotalamusului, responsabil, impreuna cu glanda pituitara, de producerea de hormoni reglatori ai secretiei de estrogen si progesteron. De asemenea, absenta tesutului adipos nu mai permite conversia colesterolului in estrogen);
• caderea parului (absenta micronutrientilor esentiali, in cantitatea necesara, pentru sanatatea foliculului pilos);
• depresie (din cauza asteptarilor mari create si a efortului mare depus pentru a pierde kilogramele in plus);
• litiaza biliara (calculi biliari) – apare la 12-25% dintre cei care pierd kilograme multe intr-un timp scurt (din cauza acumularii unei cantitati mai mari de colesterol in colecist); riscul este mai mare cu cat numarul de kilograme pierdute intr-o saptamana este mai mare (>5 kg);
• atacuri de guta, mai ales la pacientii cu istoric de guta (cetoza determinata de aportul scazut de carbohidrati).“

Acum, ca ai aflat cat e bine sa slabesti pe saptamana, descopera si Cum sa combini corect dieta cu sportul.

Foto: Guliver