Ai grija la 3 lucruri: ce mananci, cat dormi si cat te misti

Ai ajuns la limita…simti ca oboseala devine tot mai coplesitoare si desi dormi suficient nu stii cum sa faci ca sa-ti revii. Poate ca cel mai bun medicament ar fi sa pleci mai repede in concediu, insa daca mai ai pana atunci, urmeaza niste sfaturi care te pot readuce pe linia de plutire!

Senzatia aceea de oboseala pe care o resimti tot mai acut in ultima vreme este…obositoare la propriu. Te simti vlaguita si “stoarsa” de energie cand te ridici dimineata din pat, iar in a doua parte a zilei starea se accentueaza si mai mult, impiedicandu-te sa mai “functionezi” in parametrii normali. In plus, parca nici micile “artificii” nu te mai ajuta: cafeaua nu-si mai face efectul, masa de pranz, care ar trebui sa-ti mai dea putere, iti provoaca somnolenta.

Cauzele cele mai frecvente ale starilor de oboseala si solutiile pe care trebuie sa le urmezi

Potrivit editorilor site-ului de sanatate webmd.com, de vina pentru starea chinuitoare de oboseala pe care o resimti pot fi trei lucruri: ceea ce mananci, cat de mult dormi si cat de mult sport faci.

1. Alimentatia

Cafeaua si dulciurile pe care ii considerai prietenii tai in starile de oboseala sunt, de fapt, cei mai mari dusmani, obosindu-te si mai tare din cauza fluctuatiilor de zahar din sange. Cea mai buna dieta cand te simti obosita este cea alcatuita din multe fructe si legume si proteine usoare. “Persoanele care au o dieta sanatoasa sunt mai putin obosite. Dieta ajuta insa si la mentinerea unei greutati normale; obezitatea este un factor major de oboseala”, este de parere J. Fred Ralston Jr, fostul presedinte al American College of Physicians, o organizatie medicala recunoscuta, cu peste 130.000 de membri.

2. Timpul pe care il acorzi somnului si odihnei

Cei care acuza o stare de oboseala constanta pot avea probleme cu somnul. Daca faci parte din aceasta categorie, evita cafeaua si alcoolul inainte de somn, inchide televizorul cand mergi la culcare si fa-ti dormitorul cat mai imbietor la somn (trage draperiile, aeriseste camera). Este important sa dormi opt ore pe noapte ca sa te simti odihnita a doua zi, asa ca mergi la culcare devreme!

3. Sportul?

Da, ai ghicit. Daca mananci si dormi corect, dar esti sedentara, de aici ti se trage oboseala. Deci, cel mai sigur medicament pentru a trata oboseala este sa faci sport regulat. Daca mergi la sala de cel putin trei ori pe saptamana sau faci miscare zilnic cate 30 de minute, vei alunga usor usor starea de oboseala. Specialistii spun insa sa faci sport cu trei ore inainte de culcare pentru ca organsimul sa nu fie surescitat cand de apropie ora de somn.

Analizeaza fiecare dintre aceste trei directii si vezi unde se afla problema in cazul tau. Iata insa si alte cateva sfaturi ca sa remediezi problema cu oboseala cat mai repede!

4 sfaturi pe care le poti aplica “pe loc” atunci cand oboseala isi face aparitia

1. Fa o “baie” de lumina cand simti ca oboseala te cuprinde. Daca esti la birou, fa o pauza si iesi afara cateva minute, obisnuieste-te sa dai la o parte draperiile de cum te trezesti sau mergi pe jos pana la job. Lumina naturala este benefica deoarece te “incarca” cu vitamina D. In lipsa ei, te poti simti mai obosita decat e normal.

2. Trage aer adanc in piept! Multa lume respira scurt si sacadat, lucru care ingreuneaza activitatea plamanilor si a inimii pentru ca nu au suficient oxigen. In plus, cand tragi aer adanc in piept, oxigenezi si creierul mai bine! Incearca sa respiri lung si profund, trage aer pe nas si expira pe gura. Iata si niste tehnici de respiratie corecta.

3. Ia gustari care te energizeaza: trebuie sa fie alcatuite din proteine slabe (peste, pui, curcan, oua, lactate degresate) sau carbohidrati complecsi (fructe, legume, vegetale, cereale cu bob intreg). Cand proteinele slabe sunt combinate cu carbohiratii complecsi digestia se face mai lent si vei avea o mai mare energie.

4. Bea apa ca sa eviti deshidratarea, una dintre cauzele majore ale starilor de oboseala. Limiteaza in schimb cafeaua care duce la pierderea drastica de fluide din corp si la deshidratare. Recomandarea este sa consumi cele opt pahare de apa pe zi si sa-ti umpli paharul ori de cate ori te simti obosita.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver